صفحه اصلی / استان ها / ایلام / آموزش و تقویت مهارت‌های افراد نیازمند، مهم‌تر از کمک مادی به آن‌هاست
آموزش و تقویت مهارت‌های افراد نیازمند، مهم‌تر از کمک مادی به آن‌هاست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ایلام:

آموزش و تقویت مهارت‌های افراد نیازمند، مهم‌تر از کمک مادی به آن‌هاست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: فقر به‌صورت مستقیم به انحراف افراد منجر نمی‌شود بلکه باعث ایجاد عوامل واسطی می‌شود و این عوامل سبب انحراف افراد می‌شوند.

فقر

دکتر «علی موسی‌نژاد» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خانواده‌های مستمند فقط دچار فقر اقتصادی نیستند بلکه عمدتاً از ابعاد فکری، شناختی و مهارتی هم فقیر هستند و این نوع فقر پیامدهای مخرب‌تری نسبت به فقر اقتصادی دارد.

وی با بیان این‌که افرادی که به لحاظ اقتصادی دچار فقر هستند مجبورند سبکی از زندگی را اتخاذ کنند که مخرب است، افزود: این افراد با توجه به شرایط فکری و مالی، توان مدیریت درست منابع محدود خود را ندارند و قادر نیستند به‌صورت بهینه از منابع خود استفاده کنند و از طرف دیگر فاقد مهارت‌هایی از قبیل همسرداری، تربیت فرزند، کنترل خشم، خودکنترلی و خوداثربخشی برای مدیریت زندگی خود هستند.

موسی‌نژاد گفت: روابط خانوادگی این افراد با دیگران و سایر طبقات جامعه محدودتر می‌شود و به تعبیری سرمایه اجتماعی آن‌ها تنزل پیدا می‌کند و این کاهش سرمایه اجتماعی از یک طرف سبب کاهش کنترل غیررسمی بر رفتار آن‌ها می‌شود و از طرف دیگر از حمایت‌های اجتماعی مرسوم محروم می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ایلام حمایت اجتماعی را دارای سه بعد دانست و گفت: یکی از جنبه‌های حمایت اجتماعی، حمایت ابزاری مانند پول قرض دادن استف جنبه دیگر، حمایت اطلاعاتی مانند گرفتن اطلاعات و راهنمایی‌های لازم در مورد برخی مسائل مورد نیاز و جنبه سوم هم حمایت عاطفی مانند ابراز همدردی است که خانواده‌های دارای وضعیت اقتصادی مناسب‌تر، بیشتر از این حمایت‌های اجتماعی برخوردارند و در مقابل، خانواده‌های مستمند از این حمایت‌ها محروم می‌شوند.

این عضو مؤسسه خیریه سرای کوثر ایلام با اشاره به این‌که افرادی که در خانواده‌های مستمند متولد می‌شوند از طریق فرآیند جامعه‌پذیری واجد فرهنگ فقر می‌شوند، افزود: فرهنگ فقر که عنصری تربیتی، فکری و بینشی است، فقر اقتصادی را هم بازتولید می‌کند.

وی طیف دیگری از خانواده‌های مستمند را متعلق به طبقه متوسط عنوان و تصریح کرد: این افرادکه در زمان نابسامانی اقتصادی تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود، معمولاً بر اثر مسائلی مانند ورشکستگی دچار تزلزل طبقاتی می‌شوند و چون از ویژگی‌ها و مهارت‌های روانی و اجتماعی لازم برای مدیریت زندگی در جایگاه طبقاتی جدید برخوردار نیستند، در ابتدا بیشتر تحت فشار روانی قرار می‌گیرند.

موسی‌نژاد افزود: این افراد بیشتر احساس سرخوردگی و شکست می‌کنند چون به راحتی مورد حمایت دیگران واقع نمی‌شوند و به نوعی از سوی اجتماع طرد می‌شوند و این طردشدگی موجب تشدید فشار بر آنها می‌شود.

وی با بیان این‌که تجربه سال‌ها فعالیت هم‌چنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که مردم ایلام علیرغم میزان بالای محرومیت، مردمی خیرخواه و نوع‌دوستند که در کارهای خیریه مشارکت قابل قبولی دارند، اظهار کرد: کمک‌ها و فعالیت‌های خیرخواهانه به کمک مالی و مادی منحصر نمی‌شود و هر شهروندی می‌تواند به شیوه­های مختلف به هم‌نوع خود کمک کند، پزشک، روان‌شناس، هنرمند و مربی ورزش هم می‌توانند به اندازه یک ثروتمند به همنوعان نیازمندشان کمک کنند.

موسی‌نژاد به برخی فعالیت‌های موسسه خیریه سرای کوثر ایلام اشاره و خاطرنشان کرد: آموزش و تقویت مهارت‌های افراد نیازمند در مواردی حتی مهم‌تر از کمک مادی به آن‌هاست، چون از این طریق می‌توان چرخه و زنجیره فقر مادی را از بین برد و به همین سبب این موسسه علاوه‌بر کمک‌‍‌های مالی به راهنمایی و آموزش افراد نیز اقدام می‌کند و اعضای این مؤسسه با مراجعه به درب منازل افراد، خدمات خود را ارائه می‌دهند تا عزت نفس و کرامت اعضای خانواده­‌های تحت پوشش کمتر آسیب ببیند و از ظرف دیگر، با برقراری رابطه با این خانواده‌ها، آن‌ها را از مشاوره و حمایت روانی برخوردار کند هم‌چنین یک نوع کنترل اجتماعی غیررسمی بر آن‌ها اعمال کند تا در مقابل برخی انحرافات مصون باشند.

 انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارخانه تولید الکل بدره

عزم کارخانه تولید الکل بدره برای شکست کرونا

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «یونس آزادی»، فرماندار بدره، اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.