صفحه اصلی / استان ها / هرمزگان / جلوگیری از تعرض به منابع ابوموسی برای ساخت اسکله‌
جلوگیری از تعرض به منابع ابوموسی برای ساخت اسکله‌

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان:

جلوگیری از تعرض به منابع ابوموسی برای ساخت اسکله‌

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با تأکید بر اینکه هیچ مجوزی از اداره کل در خصوص برداشت از کوه‌های جزیره هرمز گرفته نشده است، افزود: سازمان صنعت و معدن برای احداث معدن در خارج از منطقه حفاظت‌شده نیازی به مجوز از محیط‌زیست ندارد،

برداشت از کوه‌های جزیره هرمز

به گزارش کسب و کار نیوز، مجید وفادار امروز در نشستی خبری اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی محیط‌زیست “حذف آلودگی پلاستیکی” بوده و این شعار می‌تواند کمک کند تا هر یک از ما از خودمان شروع کنیم، امروز پلاستیک‌ها به‌عنوان مواد مصنوعی مصارف بسیاری دارند و باید به این موضوع توجه کنیم که غیرقابل‌تجزیه هستند.

وی افزود: کشور در تلاش است پلاستیک‌هایی که قابل‌تجزیه بوده و پایه گیاهی دارند تولید کند، روز گذشته که روز جهانی اقیانوس‌ها نام‌گذاری شده بود این مسئله مطرح شد که تا سال ۲۰۵۰ میزان پلاستیک‌ها از آبزیان اقیانوس‌ها بیشتر می‌شود.

کشور ایران سه برابر استاندارد جهانی مصرف پلاستیک دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با بیان اینکه کشور ایران سه برابر استاندارد جهانی مصرف پلاستیک دارد و جز ۱۰ کشور اول جهان است، تصریح کرد: پویش استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی یکی از اقداماتی بوده که در این زمینه صورت رفته است، همچنین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه از کیسه‌های پلاستیکی قابل بازیافت استفاده می‌شود. از دیگر اقدامات در این زمینه پویش چهارشنبه‌های بدون پلاستیک بوده، همچنین ۲۱ تیرماه با عنوان روز بدون نایلکس نام‌گذاری شده است اما باید برنامه‌های بیشتری داشته باشیم تا مصرف پلاستیک را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه اصلاح الگوی مصرف پلاستیک بسیار مسئله مهمی است، اضافه کرد: تولیدکنندگان طبق قوانین مدیریت پسماند، باید تولیدات خود را بازیافت کرده و در غیر این صورت مبلغ نیم در هزار کالای خود را به حساب صندوق محیط‌زیست پرداخت کنند.

 47 محیط‌بان بر اساس وسعت استان اصلاً کافی نیست

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست هرمزگان با بیان اینکه هر منطقه تحت پوشش محیط‌زیست باید به ازای هر ۲۰۰۰ هکتار یک محیط‌بان داشته باشد، عنوان کرد: در حال حاضر به ازای هر ۱۵ هزار هکتار یک محیط‌بان داریم، ۴۷ محیط‌بان بر اساس وسعت استان اصلاً کافی نیست.

آبشخورها باید به‌روزرسانی شوند

وفادار با اشاره به اینکه خشک‌سالی و گرمای هوا علاوه بر جوامع انسانی بر پوشش گیاهی و جانوری نیز تأثیراتی دارد، خاطرنشان کرد: آبشخورها باید به‌روزرسانی شوند، امسال سال کم‌بارشی داشتیم و حیاط وحش با مشکلات زیادی روبرو شد.

وی با بیان اینکه حفظ محیط‌زیست وظیفه همگانی است، گفت: ۷۰ درصد چارت تشکیلاتی ما خالی است و کمبود نیرو داریم، خیلی هنر کنیم مناطق حفاظت‌شده را نگهداری کنیم؛ مشارکت مردمی و کمک ان جی او ها بازویی است که می‌تواند به ما و حیاط وحش کشور کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه اگر نهادی بخواهد همکاری کند دستش را می‌فشاریم، اظهار کرد: اگر آبشخوری قرار است احداث شود در خصوص چگونگی ساخت آن با محیط‌زیست همکاری شود، جامعه محلی نیز باید آمادگی لازم را داشته باشد و با همکاری محیط‌زیست منطقه از آبشخورها مراقبت کند تا از آن‌ها سوءاستفاده نشود.

هیچ مجوزی از اداره کل در خصوص برداشت از کوه‌های جزیره هرمز گرفته نشده است

وفادار با تأکید بر اینکه هیچ مجوزی از اداره کل در خصوص برداشت از کوه‌های جزیره هرمز گرفته نشده است، افزود: سازمان صنعت و معدن برای احداث معدن در خارج از منطقه حفاظت‌شده نیازی به مجوز از محیط‌زیست ندارد، با همه این موارد بنده نسبت به برداشت از منابع جزیره هرمز نظر مثبتی ندارم.

