پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تولید غیر رقابتی و گران در صنایع کولرسازی
تولید  غیر  رقابتی  و گران   در  صنایع  کولرسازی

«كسب‌وكار» گزارش می دهد

تولید غیر رقابتی و گران در صنایع کولرسازی

 آبسال، سپهرالكتريك، برفاب، انرژي، لورچ و... برندهاي داخلي توليد كولرهاي آبي هستند كه با وجود فعاليتي كه سال‌ها در اين حوزه داشته‌اند، در شرايط امروز هنوز به بازارهاي صادراتي قوي دست پيدا نكرده‌اند.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، با گرم‌تر شدن هوا هر سال تقاضا برای محصولات و کالاهای سرمایشی مانند کولر آبی افزایش می‌یابد، اما بازار این کالاها این روزها بی‌رونق است. در همین حال، به گفته کارشناسان و فعالان بازار لوازم‌خانگی، میزان تولید کولر آبی امسال نسبت به سال گذشته روند نزولی داشته و این صنعت با گذشت چند ماه از گرما در خواب تابستانه به‌سر می‌برد و رکود بازار مسکن بر سر این صنعت نیز سایه افکنده است.
متاسفانه در شرایط حاضر توان عرضه اقتصادی در راستای سوددهی در این زمینه وجود ندارد و همین امر باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ از این صنعت کنار بروند. همچنین فعالیت‌های زیرزمینی نیز در این حوزه افزایش پیدا کرده و کلاهبرداران و دلالان با فعالیت در این کارگاه‌ها و با تولید کولرهای تقلبی و غیراستاندارد اقدام به صادرات آن می‌کنند تا وجهه ایران در این حوزه در بازارهای صادراتی کاهش پیدا کند.
به گفته فعالان این صنعت، با توجه به توانی که در تولید کولر آبی وجود دارد، این کالا توانسته تمام نیاز داخل را تامین کند. بنابراین برای رونق این صنعت باید به گسترش بازارهای هدف صادراتی فکر کرد. با توجه به آب و هوای منطقه، کولرهای آبی می‌تواند با استقبال خوبی مواجه شود. البته در حال‌حاضر صادرات مناسبی به کشورهای عراق و حاشیه خلیج‌فارس می‌شود، اما باید با جلوگیری از فعالیت کارگاه‌های زیرزمینی، فضا را برای صادرات کالاهای باکیفیت ایرانی فراهم کرد. در حال حاضر رکود مسکن نیز اثر شدیدی بر کاهش فروش این صنعت بر جای گذاشته است.
براساس آخرین آمار مربوط به تولید کالاهای منتخب صنعتی، ‌از مجموع ۳۱ گروه کالای صنعتی، ۸ گروه کالایی در سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ و از میان ۱۳ گروه کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی، ۴ گروه کالایی با کاهش تولید همراه بوده‌اند. طی سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۵، ۸ کالای صنعتی و ۴ کالای معدنی در میان کالاهای منتخب صنعتی و معدنی با کاهش تولید روبه‌رو شده‌اند که در این میان کولر آبی بیشترین افت تولید را داشته است.

تولید لوازم خانگی کاهش یافته است
فرهاد رهنما، عضو انجمن لوازم‌خانگی
تولید کولر آبی در ایران باید تقویت شود، چراکه با وجود مشکلاتی که بر سر راه این صنعت قرار دارد اگر حمایتی در این رابطه نداشته باشیم این صنعت ممکن است دیگر تولیدی نداشته باشد. به طور کلی تولید لوازم‌خانگی کاهش داشته است و امسال برخی کارخانه‌ها تولید کولر آبی را متوقف کرده‌اند و تولید آبگرمکن را کاهش داده‌اند، زیرا هزینه‌های بالای تامین مواد اولیه و سود بالای تسهیلات، هزینه تولید را بالا برده است.
نوسانات قیمت مواد اولیه که هر روز به دنبال نوسانات نرخ ارز اتفاق می‌افتد، چاره‌ای برای تولیدکننده داخلی نگذاشته است که یا تولید را متوقف کند یا آن را به حداقل کاهش دهد، چراکه تولیدکننده باید قطعات مورد نیاز این محصولات را از چند ماه قبل‌تر تامین و انبار کند و این مساله تولید را گران و غیررقابتی می‌کند، بنابراین تصمیم بر این می‌شود که تولید برخی از این محصولات را کاهش و برخی دیگر را متوقف کند.

