صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / ۷۰ میلیون ایرانی زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند
۷۰ میلیون ایرانی زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند

۷۰ میلیون ایرانی زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز از گازرسانی به بیش از 22 میلیون و 356 هزار و 665 مشترک معادل 70 میلیون نفر در کشور خبر داد و گفت: صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی به علت گازرسانی و کاهش مصرف سوخت مایع صورت گرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  تارنمای وزارت نفت، سعید مومنی افزود: سهم تامین تجهیزات مورد نیاز شرکت ملی گاز از تولیدات داخلی کشور در ۱۰ سال گذشته با ۲۵ درصد رشد، از ۷۰ درصد به ۹۵ درصد رسید که این امر در سال جدید با شتاب بیشتری از سوی این شرکت دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: تا پایان پارسال ۳۳۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی ساخته و ۱۱ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۷۵۶ انشعاب نصب شد.
به گفته وی، تا پایان پارسال یک هزار و ۱۱۴ شهر و ۲۵ هزار و ۸۴۹ روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند و به ۲ هزار و ۴۰۰ جایگاه عرضه گاز مایع (سی.ان.جی)گازرسانی شد تا بیش از چهار میلیون خوردو گازسوز از این سوخت پاک بهره‌مند شوند.

صرفه‌جویی پنج میلیون و ۹۶۵ هزار لیتر در مصرف فرآورده های نفتی
مومنی درباره اجرای طرح‌های گازرسانی به روستاها در قالب بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳، اعلام کرد: با گازرسانی به یک میلیون و ۹۴۸ هزار و ۲۵۳ خانوار روستایی در قالب بند «ق» تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۶، پنج میلیون و ۹۶۵ هزار لیتر در مصرف فرآورده های نفتی صرفه‌جویی شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، این بند از قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و ادامه بحث های مربوط به آن در سال ۱۳۹۴، به وزارت نفت اجازه می دهد از طریق شرکت های دولتی تابع، برای دستیابی به اهدافی مانند اجرای طرح های نفت و گاز و افزایش ظرفیت تولید با اولویت مخازن مشترک، ارتقای ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی، اجرای طرح های بهینه سازی و کاهش گازهای گلخانه ای و مصرف انرژی قراردادهایی تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار امضا کند.
وی ادامه داد: افزون بر این سه میلیون و ۳۴۱ هزار دلار صرفه‌جویی ناشی از تفاوت ارزش فرآورده و گاز طبیعی به دست آمد.
مومنی پیش‌بینی کرد با گازرسانی از طریق خط لوله به باقیمانده روستاهای کشور، ۲۷۶ میلیون لیتر دیگر در مصرف فرآورده‌های نفتی صرفه‌جویی شود که از این طریق، ۱۵۴ میلیون دلار بازگشت ارزی خواهیم داشت.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز تصریح کرد: اکنون از ۱۰ هزار و ۳۱۶ روستای فاقد گاز، دستکم سه هزار و ۳۲۲ روستا دارای سرانه هزینه بالاتر از سقف ۶۰ میلیون ریال بوده که گازرسانی در این روستاها از طریق سایر روش ها مانند سی.ان.جی یا مینی ال.ان.جی قابل بررسی است.
با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شده و زمینه برای افزایش صادرات فراهم شده است.
اکنون ظرفیت تولید گاز کشور به روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است که تا پایان برنامه ششم توسعه به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

 

همچنین مطالعه کنید:

رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، ناصر اسکندری با اشاره به اینکه ۹۴ درصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.