چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / قم / تامین ۸۵ درصد آب قم از منابع خارج استان
تامین ۸۵ درصد آب قم از منابع خارج استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اعلام کرد:

تامین ۸۵ درصد آب قم از منابع خارج استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: سرانه مصرف آب شهروندان قمی روزانه 160 لیتر و از استاندارد جهانی بالاتر است.

علی جان صادق پور

‌به گزارش کسب و کار نیوز‌، علی جان صادق پور ظهر ‌روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در آب(از۱ تا ۷ تیرماه) عنوان کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ صرفه جویی و مصرف بهینه آب دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: با توجه به اقلیم گرم و خشک کشور به ویژه قم با پدیده خشکسالی و کمبود آب مواجه هستیم و باید در این راستا به ارتقای سطح آگاهی خانواده‌ها در جهت کاهش مصرف آب بپردازیم.

وی تصریح کرد: سرانه مصرف آب شهروندان قمی روزانه ۱۶۰ لیتر است که از استاندارد جهانی بالاتر است و عدد خوبی را نشان نمی‌دهد.

صادق‌پور خاطرنشان کرد: در حدود ۸۵ درصد منابع آب استان قم از خارج از استان تامین می‌شود و باید با توجه به کمبود آبی که در قم وجود دارد نگاه ویژه‌تری به صرفه جویی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: با حمایت رسانه‌ها و مسئولان و وزارت نیرو، پروژه‌های خوبی در استان قم در جهت تامین آب صورت گرفته است. با این اقدامات در حال حاضر ۱۰۰ در صد جمعیت شهری قم دارای شبکه آب بوده و ۳۰ درصد جمعیت شهری از شبکه فاضلاب برخوردار هستند.

وی با اشاره به برخی از اقدامات در سال ۹۶ بیان کرد: تعداد اشتراکات آب در انتهای سال ۹۵ در قم ۳۰۵ هزار اشتراک بود که این رقم در سال ۹۶ به ۳۱۲ هزار اشتراک افزایش یافته و رشد ۳/۲ درصدی را نشان می‌دهد.

صادق پور اظهار کرد: تعداد مشترکین آب از ۴۷۳ هزار به ۴۸۴ هزار مورد رسید که رشد ۲٫۳ دهم درصدی را شاهد هستیم، تعداد اشتراکات شبکه فاضلاب در سال ۹۵ تعداد ۷۸ هزار و ۸۰۰ فقره بود که در سال ۹۶ به ۸۷ هزار و ۹۰۰ فقره رسید و این مساله بیانگر رشد بیش از ۱۱٫۵ درصدی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تصریح کرد: مخازن ذخیره در پایان سال ۹۵ به میزان ۲۵۲ هزار متر مکعب بود که در سال ۹۶ به ۳۲۲ هزار متر مکعب رسید که ۲۷٫۸ درصد مخازن ذخیره آب افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: خطوط شبکه و توزیع آب از ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در سال ۹۵ به ۲ هزار و ۳۴۰ کیلومتر در سال گذشته رسیده است.

صادق پور ادامه داد: همچنین خطوط جمع آوری و انتقال فاضلاب از ۸۹۳ کیلومتر در سال ۹۵ به ۹۷۵ کیلومتر در سال ۹۶ رسیده است.

وی گفت: در مجموع جمعیت تحت پوشش آب در سال ۹۶ تعداد یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر بود که به یک میلیون و ۲۵۸ هزار نفر رسید.

رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان قم یادآور شد: حجم فاضلاب تصفیه شده در سال ۹۶ از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۲۲میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب رسید.

تامین ۸۶درصد آب قم از سرشاخه‌های دز و سد ۱۵خرداد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب شهر قم و سه شهر سلفچگان، قنوات و کهک و ۴۰ روستا، از سرشاخه‌های دز و سد ۱۵ خرداد تامین می‌شود‌ که ۸۶ درصد کل آب مصرفی استان قم را تشکیل می‌دهد.

صادق پور تصریح کرد: واگذاری انشعاب فاضلاب برای ۱۵ هزار فقره در سال ۹۶ در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۱۵ هزار و ۲۰۰ انشعاب واگذار شده است و ۱٫۵ درصد بیش از حد مورد نظر را نشان می‌دهد.

وی در ادامه گفت: حجم آب مصرفی در قم ۱۳۵ میلیون مترمکعب در سال است که ۱۰۰ میلیون متر مکعب از سرشاخه‌های دز و مابقی از سد ۱۵ خرداد و چاه علی آباد و چاه‌های استان تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد: در سال ۹۵ هدر رفت آب ۷/۱۹ درصد بود که این رقم در سال ۹۶،  60/17 درصد را نشان می‌دهد که بیانگر 2 درصد کاهش است.

صرفه جویی ۳ میلیون مترمکعبی

وی اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد سه میلیون متر‌مکعب در هدر رفت آب صرفه جویی شده است که به علت بازسازی شبکه، حفاظت از تاسیسات آبرسانی، تکمیل سامانه کنترل فشار، تست کنتورها اتفاق افتاده است.

صادق پور خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری کاهش ۵/۴ درصدی مصرف آب را در قم داشته‌ایم، هر چند امسال نسبت به سال گذشته تعداد مشترکان و فشار آب افزایش یافته که به علت فرهنگ سازی و کاهش دمای قم بوده است.

وی گفت: در سه ماهه پارسال ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب در قم مصرف شده بود که این رقم از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب است.

احداث شبکه فاضلاب پردیسان آغاز شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد: عملیات اجرایی احداث شبکه فاضلاب پردیسان توسط ۶ پیمانکار شروع شده است و به زودی کلنگ این طرح توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به زمین زده می‌شود.

وی گفت: هزینه اجرای کل پروژه فاضلاب پردیسان ۱۵۰ میلیارد تومان است، اکنون هم برنامه این است که بخش‌هایی از مناطق پردیسان به شبکه فاضلاب شهر قم وصل شود.

صادق پور بیان کرد: در اجرای این طرح تاکنون ۲۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است و اجرای این طرح این کار تا پایان سال ۹۸ عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.