صفحه اصلی / استان ها / مازندران / در نزدیکی بزرگترین دریاچه جهان اما در مسیر نابودی

در نزدیکی بزرگترین دریاچه جهان اما در مسیر نابودی

یک کارشناس ارشد عمران گفت: کشش جمعیت بدون برنامه ریزی و ایجاد یک مسیر تردد آسان با سهل انگاری و بی برنامگی، مازندران را به ورطه نابودی می کشاند.

دپوی زباله در ساحل محمودآباد

روجا محمدعلی‌ در گفت و گو با ایسنا با بیان این که کشور ایران رتبه اول را در زمان سپری شده در ترافیک دارد، اظهار کرد: بحث ایجاد خط مترو از پایتخت به مازندران بسیار ایده خوب و پسندیده ای است که می تواند راه حلی برای کاهش مشکلات حمل و نقل، بار ترافیکی، تلفات جاده ای، آلودگی محیط زیست که متأسفانه هر ساله با آن مواجه هستیم، شود.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه  ( Numbeo ) کشور ایران رتبه نخست رده بندی بیشترین زمان سپری شده در ترافیک را دارد.

کارشناس ارشد مهندسی عمران در ادامه یادآور شد: با بیشتر شدن جمعیت و گسترش توسعه شهری، موضوع جابه جایی و حمل و نقل، اولویت خاصی پیدا می کند؛ افزایش اتومبیل و مشکلات جا و مکان برای تردد، پارک و نگهداری این گونه وسایل برای جامعه روبه رشد بسیار مشکل است، بنابراین مهندسین و طراحان توسعه شهری سال ها در فکر انجام ایده هایی بوده تا حمل و نقل مردم، کالا و دیگر خدمات به راحتی و با صرف هزینه کم تر انجام شود.

محمدعلی‌ با اشاره به این که قبل  از انجام چنین کاری ابتدا باید زیرساخت های لازم برای پروژه ها مهیا باشد، افزود: باید محاسبه و بررسی کرد، آیا شهرهای استان مازندران از نظر ساختار شهری پذیرای حجمِ بیشتری از مسافرین هستند؟ آیا برای این مسافرین محل اسکان، تفریح و سرگرمی در نظر گرفته شده است؟ آیا جاده های درون استانی گنجایش جابجایی این تعداد مسافر را دارند؟

وی با تاکید بر این که کشش جمعیت بدون برنامه ریزی و ایجاد یک مسیر تردد آسان با سهل انگاری و بی برنامگی، مازندران را به ورطه نابودی می کشاند، گفت: مازندران استانی است که در سراسر جهان شاید به تعداد انگشت شماری از آن وجود داشته باشد؛ به دلیل وجود جنگل های هیرکانی، همجواری با بزرگترین دریاچه جهان، شالیزارهای زیبا و کشت بهترین انواع برنج، کوه ها و دامنه های سرسبز و بی نظیر و از همه مهم تر فرهنگ اصیل بومی، که همه این ها در زیر پای عدم برنامه ریزی مدون جهت ورود گردشگران نابود خواهد شد.

استاد دانشگاه بیان کرد:جاده هراز، فیروزکوه و کندوان، سه محور ارتباطی مهم و دارای ویژگی منحصر بفرد طبیعی که چشم هر مسافری را به خود می کشانند و شاید لازمه سفر به شمال همنشینی با طبیعت بین راهی باشد، حیف است که این چشم انداز خیره کننده را که در تمام فصول جلوه ای خاص دارد؛ از دست داد.

کارشناس ارشد عمران افزود: سازمان ها و نهادهای ذیربط باید با برنامه ریزی صحیح هم به فکر ایجاد مکان هایی برای اسکان مسافرین باشند و هم با توجه به زیاد شدن حجم درخواست مسکن، از بوجود آمدن زمینه ساخت و سازهای غیر مجاز یا پراکنده سازی جلوگیری کرده تا زمین های حاصل خیز سراسر استان، فدای استراحت کوتاه مدت عده‌ای قرار نگیرند.

وی افزود: زمین هایی که در چنین شرایطی تبدیل به ویلا و خانه باغ شده و بقیه فصول سال به راحتی بلااستفاده و به حال خودشان رها می گردند.

محمدعلی‌ اظهار کرد: برای راه های ارتباطی درون استانی، مکان تفریح و سرگرمی، حفظ منابع طبیعی نیز باید رویکردی متفکرانه و برنامه ریزی دقیق و جدی داشت تا با صرف داشتن فناوری نوین و مزایای آن باعث نابود شدن اهداف مهم تری نشویم.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.