صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / اجرای ۲۰ پروژه آبرسانی برای مقابله با خشکسالی خوزستان

معاون آبرسانی سازمان آب و برق استان خبرداد:

اجرای ۲۰ پروژه آبرسانی برای مقابله با خشکسالی خوزستان

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: ۱۴۵ پروژه در معاونت آبرسانی این سازمان تعریف شده که از این تعداد، حدود ۲۰ پروژه تنها در راستای خشکسالی استان طراحی و اجرا می‌شوند.

آبرسانی

به گزارش کسب و کار نیوز، صابر علیدادی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که از بین رفتن زیرساخت‌ها در حوزه آبرسانی موجب سختی کار شده است، اظهار کرد: معاونت آبرسانی سازمان آب و برق استان برای مقابله با خشکسالی، پروژه‌هایی را تعریف کرده که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن‌ها، نهایی و به بهره‌برداری رسیده و مابقی در حال تکمیل هستند.

وی افزود: این پروژه‌ها تمام استان خوزستان را منتفع ساخته‌اند و تقریبا در بیشتر شهرهایی که با مشکل کیفیت و ناپایداری آب مواجه بودند، اجرایی و آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند.

علیدادی تصریح کرد: تعداد ۱۴۵ پروژه جاری در سازمان آب و برق خوزستان وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۰ پروژه تنها  در راستای خشکسالی طراحی شده و اجرا می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که سامانه برداشت و تصفیه آب سطحی برای شوشتر آغاز شده است، گفت: شوشتر به دلیل کاهش دبی رودخانه کارون و افت ایستایی آب چاه‌های تراوشی که تنها منبع تأمین آب هستند با کاهش افت ناگهانی شدید آب روبرو شد؛ برای حل این مشکل علاوه بر بالا بردن سطح آب مخازن از طریق خطوط انتقال و تنظیم فشار شبکه، ساخت سه حلقه چاه در دست اجرا قرار دارد که یک حلقه آن به اتمام رسیده است.

علیدادی ادامه داد: برای روستاهای هفتکل و رامهرمز کار مهمی انجام شد که طی آن ۹۱ روستا و ۲۸ واحد مجتمع صنعتی از نعمت آب بهره‌مند شدند. پروژه بعدی نیز برای شهر ویس طراحی شده است که برای این شهر تصفیه‌خانه شبانه‌روزی تأسیس و به شرکت آب و فاضلاب اهواز تحویل داده شد.

وی با اشاره به مشکل آب شهرستان هندیجان طی سال‌های اخیر، بیان کرد: اجرای سامانه اضطراری پمپاژ آب این شهرستان از یک ماه قبل آغاز و تا ۱۵ خرداد وارد مدار می‌شود.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان افزود: همچنین خطوط انتقال رفت و برگشت مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی شهرستان امیدیه تکمیل و ساختمان ایستگاه پمپاژ و کلرزنی این پروژه به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: شهرستان آغاجاری یکی از شهرهای مغفول مانده از بهره‌برداری آب با کیفیت و پایدار بود که سیستم آبگیری آن طی شش ماه نوسازی کامل و پروژه تأسیس تصفیه‌خانه این شهرستان نیز در حال انجام است.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در خصوص پروژه‌های شهرستان اهواز با بیان این‌که حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد آبرسانی به این شهرستان از طریق آب طرح “غدیر” انجام می‌شود، گفت: برای اهواز افزایش ظرفیت از طریق تلمبه‌خانه یا ایستگاه پمپاژ ام الدبس در نظر گرفته شده است.

علیدادی گفت: همچنین برنامه‌ریزی شده تا در آینده‌ای نزدیک ۸۰ تا ۸۵ درصد نیاز اهواز از آب غدیر تأمین شود. برای شهر شیبان نیز مخزن ذخیره تأمین و نوسازی تأسیسات برق ایستگاه پمپاژ انجام شده است.

وی ادامه داد: با احداث ۱۱ کیلومتر خط انتقال از محل سد تنظیمی حمیدیه، توانستیم به روستاهای گمبوعه و دیگر روستاهای این بخش و اطراف حمیدیه آبرسانی کنیم.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اجرای سریع و با کیفیت پروژه آبرسانی چذابه، اظهار کرد: این پروژه دارای ۲۷ کیلومتر خط، دو ایستگاه پمپاژ و ۵۰۰ مترمکعب مخزن کامپوزیتی موقت بود که تمامی این تأسیسات ظرف ۵۵ روز احداث شد.