عدم اتصال به زنجیره ارزش جهانی
ایمان مرادی، کارشناس صنایع
در کشور با توجه به وضعیت آب و هوایی که در تابستان داریم و با توجه به نیاز برخی از شهرهای ایران به کولر به دلیل گرمای بی‌سابقه‌ای که در آنها شاهد هستیم، نیاز به تولید داخلی کولر آبی و گازی احساس می‌شود. در این میان بحث کولر گازی را نمی‌شود با کولر آبی در یک موضوع قرار داد، اما در رابطه با کولر آبی باید اشاره کنیم که در کشور تولید داخلی آنطور که باید، در این بخش توسعه نیافته است. چندین برند داخلی مانند آبسال، برفاب و… چند کارخانه دیگر در این رابطه فعالیت دارند که بازار داخلی هم از آنها استقبال کرده است. متاسفانه مانند دیگر صنایع در کشور که گرفتار مشکلات بسیاری هستند، کولرسازی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تولیدکنندگان در این بخش مشکلات زیادی دارند. افزایش قیمت مواد اولیه، عدم حمایت از تولید ایرانی و تولیدکننده داخلی، نوسانات ارزی، موانع بانک‌ها و هزار مشکل دیگر اجازه توسعه در این حوزه را نمی‌دهد.
صنعت تولید کولرهای آبی همچنین با مشکلات مربوط به نقدینگی و تامین منابع مالی مورد نیاز روبه‌رو است که توان تولید را ضعیف کرده و به تولید ایرانی اجازه پیشرفت و حضور در بازار را نمی‌دهد. در بازار کولر آبی فقط شاهد فعالیت چند برند هستیم که آنها هم برای ادامه راه با مشکلاتی روبه‌رو هستند و اگر به داد آنها هم نرسند، همان ظرفیت اندک تولید کولر آبی را نیز از دست خواهیم داد و به واردکننده در این بخش تبدیل می‌شویم. در حوزه تولید کولر آبی ضعف در برنامه‌ریزی برای رفتن به سمت هوشمندسازی را نیز داریم. کالاهای وارداتی که در بازار به وفور یافت می‌شود از هوشمندسازی بهره برده‌اند، اما تا به امروز هنوز با شکل سال‌های گذشته و دور به تولید کولر آبی مشغول هستیم. ورود کالاهای لوازم‌خانگی و البته کولرهای آبی به صورت قاچاق نیز می‌تواند به عنوان دیگر مشکل پیش پای تولید این کالا مورد اشاره قرار گیرد. علاوه بر تولید داخلی و پاسخگویی به نیاز بازار داخل در بازارهای صادراتی نیز مشکل وجود دارد. کالاهای این بخش بدون برنامه‌ریزی از مرزها خارج می‌شود و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند اطلاعی در این رابطه ندارند. کارشناسی وجود ندارد که بتواند موضوع صادرات را بررسی کرده و نیاز بازار بین‌المللی را بشناسد. خروج کولرهای بی‌کیفیت از مرزها، عدم بهره‌مندی از خدمات پس از فروش، محدود بودن دامنه بازارهای هدف، عدم بهره‌مندی از سیاست‌های حمایتی جهت برندسازی محصولات تولیدی و صادراتی، توان پایین رقابت و عدم سرمایه‌گذاری خارجی جهت انتقال تکنولوژی برتر برخی از مشکلات صنایع کولرسازی به شمار می‌رود. ضعف برنامه‌ریزی جهت نصب ظرفیت‌های تولیدی متناسب با تقاضای بازار و عدم اتصال به زنجیره ارزش جهانی نیز مشکلاتی است که به مراتب مهم‌تر از دیگر مشکلات است.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی آفریقایی‌ها برای توسعه تجارت با ایران/ توسعه بازارهای صادراتی در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.