صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / سخنان بنیانگذار انقلاب سال‌هاست زمینه وحدت اقوام و مذاهب را فراهم کرده است

نماینده زرتشتیان:

سخنان بنیانگذار انقلاب سال‌هاست زمینه وحدت اقوام و مذاهب را فراهم کرده است

نماینده مردم زرتشتیان در مجلس گفت: امام بزرگوار سخنان اندیشمندانه‌ای برای پیروان ادیان الهی دارد که سال‌هاست زمینه وحدت و یکپارچگی ملی را ایجاد کرده است.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، اسفندیار اختیاری در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس بیان کرد: در ابتدا از تیم ملی فوتبال ایران که با تمام سختی‌ها و کاستی‌ها ایرانیان را سرافراز کرده اند تشکر می کنم. امیدوارم تیم اقتصادی دولت نیز که این شرایط نابسامان اقتصادی را ایجاد کرده است از این بزرگمردان بیاموزند و از گفتار درمانی دست کشیده و در بهبود شرایط اقتصادی گام برداند.

وی در ادامه بیان کرد: در روز شنبه جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد، انتظار می رفت طرح اصلاح قانون شوراهای شهر و روستا که توسط کمیسیون امنیت و کمسیسیون حقوقی بررسی شده است و یک بار نیز در مجمع با نگاه مثبت طرح شده بود در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی افزود: این طرح بعد از آنکه در انتخابات شورای شهر و روستا بدعتی عجیب برای کشوری که انتخابات از اصول اساسی قانون اساسی آن است اتفاق افتاد، بررسی شد. پس از تایید انتخابات توسط هیات نظارت و تحلیف منتخبین عضو زرتشی شورای شهر یزد را از حضور در شورای شهر منع کردند و با تمام رایزنی‌ها و تاکید مسئولین نظام حکم موقت تعلیق ایشان لغو نگردید طرحی که با ۲۰۰ امضا از طیف‌های سیاسی مجلس تهیه شده و فوریت آن با ارای مثال زدنی به تصویب رسید و به بازگشت ادیان الهی به شوراها تاکید کرده است.

نماینده زرتشیان در مجلس ادامه داد: مجلس در این طرح به قانون شوراها که در سال ۱۳۷۵ به درستی و بر اساس قانون اساسی تدوین و تصویب شده است اشاره کرده است. در اصل صدم قانون اساسی اینگونه آمده است که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی،‌ اقتصادی، فرهنگی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محل، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان به شورایی به نام شورای بخش، یا شهر یا شهرستان سپرده شده است که اعضای آن را مردم آن محل انتخاب می‌کنند. شرایط انتخاب کنندگان  و انتخاب شوندگان و حدود و وظایف و نحوه انتخاب شورای مذکور باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی با تابیعت حکومتی مرکزی باشد که قانون تعیین می‌کند.

وی تصریح کرد: نکته قابل تامل این است که برای حذف تبصره پیروان ادیان الهی در شورای شهر و روستا به سخنان بنیانگذار انقلاب در مهرماه سال ۵۸ استناد شده است بدون اینکه به زمان و مکان آن اشاره شود. در حالی که امام بزرگوار سخنان اندیشمندانه‌ای را برای پیروان ادیان الهی دارد که سال‌هاست زمینه وحدت و یکپارچگی ملی را ایجاد کرده است. ایشان در حسینیه جماران در ۲۵ آبان سال ۶۱ در ملاقات با نمایندگان همه اقلیت‌های دینی فرمودند که ایران برای همه است و توحید مذهب همه ما است.

اختیاری گفت: اینکه در سخنان بنیانگذار انقلاب برای حذف پیروان ادیان الهی مختلف از قانون شوراها اشاره‌ای نشده است توسط مسئولان و حقوق دانان گرامی و بیت امام توضیح داده شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که در نظر گرفتن مواد شرعی و قانونی ترتیبات تاریخی این موضوع است. قانون اساسی در ۲۵ آبان سال ۱۳۵۸ بعد از سخنان استناد شده توسط امام توسط مجلس خبرگان به اتمام رسیده است و برای تایید نهایی به بنیانگذار انقلاب تقدیم شده است و ایشان بعد از مطالعه و تایید اجازه برگزاری همه پرسی می دهد و در تاریخ ۱۱ اذرماه این همه پرسی برگزار می‌شود و این قانون با ۹۹ درصد ارا به تصویب می‌رسد. اکنون سوال اساسی این است که اگر منظور امام در این سخنان که به آن استناد شده است پیروان ادیان الهی بوده در اصل شورای قانون اساسی  قید مسلمان بودن لحاظ می‌شد و سپس برای همه پرسی تنفیذ می‌گردید مثل یک گروه از اصول قانون اساسی که این قید را دارد. پس نمی توان نتیجه گرفت که سخنان استتناد شده مربوط به پیروان ادیان الهی بوده است.

اختیاری خاطرنشان کرد: باتوجه به این موارد نمایندگان مجلس به حضور پیروانان ادیان مختلف برای حضور در شوراهای شهر و روستا رای مثبت دادند و این همبستگی و اتحاد بین نمایندگان مجلس بین طیف‌های مختلف در تصویب این طرح علاوه بر یک پارچگی مردم ایران به این موضوع اشاره دارد که حل و فصل قانونی این موضوع در بستر قانون اساسی و با همکاری مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام  خواهد بود.

اختیاری ادامه داد:‌ اکنون باید با نگاه مصلحت نظام و همبستگی نظام این مشکل برطرف شود و نباید فراموش کرد که ایران با وجود همه اقوام و مذاهب و ادیان معنا پیدا می‌کند و همه این اقوام برای این است که که بدون هر گونه  وابستگی قومی و دینی تلاش کرده و از جان خود گذشته است.

وی در پایان گفت:‌ امیدوارم با نگاه ویژه ای که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این موضوع دارند این طرح هرچه سریع‌تر در دستور کار مجمع قرار گیرد. و با رای مثبت اعضا به حضور پیروان ادیان مختلف در شوراهای شهر و روستا به این مشکل پایان دهد تا این با هم بودن معنا پیدا کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.