صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کانون‌های بحرانی گرد و غبار سیستان‌ و بلوچستان بررسی شد
کانون‌های بحرانی گرد و غبار سیستان‌ و بلوچستان بررسی شد

کانون‌های بحرانی گرد و غبار سیستان‌ و بلوچستان بررسی شد

تیم اعزامی کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری از کانون‌های گرد و غبار، شن‌های روان و تالاب هامون بازدید و مشکلات زیست محیطی این کانون‌ها را بررسی کردند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، مشکلات زیست محیطی استان سیستان و بلوچستان با اولویت «گرد و غبار و تالاب بین‌المللی هامون» با حضور تیم تخصصی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی بررسی شد.

محمدعلی لطیفی رئیس کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشستی پیرامون گرد و غبارها و مسائل زیست محیطی حوزه سیستان و بلوچستان، گفت: هدف از این سفر بررسی و بازدید میدانی کانون‌های بحرانی ریزگردها در منطقه سیستان و رسیدن به یک ایده مشترک بر مبنای علم و فناوری برای تبدیل این تهدیدها به فرصت است.

وی، نقش فناوری و تکنولوژی در رفع این معضل را بسیار مهم دانست و افزود: طرح‌های مطالعاتی دانشگاهی برای مقابله با این بحران اهمیت دارد؛ بنابراین ورود جدی دانشگاه زابل در این زمینه اثرگذار خواهد بود.

به گفته لطیفی، لازم است ذهن خلاق نخبگان به طور جدی درگیر این موضوع شود تا با اتکا به تجربه بین‌المللی و نیز تجربه ملی به یک نسخه علمی و فناوری مناسب برای تبدیل این تهدیدات به فرصت برسیم.

رئیس کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی پیشنهاد تشکیل یک کمیته عملیاتی برای تحقق اهداف و برنامه‌های معضل ریزگرد در کشور را ارائه کرد.

محمود میری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه، گفت: مردم منطقه سیستان سال‌ها است با فقر، بیکاری و مشکلات تنفسی ناشی از گرد و غبار حاصل از خشکسالی‌های پی در پی منطقه و خشک شدن بستر تالاب هامون دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: برای رفع این بحران‌ها تشکیل کارگروه ملی نجات تالاب هامون (مشابه اقدامات دولت در دریاچه ارومیه) را انتظار داریم.

میری همچنین خاطرنشان کرد: دشت سیستان با ۱۵ هزار و ۱۹۷ کیلومتر مربع مساحت؛ سه کانون بحران ریزگرد فعال در حدفاصل شیله – تاسوکی، نیاتک و جزینک دارد که در حال حاضر دو کانون نیاتک و جزینک با توجه به تمرکز جمعیتی این دوکانون در اولویت توجه و برنامه‌ریزی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه شرط نخست و اساسی احیای تالاب هامون و رفع مشکلات زیست‌محیطی منطقه سیستان، ورود آب به تالاب است، افزود: مسأله تامین آب مورد نیاز تالاب هامون باید با نگاه کارشناسی و از طریق دیپلماسی پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان، ادامه داد: اقدامات علمی و استفاده از تکنولوژی هم اهمیت ویژه‌ای دارد و در این راستا دانشگاه زابل با ثبت ذخیره‌گاه زیست کره تالاب هامون قدم‌های مثبت و جهانی برداشته است.

در این جلسه مدیران کل مدیریت بحران استانداری، محیط زیست و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان گزارش مشروحی از وضعیت زیست محیطی تالاب هامون و منطقه سیستان و اقدامات انجام شده پیرامون کنترل ریزگردها ارائه کردند.

بر اساس  اعلام روابط عمومی معاونت علمی، این برنامه دو روزه شامل بازدیدهای میدانی از کانون‌های گرد و غبار، شن‌های روان و تالاب بین‌المللی هامون بود و طی برگزاری جلسات جداگانه‌ای با مدیران ارشد استانی در سطح استانداری، فرمانداری زابل، دانشگاه زابل و جلسه نهائی جمع‌بندی با حضور تمام مدیران ارشد استانی و نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، رئیس کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیات همراه، فرمانداران حوزه سیستان، مدیران کل اداره محیط زیست و منابع طبیعی و سایر مسئولین در محل فرمانداری شهرستان زابل، مسائل و مشکلات استانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.