صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / دلزدگی از یادگیری الکترونیک به سبب شفاف نبودن آن است
دلزدگی از یادگیری الکترونیک به سبب شفاف نبودن آن است

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی:

دلزدگی از یادگیری الکترونیک به سبب شفاف نبودن آن است

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی اهدای جایزه ملی یادگیری الکترونیکی را فرصتی برای شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های این حوزه دانست و با بیان اینکه بخشی از غفلت و دلزدگی از این عرصه به سبب شفاف نبودن آن است، تأکید کرد: آموزش و پرورش اگر بخواهد بودجه‌اش را صرف کیفی‌سازی کند، باید به این سمت برود.

دکتر علی‌اکبر جلالی، رئیس کرسی آموزش الکترونیک یونسکو

علی‌اکبر جلالی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آموزش‌های الکترونیک به سرعت در حال تغییر است، بخشی از دلزدگی از این نوع آموزش و یادگیری را به غیر شفاف بودن آن نسبت داد و گفت: برابری مدرک آموزشی الکترونیک با مدرک غیر آموزشی الکترونیکی و رسمی کشور که از سوی وزیرعلم به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده، در جهت آن است که اعتبار این مدرک زیر سؤال نرود.

وی یونسکو را یک نهاد فرهنگ‌ساز دانست و اشاره کرد: این نهاد به دنبال ایجاد یک فضای جدید برای آموزش به صورت رسمی نیست، بلکه علاقمند است فعالیت‌هایش در حوزه فرهنگی و ترویجی را که بیشتر جنبه هدایت و اطلاع‌رسانی دارد، در یک مجموعه جهانی و در چارچوب منافع ملی دنبال کند.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری همچنین از ایجاد نظام‌نامه‌ای در حوزه آموزش الکترونیک به همت آموزشگاه‌های آموزش الکترونیکی و مجازی خبر داد و اضافه کرد: این موضوع همچنین فرصتی را ایجاد کرده که مؤسسات فوق بتوانند به سطح دانشگاه برسند.

جلالی، بخش مهم‌تر توسعه این نوع آموزش را ترویج آن در سطح آموزش‌های عمومی عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشورهای توسعه‌یافته  بحث آموزش چگونگی مطالعه یا درس خواندن در خانه (home study) در سطح دبستان مطرح شده است. در صورتی که این نوع یادگیری در کشور ما ترویج شود، به معنی آن است که دانش‌آموزی در یک روستای دورافتاده می‌تواند از استادی در تهران آموزش ببیند.

وی با بیان اینکه تاکنون در ایران حدود ۳۰ الی ۳۵ سازمان در نهادینه‌سازی سیستم یادگیری الکترونیکی در فرآیند توسعه سازمان‌شان به موفقیت‌های چشمگیری نائل شده‌اند، برخی دستاوردهای تأثیرگذار در این حوزه را محصولات، خدمات، فرآیندها و مدل‌های کسب و کار شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه دانست و افزود: این شرکت‌ها در حوزه تولید سیستم‌های آموزش الکترونیکی همچون LMS و نیز تولید محتوا گام‌های مؤثری برداشته‌اند.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری درباره “تولید محتوا” توضیح داد: این محتوا اعم از نرم‌افزارهای مختلفی که در خدمت آموزش الکترونیک هست، ممکن است یک تکنولوژیِ بومی شده و بستری باشد که یک معلم در آن به سادگی بتواند درس خود را به صورت دیجیتال ارائه کند.

جلالی در همین زمینه به محتوای “تعاملی” و بدون نیاز به معلم اشاره و خاطرنشان کرد: امروزه بیشتر، محتواهایی مدنظر است که از دایره درس‌های کلاسیک فراتر رفته و کاربردی باشد؛ مانند محتوایی در خصوص چگونگی پرورش زنبور عسل، به گونه‌ای که فرد بتواند به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به آموزش حضوری این مهارت را فرا گیرد.

وی همچنین به فعالیت‌های نوآورانه و خلاقانه استارتاپ‌ها در تولید نرم‌افزارهای حوزه کارآفرینی و اشتغال اشاره کرد و گفت: در نظر گرفتن “جایزه یادگیری الکترونیک” به منظور شناسایی ظرفیت‌های کشور در زمینه‌های فوق بوده و به عنوان یکی از راهنماهای حوزه توسعه آموزش الکترونیکی و کیفی‌سازی آن به شمار می‌رود.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری تصریح کرد: در کشور ما کارها به صورت جزیره‌ای و پراکنده انجام می‌شود؛ این در حالی است که برای مثال در آمریکا دو نرم‌افزار  شاخص در این زمینه از جمله web city و e-college با نرم‌افزار جدیدتر blackboard ادغام شد و در حال حاضر مورد آخر، نرم‌افزار بسیار پیشرفته و هوشمندی است که قادر به خواندن دست‌خط نیز هست.

جلالی تأکید کرد: بودجه آموزش سنتی نمی‌تواند رشد کند. اگر آموزش و پرورش بخواهد بودجه‌اش را صرف کیفی‌سازی کند، باید به سمت آموزش الکترونیک برود.

وی آن‌گاه به پیش‌بینی روند آموزش و یادگیری الکترونیکی در آینده پرداخت و برخی موارد مربوط به آن را واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، انقلاب تصویر و آموزش به صورت تصویری و سه‌بعدی، تولید و یادگیری از طریق بازی، یادگیری شخصی یا شخصی‌سازی، میکروآموزش یا کوچک‌ شدن بسته‌بندی آموزش‌ها و یادگیری اجتماعی برشمرد.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری در همین زمینه افزود: ۴۰ درصد یادگیری اجتماعی در مدرسه و ۲۰ درصد آن در خانه اتفاق می‌افتد. این در حالی است که ۴۰ درصد دیگر آن نیز در شبکه‌های اجتماعی آموخته می‌شود؛ بنابراین محدود کردن شبکه‌های اجتماعی راهکار مناسبی نیست.

جلالی در پایان ضمن اشاره به قوانین یونسکو در خصوص استقرار چهارساله کرسی‌های این نهاد در مؤسسات میزبان، این مدت را قابل تمدید دانست و تصریح کرد: در این زمان از امکانات مؤسسه میزبان بهره‌مند شده و دستاوردهای خود را در قالب گزارش‌های سالانه به کمیته ملی یونسکو اعلام می‌کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است همه مؤلفه‌های جامعه امروزی از جمله فرآیندهای یاددهی-یادگیری و ساختار نظام آموزشی را متحول کرده و دستاوردهای نوینی همچون یادگیری الکترونیکی را به جامعه علمی عرضه کند. با توجه به این موضوع و نیز توسعه و پیشرفت روزافزون ابزارهای این نوع یادگیری، برخی انجمن‌ها و شبکه‌های بسیاری در سراسر دنیا به ترویج آموزش و یادگیری الکترونیکی پرداخته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به انجمن بین‌المللی یادگیری الکترونیکی، اتحادیه بین‌المللی آموزش از راه دور و سازمان یونسکو اشاره کرد. کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران در صدد است با برگزاری اعطای جایزه یادگیری الکترونیکی ضمن فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی، امکان تبادل تجربیات موفق میان افراد را فراهم کرده و با شناسایی مراکز فعال و معرفی آن‌ها به جامعه، مشوق حرکتی بیشتر در این عرصه باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.