صفحه اصلی / استان ها / گلستان / اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه رویکرد نخست مبارزه با موادمخدر
اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه رویکرد نخست مبارزه با موادمخدر

در نشست ایسنا مطرح شد؛

اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه رویکرد نخست مبارزه با موادمخدر

مساله اعتیاد و مواد مخدر مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی زیادی را به دنبال دارد؛ بدون شک مبارزه با مواد مخدر از مسائل بسیار بنیادی کشور است که باید از بعد یک آسیب بزرگ اجتماعی به آن نگریست.

نشست تخصصی مبارزه با مواد مخدر در گلستان

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس آخرین ارزیابی که توسط وزارت کشور صورت گرفت، استان گلستان دومین استان کشور از نظر شیوع مصرف مواد مخدر است. هر چند طی سال‌های اخیر اقدمات زیادی برای مبارزه با مواد مخدر در استان صورت گرفته به طوری که هر سال شاهد افزایش کشفیات مواد مخدر در استان هستیم و در همین سه ماهه امسال هم رشد ۲۰۷ درصدی کشفیات را در استان شاهدیم اما به دلایل مختلفی می‌بینیم که خانواده‌های زیادی درگیر این بلا هستند.

بررسی ها در سال ۹۴ نشان داد که ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال استان معتاد هستند. این آمار نفوذ بیش از حد این معضل را در بین خانواده ها نشان می‌دهد.

ایسنا در استان گلستان به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، نشست تخصصی را با موضوع مبارزه با مواد مخدر با رویکرد اقدامات حکومتی و مشارکت های اجتماعی برگزار کرد.
در ابتدای این نشست، «رویا» زن ۴۳ ساله‌ای که از ۱۴ سالگی درگیر اعتیاد بوده و امروز ۲ سال و ۶ ماه و سه روز است که از اعتیاد پاک شده، در خصوص تجربیات خود و مشکلاتی که اعتیاد در زندگی اش بوجود آورده بود گفت.

وی اظهار کرد: زمانی بود که مواد مخدر جایگاه خاصی در زندگی من داشت و برای من تصمیم می گرفت که چیکار کنم؟ با کی حرف بزنم؟ کی غذا بخورم؟ مواد مخدر باعث شد یک فرزندم را از دست بدهم و زندگی، هویت و آبرویم نیز به نابودی کشیده شود.

رویا گفت: اولین چیزی که بعد از ترک مواد مخدر دنبال کردم، قانون مند شدن است. تصمیم گرفتم زندگی ام را از روال قانون مندی آغاز کنم. یاد گرفتم که برای بدست آوردن خواسته‌هایم تلاش کنم.

وی خاطرنشان کرد: در تمام روزهایی که درگیر اعتیاد بودم و حتی سال‌های زیادی که کارتن خواب خیابان ها بودم، بزرگترین آرزویم داشتن یک خانواده خوب و یک سرپناه بود. امروز بیش از دو سال است که پاکم و دارای خانه و خانواده شدم، خدا را بابت این نعمت بزرگ رهایی شکر می‌کنم.

در ادامه «حامد قاسمی» روانشناس و مشاور با تاکید بر اهمیت موضوع روانشناختی و روانکاوی معتادین، به ایسنا گفت: پدر و مادر نقش مهمی در پرورش کودک دارند. دبستان دوران شایستگی کودک است و معلم و والدین وظیفه مهمی بر عهده دارند. کودکی که شخصیتش تخریب شود، احساس می کند که باید به چیزی پناه ببرد.

وی با اشاره به این‌که دوران نوجوانی، دوران شکل گیری هویت است، افزود: اگر به نوجوان مسئولیت داده شود، خود را بالنده می بیند و امکان ندارد دست به خطا بزند.
این روانشناس خاطرنشان کرد: فرزندان‌مان باید یاد بگیرند سختی‌ها را داشته باشند و از این سختی‌ها به پیشرفت برسند. البته این امر در جامعه امروز با رواج تک فرزندی و توجه بیش از حد والدین به فرزندان، مغفول مانده است.

قاسمی در پایان تاکید کرد: امروز روانشناسان و جامعه شناسان نباید در دفاترشان منتظر بمانند که افراد به آنها مراجعه کنند، آنها باید کفش آهنی بپوشند و در ده‌ کوره‌ها و روستاها حضور یابند. حضور آنها در بین مردم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان در ادامه این نشست با اشاره به فعالیت‌های این ستاد، گفت: اعتقاد داریم تنها با مقابله نمی‌توان با این بلیه مبارزه کرد، لذا در دو دهه گذشته رویکرد ستاد مقابله‌ای بود اما امروز رویکرد، فرهنگی و پیشگیرانه است.

«محمودرضا روحانی‌فرد» با اشاره به این‌که ۲۲ دستگاه عضو این شورا هستند، اظهار کرد: پنج کمیته در این شورا تعریف شده که در حوزه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند. بعد از انجام اقدامات هر کمیته، در شورای هماهنگی به ریاست استاندار، سیاست‌گذاری‌ها انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که ایران رتبه اول مبارزه با مواد مخدر را داراست، افزود: در راه مبارزه با مواد مخدر ۳۴۰۰ شهید و ۱۳ هزار جانباز دادیم.

روحانی‌فرد با اشاره به این‌که گلستان رتبه دوم نرخ شیوع مواد مخدر در کشور را دارد، گفت: نرخ شیوع مواد مخدر در استان در سال ۹۰، ۲٫۴۲ درصد و در سال ۹۴، ۱۳٫۸۱ درصد بود که نشان می‌دهد قریب به ۱۷۰ هزار معتاد در استان داریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان در ادامه گفت: تنها راه مبارزه با مواد مخدر در کشورهایی که در این حوزه به موفقیت دست یافتند، اجتماعی شدن این مسئله است.

وی با اشاره به تاکید بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد می‌توانند در حوزه مبارزه با مواد مخدر نقش آفرینی زیادی داشته باشند.

روحانی‌فرد با اشاره به این‌که به سازمان های مردم نهاد علاقه مند در این حوزه در تمامی شهرستان ها فراخوان دادیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۱ سمن فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان داریم. به دنبال آن هستیم که این تعداد را نیز بیشتر کنیم.

وی در ادامه به نقاط آسیب پذیر در بحث مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ۵۴ نقطه آسیب پذیر در استان شناسایی شده که اقدامات خوبی در آنها صورت گرفته است. یکی از این اقدامات اجرای طرح شهید شوشتری بود که با همکاری ۲۲ دستگاه در برخی از این نقاط اجرا شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان با اشاره به بهسازی، پاکسازی و نوسازی نقاط در این طرح، اظهار کرد: در صدد هستیم تا این طرح را در تمامی نقاطی که شناسایی شدند، اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: مطمئنم در ارزیابی آینده نرخ شیوع مواد مخدر، قطعا وضعیت استان گلستان بهتر خواهد بود.

روحانی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که اعتیاد، فقر، خودکشی، فرزند آزاری، طلاق و غیره را به دنبال دارد، تصریح کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر امیدبخشی را نیز دنبال می‌کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان در پایان با اشاره به این‌که در گذشته فعالیت‌ها به صورت جزیره‌ای انجام می‌گرفت، گفت: امروز دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف درمان، فرهنگی و مقابله، همکاری و همدلی خوبی با یکدیگر دارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

انتقال خون

از بیماران نیازمند به خون غافل نشویم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سیدصادق بنی‌عقیل اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.