صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ساخت دستگاه “کاتد کنی” توسط متخصصین مجتمع مس سرچشمه
ساخت دستگاه “کاتد کنی” توسط متخصصین مجتمع مس سرچشمه

برای اولین بار در کشور انجام شد؛

ساخت دستگاه “کاتد کنی” توسط متخصصین مجتمع مس سرچشمه

رییس تکنولوژی و ساخت امور خدمات فنی و مهندسی مجمتع مس سرچشمه با بیان اینکه سابقه ساخت دستگاه "کاتد کنی" در داخل کشور وجود نداشت، افزود: طراحی و ساخت این دستگاه بدست توانمند نیروهای متخصص صنعت مس سرچشمه برای نخستین بار در کشور انجام و بزودی در مجتمع مس میدوک نصب خواهد شد.

مس سرچشمه

به گزارش کسب و کار نیوز، علی اکبری در در این رابطه اظهار کرد: پس از طراحی دستگاه و ارسال نقشه های ساخت به شرکت های داخلی جهت استعلام ساخت و نصب ، استعلام های اخذ شده شرکتهای داخلی نشان می داد، این شرکتها توانایی ساخت نداشتند و قیمتهای بالایی را اعلام کرده بودند. لذا این کار به کارگاه ساخت مجتمع مس سرچشمه ارجاع و به صورت صفر تا صد در کارگاه ساخت مس سرچشمه ساخته شد.

وی ابراز داشت: تست دستی این دستگاه به صورت موفقیت آمیز انجام شده و منتظر قطعات ابزار دقیق و تابلوهای برق هستیم که تست کامل آن انجام و پس از رنگ آمیزی به “میدوک” ارسال و نصب آن در مجتمع مس میدوک انجام شود.

اکبری تصریح کرد: برای این کار تیمی ۱۰ نفره متشکل از ۳ نفر تراشکار و فرزکار ماهر، ۳ نفر جوشکار حرفه ای و یک نفر بعنوان مجری پروژه همکاری داشتند و علاوه بر آن اداره طراحی، اداره برنامه‌ریزی و ابزار دقیق نیز ۳ نفر از نیروهای متخصص خود را به ساخت این پروژه اختصاص دادند.

افزایش ایمنی، سرعت وراندمان کار با ساخت دستگاه “کاتدا ستریپینگ”

سرپرست اسکلت فلزی مجتمع مس سرچشمه نیز اظهارکرد: باتوجه به اینکه امروزه صنعت وتکنولوژی به سمت اتوماسیون پیش می رود، با ساخت دستگاه کاتد استریپینگ برای نخستین بار در کشور، سیستم کاتدکنی لیچینگ میدوک نیز از دستی به اتومات ارتقاء می‌یابد.

محمود خاندانی بیان کرد: این دستگاه اولین نمونه کاملا” ایرانی و ساخت داخل است که در راستای اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید ملی، توسط متخصصین زحمت‌کش و مجرب این کارگاه ساخته شده است.

وی اضافه کرد: باتقویت دانش فنی پرسنل و با تکیه برتجربه قبلی (ساخت بخشی ازدستگاه کاتدکنی سرچشمه)، تمامی قطعات این دستگاه بومی سازی و درکارگاه ساخته شد.

سرپرست اسکلت فلزی مجتمع مس سرچشمه به مزیت‌های این دستگاه اشاره و اظهارکرد: از مهمترین ویژگی‌های این دستگاه؛ بالابردن ایمنی فردی، سرعت کار و راندمان کاری می‌باشد. همچنین در سیستم سنتی(دستی) به دلیل نحوه جدایش ورق مسی از بلانک (ورق اولیه)، احتمال دفرمه شدن کاتد و بلانک وجود دارد ولی با استفاده از این دستگاه، ضمن اینکه کیفیت ورق کاتد مطلوب می‌باشد به بلانکها هم آسیبی نمی‌رسد.

خاندانی با اشاره به ویژگی های طراحی و ساخت دستگاه افزود: یکی دیگر از مزیت های مهم این دستگاه ، ساده بودن مکانیزم آن و در نتیجه سهولت تعمیر ونگهداری آن است. این ویژگی و بسیاری ازخصوصیات دیگر سبب شده تا این دستگاه قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی باشد وحتی بهتر از آن باشد.

وی همچنین بیان کرد:باتوجه به کمبودنیرو درکارگاه وانجام دادن درخواست کارهای واحدهای مجتمع ، ابتدا فکر نمی‌کردیم که با این حجم کار بتوانیم به سرعت پیش برویم .اما باتوجه به توانایی نیروهایمان یقین داشتیم که ازعهده کار برمی آییم .

وی بیان کرد: این پروژه به ما آموخت که؛ با تکیه بر دانش وتجربه پرسنل و بها دادن به نیروهای جوان می توان گام های مهمی برای پیشرفت واعتلای صنعت مس برداشت.

این دستگاه برای پولینگ ۱۸۰ کاتد در ساعت طراحی شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناس ارشد بهینه سازی مصرف انرژی مجتمع مس سرچشمه نیز که طراح این دستگاه می باشد،  از پیشرفت ۹۵ درصدی ساخت این دستگاه جهت بهره برداری در واحد لیچینگ مجتمع مس شهربابک خبر داد و گفت: این دستگاه با توجه به ظرفیت لیچینگ میدوک برای پولینگ ۱۸۰ کاتد در ساعت طراحی شده است.

حسن آبادی  افزود: مراحل طراحی و ساخت قطعات به پایان رسیده است و در حال حاضر در حال نصب و تست اولیه دستگاه در کارگاه ساخت سرچشمه هستیم، تمامی تست ها با موفقیت انجام گرفته و تا دو ماه آینده این دستگاه در لیچینگ میدوک به بهره‌برداری کامل خواهد رسید .

وی اظهار داشت:این دستگاه براساس فن آوری بومی و تاکید به دانش فنی متخصصان مجتمع مس سرچشمه ساخته شده و با جایگزینی این دستگاه به جای شیوه سنتی ورق کنی، گامی مهمی در عرصه صنعت مس برداشته شده است.

وی ادامه داد:  با طراحی و  ساخت این دستگاه،  صنعت مس توانایی خود را در ساخت تجهیزات مورد نیاز خود و کشور را به اثبات رسانده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.