وی ادامه داد: هرمز جزیره‌ای کوچک با منابع محدود بوده و بحث گردشگری آن حول محور زمین‌شناسی آن است و هرگونه تغییر در آن تأثیرات منفی در جذب گردشگر در آن دارد.

 برای ساخت اسکله‌ها در ابوموسی می‌خواستند از منابع جزیره برداشت کنند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه نباید از منابع خدادادی برای استفاده درزمینهٔ‌های گردشگری برداشت شود، اضافه کرد: در ابوموسی نیز برای ساخت اسکله‌ها می‌خواستند از منابع جزیره برداشت کنند که ما مخالفت کردیم و قرار شد مصالح ساختمانی از جای دیگر وارد شود، حتی برداشت از خاک سرخ هرمز در طرح جامع برداشت ممنوع شده است، استاندار هم نظرش این بود که دیگر برداشتی از خاک سرخ هرمز صورت نگیرد، متأسفانه افق برداشت خاک سرخ از معادن هرمز تا سال ۱۴۰۵ و به مدت ۲۵ سال بوده که باید قبل از اتمام این قرارداد به پایان برسد.

وفادار بیان کرد: بنده با برداشت از کوه‌های هرمز موافق نیستیم، در قشم هم در گذشته برداشت‌های صورت می‌گرفت که ما موافق آن نبودیم.

برداشت از کوه‌های هرمز از نظر عقلانی کار نادرستی است

وی بیان کرد: چهارچوب قوانین در خصوص توقف و اعمال حضور مستقیم محیط‌زیست مجوزی نداده و محیط‌زیست متولی این کار نیست، برداشت از کوه‌های هرمز از نظر عقلانی کار نادرستی است اما قانون به محیط‌زیست اجازه ورود نداده، سازمان صنعت و معدن متولی برداشت و اداره کل منابع طبیعی متولی نگهداری و حفاظت از آن است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در خصوص مشکلات فاضلاب شهر بندرعباس افزود: دو تصفیه‌خانه که یکی در مدار و یکی در حال ساخت است و بندرعباس، میناب، جاسک، درگهان، بندر خمیر، پارسیان، بستک، لارک و تنب بزرگ را در بر خواهد گرفت، داریم، همچنین تصفیه‌خانه‌های اختصاصی مثل شهرک مروارید، راه‌آهن، رجایی، توانیر، نامجو، مسکن مهر، گاز و … نیز در حال فعالیت هستند.

وفادار با بیان اینکه با پایش‌ها و بررسی‌هایی که در سال ۹۶ صورت گرفت بی او دی و سی او دی پساب‌ها بالاتر از استاندارد بوده است، افزود: در نشست‌های شورای حفاظت از منابع آب استان قرار شد شرکت آبفای هرمزگان اقداماتی را در این زمینه انجام دهد، طبق یک برنامه زمانی تصفیه‌خانه‌ای که موجود است باید از مدار خارج شود و موردبازسازی قرار بگیرد، در این صورت بار آلودگی بالاتر خواهد رفت بنابراین تا تصفیه‌خانه از مدار خارج و به آن برگردد باید شاخص‌ها به حد استاندارد رسیده شوند.

وی ادامه داد: با توجه به پایش‌ها آلودگی پساب‌ها کاهش یافته اما به حد استاندارد نرسیده است، در نیمه ۹۵ تا انتهای آن استانداردها رعایت شد و در مهر و آبان ۹۶ نیز در برخی پایش‌ها آثار استاندارد دیده می‌شد، تخلیه پساب به دریا به همان شیوه صورت می‌گیرد اما نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده و میزان بی او دی و سی او دی آن کمتر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان تصریح کرد: در خصوص فعالیت‌های باکتریایی و میکروبی در تصفیه‌خانه اقدامات کافی انجام نمی‌شود، در پایان سال ۹۶ تجهیزاتی برای کاهش بار میکروبی در این تصفیه‌خانه نصب شده که برخی موارد کاهش داده می‌شود اما استمرار کاهش را نداریم.

وفادار در خصوص میزان اعمال موانع قانونی در اقدامات عمرانی ارگان‌های دیگر توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست، عنوان کرد: از لحاظ حقوقی و قانونی مکاتبات ما باید با استانداری صورت بگیرد، در این زمینه حکمیت انجام شود و ما بر اساس آن اقدام کنیم؛ درواقع استانداری بر اساس نظرات و درخواست‌های ما تکلیف‌هایی را به دوش ارگان‌ها می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص شرایط پدافند غیرعاملی قرار شد فاضلاب به خور سورو منتقل شود و باز به دریا برود که ما مخالفت کردیم، همچنین باید پایش آنلاین در خروجی تصفیه‌خانه گذاشته شود، تصفیه‌خانه باید بازسازی شود چراکه دیگر جوابگوی شهر بندرعباس نیست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان عنوان کرد: پلاژ یکی از نیازهای استان هرمزگان به‌عنوان استانی بندری است اما مشکلات پیش آمده پیامد موازی کاری دستگاه‌ها است، محیط‌زیست ارگان نظارتی و حاکمیتی است.

