پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / دکتر احمدی به مسئولیت اجتماعی دانشمندان باور داشت
دکتر احمدی به مسئولیت اجتماعی دانشمندان باور داشت

فرزند شهید بهشتی:

دکتر احمدی به مسئولیت اجتماعی دانشمندان باور داشت

فرزند شهید بهشتی و از شاگردان مرحوم دکتر احمد احمدی درباره خصوصیات فردی استاد خود گفت: وی به مسئولیت های اجتماعی برای دانشمندان معتقد بود و با باور دینی و انگیزه بالا برای کسب علم، زندگی کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، درگذشت حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی شامگاه جمعه در سن ۸۵ سالگی و بر اثر عارضه قلبی، جامعه علمی و دینداران راستین را متاسف و مغموم کرد.
وی که از چهره های شاخص در زمینه علوم انسانی به شمار می آمد، دیرزمانی ریاست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) را برعهده داشت و در سال ۱۳۵۳ به عضویت هیات علمی گروه فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران درآمده بود.
مسئولیت های اجرایی و تدریس، تحریر و تدقیق در علوم به ویژه فلسفه غرب و حکمت، عضویت در هیات تحریریه نشریات مختلف و تاسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای استفاده از توان حوزه ها تنها بخش کوچکی از فعالیت های این دانشمند پرتوان است که از قدیمی ترین اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بود.
دکتر سیدمحمدرضا بهشتی، استاد فلسفه دانشگاه تهران روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: مرحوم احمدی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز فعالیت های جدی و گسترده علمی در تهران و قم داشتند.
وی در مورد ویژگی های شخصیتی دکتر احمدی افزود: استاد احمدی فردی بسیار جدی و متدین به معنای واقعی کلمه بود و در تمام مدت آشنایی ام با وی اهتمام به باور دینی، انگیزه بالا در زندگی و کسب علم را از جمله مهم ترین خصلت های وی دیدم.

***فردی معتقد به مسئولیت اجتماعی برای دانشمندان بود
عضو پیوسته فرهنگستان هنر با اشاره به خصوصیات دکتر احمدی گفت: گاهی دردمندانه درباره مسئولیت های اجتماعی دانشمندان صحبت می کرد و نگران بود تا چه اندازه توانسته این مسئولیت ها را انجام دهد.
دکتر بهشتی ادامه داد: در دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی (دوره هفتم) نیز همواره اضطراب داشت وظایف خود را به خوبی انجام داده است یا خیر، حتی پیش از پایان دوره می خواست از مسئولیت کنارگیری کند و می گفت حاضرم خودم هزینه انتخابات میان دوره ای را بدهم تا کسی که شایسته تر هست در مجلس انجام وظیفه کند. اما در همان حال می گفت کاملا مراقب هستم چه قوانینی تصویب می شود.

***باور دینی را در لباس عمل پوشیده بود
فرزند شهید بهشتی خصوصیت دیگر دکتر احمدی را زندگی با باورها دانست و اضافه کرد: وی به بیان باورها اکتفا نمی کرد و حضور این باورها و عمل به آنها در زندگی وی به آسانی دیده می شد.
عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران با تاکید بر توجه دکتر احمدی به باور دینی تصریح کرد: در دوران دانشجویی من در دانشگاه تهران که از کلاس های متون فلسفه، دکارت و منطق دکتر احمدی استفاده می کردم حتما اهتمام داشت ساعت کلاس حتی بیشتر از زمان تعیین شده باشد و در مراقبت درست بر کاری که به عهده داشت کاملا جدی بود.
این استاد فلسفه افزود: دکتر احمدی روحیه جدی در مسئولیت پذیری وظایف جایگاه خود داشت و تلاش می کرد از جایگاه خود برای تحقق باورهایش استفاده کند.
وی ادامه داد: دکتر احمدی همچنین تلاش کرده بود غیر از تحصیلات حوزوی با فلسفه غرب نیز آشنا شود و توفیقاتی در این زمینه کسب کرده بود.
به گفته عضو هیات امنای موسسه حکمت و فلسفه، دکتر احمدی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل آشنایی با زبان انگلیسی کتاب تاملات در فلسفه اولی نوشته دکارت را ترجمه کرده بود که این کتاب پس از پیروزی انقلاب منتشر شد و حتی برای حل پاره ای از مشکلات ترجمه از شهید بهشتی کمک گرفته است.
وی در مورد آشنایی دکتر احمدی با زبان انگلیسی نیز گفت: وی زبان انگلیسی را با سبک طلبگی یاد گرفته بود و کمی هم زبان آلمانی می دانست. اخیرا در مورد ترجمه یک کتاب آلمانی که با سازمان سمت کار می کردیم دقت نظرهای خوبی در این زمینه داشت.
عضو پیوسته فرهنگستان هنر با اشاره به روحیه دکتر احمدی در این زمینه اظهار داشت: وی این روحیه را داشت که با جدیت علمی هر وقت می توانست به حوزه ای در دانش که برای اندیشمند مسلمان لازم است، نزدیک می شد.
وی سازمان سمت را محصول زحمات چند ده ساله دکتر احمدی برشمرد و افزود: کمتر کسی را دیدم از لحاظ مالی به اندازه دکتر احمدی مراقب اموال عمومی باشد و در هزینه کرد بیت المال کاملا جدی بود.

***شوق یادگیری در او فراتر از موانع بود
دکتر بهشتی با اشاره به دوره کودکی دشوار دکتر احمدی یادآور شد: او در این دوران به کار کشاورزی مشغول بود، در حالی که واقعا به تحصیل علاقه داشت. اما شرایط برای تحصیل او فراهم نبود و به گفته خودش شاهنامه، بوستان و دیگر متون ادبیات کلاسیک را با سختی و با امانت گرفتن از دیگران به دست می آورده و می خوانده است.

***نسبت به ظلم و ستم به افراد حساس بود
وی با اشاره به شاگردی علامه طباطبایی و امام خمینی توسط دکتر احمدی نیز گفت: مرحوم احمدی خصوصیات ممتاز رفتاری داشت؛ از جمله اینکه نسبت به ظلم و ستم به افراد حساس بود و در حد سهم خود تلاش می کرد حق افراد ستم دیده را اعاده کند. عضو هیات امنای موسسه حکمت و فلسفه اضافه کرد: این خصوصیت در سال های اخیر هم مشهود بود و تلاش می کرد حقوق تضییع شده را به هر تقدیر که مقدور بود اعاده کند.
دکتر بهشتی همچنین با تسلیت به نزدیکان و شاگردان دکتر احمدی افزود: وی مصداق ممحص در دین بود و هر چند جامعه علمی و دینداران از وجود وی محروم شدند آثار و اقدامات وی همچنان برای آنان مفید و باقی خواهد بود.
به گزارش کسب و کار نیوز، پیکر دکتر احمدی امروز از مقابل سازمان سمت تشییع شده و برای خاکسپاری رهسپار قم می شود، همچنین قرار است مجلس یادبودی فردا (دوشنبه) در مسجد نور تهران برای گرامیداشت یاد وی برگزار شود.

علمی**۹۱۵۷*۲۰۱۷

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.