صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / حمایت سفارت ایران از تاسیس رشته مستقل مطالعات فارسی در دانشگاه بلگراد
حمایت سفارت ایران از تاسیس رشته مستقل مطالعات فارسی در دانشگاه بلگراد

حمایت سفارت ایران از تاسیس رشته مستقل مطالعات فارسی در دانشگاه بلگراد

سفیر ایران در جمع دانشجویان زبان فارسی دانشگاه بلگراد، از حمایت کامل رایزنی فرهنگی ایران جهت تاسیس رشته مستقل «مطالعات فارسی» خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز از بنیاد سعدی، به مناسبت برگزاری آزمون پایان ترم زبان فارسی، حسین ملاعبداللهی سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان در دانشکده ادبیات و زبان‎های خارجی دانشگاه بلگراد حضور یافت و پس از ملاقات با رئیس و استادان دانشکده، در جمع دانشجویان، سخنرانی کرد.
این دیدار با حضور حسن رضایی، مسئول دیپلماسی عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران و محمدحسین انصاری، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان، لیلیانا مارکوویچ، رئیس دانشکده، اما پتروویچ دبیر دپارتمان شرق شناسی و سعید صفری مدرس زبان فارسی برگزار شد.
ملاعبداللهی در این ملاقات ضمن ابراز خشنودی از تلاش های صورت گرفته در راستای ارتقای سطح آموزش زبان فارسی و علاقه­ مندی تعداد قابل توجهی از دانشجویان به زبان فارسی، خواستار ادامه تلاش ها به صورت مشترک تا رسیدن به نتیجه برای تشکیل کرسی مستقل زبان فارسی شد.
وی با بیان اینکه به دلیل استقبال بسیار خوب دانشجویان از زبان فارسی در این دانشکده، بستر اصلی برای تاسیس این رشته فراهم شده است، به دیدارهای خود با مقامات عالی رتبه صربستان و به ویژه مسئولان وزارت آموزش این کشور اشاره و حمایت کامل مجموعه سفارت و رایزنی فرهنگی از تشکیل رشته «مطالعات فارسی» برای جذب دانشجو در دوره چهارساله را تاکید کرد.
ملاعبدالهی با اشاره به سفر گردشگری بیش از ۱۴ هزار ایرانی به صربستان از زمان لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم و گسترش مراودات تجاری- گردشگری بین دو کشور، آن را فرصت مناسبی برای اشتغال دانش آموختگان زبان فارسی عنوان کرد.
مارکوویچ نیز در این ملاقات، از روند آموزش زبان فارسی در این دانشگاه گفت: هم اکنون واحد اختیاری زبان فارسی محبوب­ترین درس انتخابی دانشکده است به طوری که دانشجویان از تمام رشته های مختلف، این درس را انتخاب و به دوستان خود پیشنهاد می­کنند.
وی با اشاره به فعالیت­های جمهوری اسلامی ایران در تاسیس کرسی زبان فارسی، ادامه داد: این موضوع در دانشکده تایید و روال اداری و قانونی برای جذب دانشجو در دوره چهارساله رشته «مطالعات فارسی» در جریان است و دانشکده با جدیت تاسیس این رشته را پیگیری می کند.
رئیس دانشکده ادبیات و زبان­های خارجی دانشگاه بلگراد هم در این دیدار دانشجویان صرب را نه تنها علاقه­مند به زبان فارسی، بلکه مشتاق به تاریخ و تمدن ایران دانست و خواستار تامین کتاب و منابع مختلف در مورد ایران به زبان انگلیسی شد .
وی با اشاره به سفر اخیر دو دانشجوی این دانشکده به ایران با حمایت رایزنی فرهنگی برای مطالعه و پژوهش درباره موضوع پایان نامه هایشان که مرتبط با ایران شناسی است، استمرار این نوع همکاری­ها را خواستار شد.
مارکوویچ افزود: سمینار برگزار شده در رایزنی فرهنگی با عنوان «ایران و راه ابریشم» برای آشنایی دانشجویان دکتری با تاریخ و تمدن ایرانی، بسیار اثرگذاربوده و دانشکده ادبیات و زبان­های خارجی بلگراد از ادامه چنین برنامه ها و نشست هایی استقبال می کند.
وی اضافه کرد: امروز دانشجویان ما می­توانند با گذارندن یک دوره دوساله در حد مطلوبی به فارسی تکلم و از این طریق کسب شغل و درآمد کنند.
دبیر دپارتمان شرق شناسی دانشکده هم در این ملاقات، مطالعات ایران شناسی را به عنوان موضوعی در راستای درس «مراجع اسلام غیر عربی» عنوان و علاقه­مندی دانشجویان به مطالعه در این زمینه را یادآور شد.
وی ابراز امیدواری کرد که از سال آینده تحصیلی مطالعات ایران شناسی در این دانشکده ارایه شود.
سفیر کشورمان هم ضمن تشویق دانشجویان به یادگیری زبان فارسی و آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران، به گشایش های ایجاد شده در روابط سیاسی و تجاری دو کشور، فرصت های مطالعاتی و تسهیلات مختلفی که کشورمان برای پژوهش دانشجویان در خصوص ایران ارایه می کند، اشاره کرد.
وی از دانشجویان خواست تا با تقویت مهارت­های زبان فارسی، از فرصت های شغلی که با حضور ایرانیان در این کشور ایجاد می شود، استفاده کنند.
در حال حاضر حدود ۳۰۰ دانشجوی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه بلگراد از تمام گروه ها و رشته های مختلف مشغول یادگیری زبان فارسی در قالب درس اختیاری هستند و درس انتخابی زبان فارسی بعد از درس انتخابی زبان انگلیسی بیشترین تعداد دانشجویان را دارد.
برگزاری کلاس های آزاد رایزنی فرهنگی در دانشگاه مگاترند و آموزش زبان فارسی در دبیرستان زبان های خارجی بلگراد، از دیگر ظرفیت های فعال زبان فارسی در صربستان است.
فراهنگ**۱۸۸۰ ** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.