صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / میراث فرهنگی ما برای خارجی ها باید خوانا شود
میراث فرهنگی ما برای خارجی ها باید خوانا شود

پژوهشگر معماری و شهرسازی:

میراث فرهنگی ما برای خارجی ها باید خوانا شود

یک پژوهشگر معماری و شهرسازی می گوید: میراث فرهنگی ما برای خارجی ها باید خوانا شده و مورد آمایش قرار گیرد.

مهدی مجابی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار کرد: میراث فرهنگی ما در شرایط کنونی خیلی کدر شده و برای مخاطب شفاف و روشن نیست.
وی افزود: وقتی یک ناظر یا محقق خارجی قصد بازدید از یک شهر، اثر یا منطقه ای تاریخی دارد باید بتواند به طور عمیق تری آثار دوره های زمانی مختلف را ببیند و این ها باید به اصطلاح آمایش شده (مدون و منظم) باشند.
طراح نظریه علمی محور های فرهنگی تاریخی در شهر های بزرگ ایران، تاکید کرد: این یکی از تخصص ها در طراحی محیط و مرمت شهری ست که محیط تاریخی را مثل یک فیلم و مقاله ادیت (ویرایش نهایی)شده در معرض دید خارجی ها قرار گیرد و آثار در مقابل چشم ها مخلوط و مغلوط نباشند.
مدیر برگزاری اولین همایش احیای شهر های تاریخی ایران تصریح کرد: خوانا کردن فضا و ارائه اطلاعات درباره میراث فرهنگی کشور هم در محیط حقیقی و هم در محیط های مجازی باید با جدیت دنبال شود.
وی ادامه داد: کشورهای دیگر از جمله مصری ها۱ این کار را کرده اند مثلا سخنران ها یا نویسندگان مصری در دانشگاه های مختلف دنیا سخنرانی های زیادی برای معرفی میراث باستانی مصر کرده اند که نتایج و ثمرات زیادی در شناساندن آثارشان به غربی ها داشته است.
مجابی افزود: اما درمورد ایران این اتفاق زیاد نیفتاده است؛ اگر چه ایرانشناس های غربی زیاد بوده اند اما خود ما هیچ کمکی به این جریان نکرد ایم و این موضوع مشکلات اساسی در پی داشته است.
صاحب کاشی ماندگار با ذکر مثالی در این باره تصریح کرد: وقتی در وین بودم، پروفسور لوچ رئیس موزه تاریخ طبیعی این شهر گفت که در زمان دانشجویی او، ‘حسن فتحی' (به سکون نون) به دانشگاه وین آمد تا درباره معماری و تمدن مصری ها سخنرانی کند و این سخنرانی به شناخت ما درباره تمدن مصر کمک زیادی کرد ولی فتحی در یکی از این کلاس ها گفت ایرانی ها در طول تاریخ هرگز معمار نبوده و فقط تزئین گر بوده اند.
مجابی ادامه داد: رئیس موزه تاریخ طبیعی وین از من خواست پاسخ این ادعای قدیمی او را بدهم و من گفتم سخن او درباره ایران غلط بوده و پایه علمی ندارد اما بدتر اینجاست که ما ایرانی ها نتوانسته ایم به مثابه آنها تمدن کشورمان را به جهانیان معرفی کنیم؛ زیرا با نفی من کار درست نمی شود و امثال من باید مثل او به اروپا و افریقا می رفتم و در شناساندن حقیقت تمدن ایران سخنرانی ها می کردیم.
عضو سابق هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت:ما باید در این زمینه کتاب چاپ می کردیم و رفت و آمدهای فرهنگی برقرار می کردیم تا دنیا به داشته های معماری و تمدنی ایران هم پی ببرد.
وی یادآورشد: ما در روابط بین الملل از منظر فرهنگی بسیار ضعیف هستیم؛ هرچند اینترنت این شرایط را تسهیل کرده است اما همچنان عملکرد بدی در این باره داریم.
سید مهدی مجابی متولد ۱۳۲۳ در شهر قزوین، دانش آموخته دانشگاه تهران، تحصیل کرده دانشگاه فلورانس و عضو سابق هیات علمی دانشگاه علم و صنعت است که تاکنون کتب و مقالات پر شماری از وی تالیف شده است.
آذرماه سال گذشته در آیینی «کاشی ماندگار» بر سردر منزل مجابی نصب شد.
ریاست دفتر سازمان ملی حفاظت آثار باستانی و مجری طرح های پژوهشی و مرمتی استان های گیلان، مازندران، قزوین، زنجان، رئیس میراث فرهنگی قزوین، مدرس دانشکده معماری و شهر سازی دانشگاه علم وصنعت، عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی و تاریخی سازمان وقت میراث فرهنگی، مدیریت پروژه های پژوهشی محورهای فرهنگی تاریخی شهر های بزرگ ایران از جمله سوابق علمی و اجرایی وی به شمار می رود.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.