صفحه اصلی / فرهنگی / انتشار کتاب‌ کودک قاجاری
انتشار کتاب‌ کودک قاجاری

کتاب «تأدیب‌الاطفال» نوشته میرزا محمودخان مازندرانی

انتشار کتاب‌ کودک قاجاری

کتاب «تأدیب‌الاطفال» نوشته میرزا محمودخان مازندرانی که در سال ۱۲۹۳ در تهران و به صورت چاپ سنگی منتشر شده، به شیوه‌ای جدید بازنشر شده است.

کتاب «تأدیب‌الاطفال» نوشته میرزا محمودخان مازندرانی که در سال ۱۲۹۳ در تهران و به صورت چاپ سنگی منتشر شده، به شیوه‌ای جدید بازنشر شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، این کتاب با هدف بازخوانی آثار قدیمی ادبیات فارسی برای کودکان که عمدتا در دوره قاجار برای اولین‌بار چاپ شده‌اند به کوشش سیدعلی کاشفی خوانساری در ۲۸۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۰هزار تومان در مجموعه «گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان» و در انتشارات مدرسه راهی بازار شده است.

در معرفی کتاب و نویسنده عنوان شده است: انتشار اولین کتاب‌های چاپ‌شده برای کودکان و نوجوانان در ایران به دوره قاجار بازمی‌گردد. شناخت و بررسی این آثار از جهات مختلف ادبی، تاریخی و اجتماعی ضروری است. کتابی که در دست دارید، معرفی و بازنشر کتاب «تأدیب‌الاطفال» نوشته یکی از پیشگامان تألیف کتاب‌های نوین کودکان در ایران، محمود مازندرانی یا مفتاح‌الملک است.

میرزا محمودخان مازندرانی ملقب به مفتاح‌الملک و رموز، در سال ۱۲۶۰ قمری در تهران متولد شد و در سال ۱۳۳۵ قمری مصادف با دی‌ماه ۱۲۹۵ شمسی در سن ۷۵ سالگی در تهران درگذشت. او از پیشگامان تألیف کتاب‌های درسی در ایران، دایی نیما یوشیج و برادرزن کمال‌الملک بوده است. مفتاح‌الملک که از موسسان «انجمن معارف» بود، «تأدیب‌الاطفال» را در ۳۴ سالگی تألیف کرده است. سردبیری روزنامه معارف و بنیانگذاری مدرسه افتتاحیه از دیگر فعالیت‌های اوست. از او به عنوان نخستین نویسنده کتاب فارسی‌آموز کودک در ایران و بازنویس و گزینش‌گر متون کهن کودکان نیز یاد می‌کنند.

«تأدیب‌الاطفال» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه و حکایت آموزشی و نصیحت‌گونه برای کودکان است که مؤلف ادعا کرده آن را از روی نسخه عربی کتابی که اصل آن فرانسوی بوده، ترجمه کرده است. درباره این کتاب می‌توان ادعا کرد که مفتاح‌الملک برای نخستین‌بار در داخل ایران و به زبان فارسی، کتابی برای کودکان با نگاهی جدید نوشته است و می‌توان او را نخستین نویسنده کتاب‌های چاپی کودکان ایران نامید.

شیوه تصویرگری در این کتاب روایی است و به شیوه‌ نگارگری ایرانی، شخصیت اصلی هر تصویر بزرگ‌تر از بقیه کشیده شده و مطابق پرده‌خوانی‌ها گاهی هر تصویر شامل دو سه قاب جداگانه از حوادث مختلف است

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.