علیدادی گفت: پروژه بعدی، آبرسانی به شهر رفیع شهرستان دشت آزادگان است که با انجام این پروژه پازل طرح غدیر در این شهرستان تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: از تیر ماه سال گذشته تصمیم گرفته شد تا خط انتقال ۹۰ کیلومتری در طول مسیر حسینیه تا ام الدبس تأسیس شود تا شهرهای آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، چذابه، شادگان، دارخوین، اهواز و همه روستاهای مسیر از این عملیات اجرایی منتفع شوند.

علیدادی ادامه داد: ۸۶ کیلومتر از این پروژه به اتمام رسیده که با انجام آن بالای ۸۰ درصد نیاز آب شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان از طرح غدیر تأمین می‌شود.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: همچنین پنج پروژه با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان در شادگان در حال انجام است که آبرسانی به روستاهای خنافره در مسیر این شهر نیز تا ۲۰ روز آینده به اتمام می‌رسد.

وی در خصوص پروژه‌های دزفول اظهار کرد: برای این شهرستان طی این سال‌ها ۱۴ حلقه چاه وارد مدار و ۳۰ هزار مترمکعب مخزن اضافه شد.

علیدادی بیان کرد: حدود ۴۰ هزار مترمکعب به حجم مخازن اندیمشک اضافه و سه حلقه چاه نیز برای آن‌ها در حال حفاری است و با بهره‌برداری کامل آن‌ها بین ۸ تا ۹ هزار مترمکعب به حجم آب این شهرستان افزوده می‌شود.

وی با بیان این‌که در ایذه دو حلقه چاه با ظرفیت ۶۰ لیتر بر ثانیه احداث و یک چاه نیز تعمیر شد، ادامه داد: در حال حفر و احداث چهار حلقه چاه در منطقه‌ای از شهرستان لالی که آب زیرزمینی خوب و با کیفیتی دارد، هستیم. با احداث این چاه‌ها شهرستان لالی حداقل تا ۱۵ سال آینده مشکل آبرسانی ندارد.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که حدود ۱۲ پروژه برای آب و فاضلاب روستایی و چند پروژه نیز برای آب و فاضلاب اهواز و خوزستان در دست اجرا داریم، افزود: طبق مصوبه ۱۵ فروردین سال گذشته هیئت دولت حدود ۷ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان طی سه سال در اختیار خوزستان قرار گرفته است که می‌توان با این اعتبار کارهای بسیاری را در استان عملیاتی کرد.

علیدادی تصریح کرد: برای تکمیل پروژه‌های آب و تأمین نیازهای استان خوزستان، به اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی گفت: خوزستان شرایطی مثل جنگ تحمیلی را داشته که نمی‌توان آن را انکار کرد و به همین دلیل از توجه به زیرساخت‌ها بازماندیم. زیرساخت‌های آب و برق خوزستان تنها مربوط به آبگیری از رودخانه‌ها و انتقال به مبادی ورودی شهرها است. نمی‌توان خوزستان را با استان‌های خوش آب و هوا یا دارای تمرکز جمعیت مقایسه کرد. طی تمام این سال‌ها برای آب‌های شیرین استان برنامه‌ریزی شده است.

علیدادی اظهار کرد: پروژه آبرسانی غدیر در خصوص بهبود کیفیت آب شرب خوزستان اجرا شده و در ادامه پروژه‌های جامع استان به شکلی خواهد بود تا آب استان از سرچشمه دز، کارون ۳ و کوثر تأمین شود.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که بخشنامه‌های زیادی در خصوص آب صنایع ابلاغ می‌شود، گفت: آبرسانی به صنایع سودمند و فعال استان هم اکنون در حال انجام بوده و آب کافی به آن‌ها می‌رسد ولی این آبرسانی ساماندهی نشده که باید این کار را انجام داد.

وی یادآور شد: صنایع هم بخشی از عمران و توسعه یافتگی استان هستند و صنعت باید به بخش آب کمک کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.