ما یک‌تنه در برابر تمامی ارگان‌ها قرار داریم

وفادار با اشاره به ما یک‌تنه در برابر تمامی ارگان‌ها قرار داریم، ابراز کرد: در تمام زمینه‌های زیست‌محیطی نظرات خود را به استانداری اعلام کرده‌ایم، ما هم داریم داد می‌زنیم، پروژه‌ای که در شهر می‌خواهد انجام شود باید در صحن شورا مطرح شود و مجوزهای لازم را بگیرد، ما تلاش خود را می‌کنیم و نتیجه ندادن آن از دست ما خارج است؛ این‌گونه نیست که منفعل باشیم و هیچ اقدامی صورت نگیرد.

سایت‌های غیرمجاز دفن زباله در اطراف شهر بندرعباس فعالیت می‌کنند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان همچنین در خصوص سایت‌های غیرمجاز دفن زباله که در اطراف شهر بندرعباس فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: به‌طور میانگین در استان هرمزگان به ازای هر شهر روزانه ۷۰۵ گرم پسماند تولید می‌شود، پسماندهایی که بازیافت می‌شود ۱۵ درصد بازیافت و باقی آن دفن می‌شود.

متأسفانه همه بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه هیدروکلاو نیستند

وفادار ادامه داد: در گذشته در اطراف راه‌آهن بندرعباس نیز زباله‌هایی منتقل می‌شد که با آن برخورد شد، شهرداری طرحی برای تفکیک از مبدأ داشت اما متأسفانه تأسیسات شهرداری در این زمینه کافی نیست، روزانه هزار و ۴۸۰ کیلوگرم پسماند عفونی توسط بیمارستان‌ها و هزار و ۱۲۰ کیلوگرم توسط درمانگاه‌ها تولید می‌شود و متأسفانه همه بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه هیدروکلاو نیستند.

وی با بیان اینکه دو سایت دفن زباله در قلاتو و توانیر که رسانه‌ای شد قبلاً توسط همکاران ما بررسی و شناسایی شده بود، اضافه کرد: مکاتبات لازم در این خصوص با شهرداری انجام شد و شهرداری باید کار ساماندهی آن‌ها را انجام دهد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه شهرداری باید فعالیت سایت‌های غیرمجاز دفن زباله را متوقف کند، افزود: ما بحث‌های قانونی آن را دنبال کرده و با واحدهای صنعتی متخلف مقابله خواهیم کرد.

احداث آب‌شیرین‌کن‌ها باید بیشتر به سمت شرق خلیج‌فارس رود

وفادار با اشاره به اینکه احداث آب‌شیرین‌کن‌ها باید بیشتر به سمت شرق خلیج‌فارس رود، اظهار کرد: تنها مشکلی که در حال حاضر درزمینهٔ آب‌شیرین‌کن‌ها وجود دارد تلخاب آن‌ها است؛ تعهداتی در این خصوص گرفته شده که باید در ساحل تخلیه نشود و به عمق دریا رود، همچنین کارخانه شیشه که نیاز به آب شور دریا دارد می‌تواند به جای برداشت مستقیم از دریا از این تلخاب و پساب برداشت کند.

وی با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست پتانسیل‌یابی‌هایی درزمینهٔ آب‌شیرین‌کن داشته و بر اساس آن قرار بر این شد تا دیگر در سمت غرب خلیج‌فارس آب‌شیرین‌کنی تأسیس نشود، عنوان کرد: شهرهایی که از آب‌شیرین‌کن‌های خلیج‌فارس بهره‌برداری می‌کنند باید عوارضی را به وزارت نیرو پرداخت کنند و هیچ مبلغی به محیط‌زیست یا آبفای استان پرداخت نمی‌شود.

مشکل تعطیلی اقامتگاه مرکز تحقیقات زیست‌محیطی هرمز

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در خصوص تعطیلی مرکز تحقیقات زیست‌محیطی هرمز اظهار کرد: این مرکز درزمینهٔ تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی فعال بوده و تنها مشکل تعطیلی اقامتگاه آن را داشتیم که با صحبت‌هایی که با استاندار صورت گرفته این مشکل نیز به‌زودی مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ملخ صحرایی

هرمزگان در پیشانی مبارزه با ملخ صحرایی

به گزارش ملخ صحراییبه مقل از ایسنا,علی باقرزاده همایی با بیان اینکه این استان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.