چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / تلفات دامی در سمیرم به ۷۹۹ رأس رسید
تلفات دامی در سمیرم به ۷۹۹ رأس رسید

ناشی از بارش های اخیر

تلفات دامی در سمیرم به ۷۹۹ رأس رسید

سرپرست اداره امور عشایر سمیرم، سرجمع تلفات دامی ناشی از سرما و بارش های اخیر در این شهرستان را 799 رأس دام سبک اعلام کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،علی اکبر نادری اظهار کرد: تلفات اولیه دام های تازه از راه رسیده به ییلاق سمیرم در بارش های شدید روزهای آخر اردیبهشت ۳۶۵ رأس اعلام شده بود.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر این دام ها در مراتع و مناطق عشایری بخش مرکزی و وردشت در شمال سمیرم از بین رفتند که نمونه عمده آن تلف شدن ۷۰ راس دام در منطقه «گرم آباد» بود.
وی بیان اینکه آمار این اداره از لحظه ابتدایی بارش ها تا امروز ثبت و اعلام نهایی شده است، افزود: امسال با ورود زودهنگام عشایر در روزهای ابتدایی اردیبهشت شاهد کاهش شدید دمای هوا، بارندگی در زمان کوچ و از بین رفتن این تعداد دام بودیم.
سرپرست اداره امور عشایر سمیرم گفت: شش تانکر سیار، روزانه عملیات آبرسانی را در مناطق عشایری بخش های وردشت و مرکزی انجام می دهند.
نادری افزود: وضعیت آب در دو بخش دناکوه و پادنای بزرگ مطلوب است و در زمان حاضر نیازی به آبرسانی سیار برای عشایر و دام های این دو بخش در جنوب سمیرم نیست.
بارش های نیمه دوم اردیبهشت منتهی به خرداد سال جاری، مشکلات زیادی را برای عشایر و دام هایشان در منطقه سمیرم ایجاد کرده است.
به گفته ستار سبزعلی مسئول اداره هواشناسی سمیرم، رگبار تگرگ و باران های سیل آسا اردیبهشت ماه در سیمرم رکورد زد و تنها در این ماه به ۱۲۰ میلیمتر رسید.
در مجموع سال زراعی جاری، این بارش ها تا امروز به ۲۳۸٫۷ میلیمتر رسیده است.
چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی، هر سال با افزون بر ۷۰۰ هزار رأس دام، به مراتع ییلاقی سمیرم کوچ می کنند.
شهرستان سمیرم در ۱۶۰کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع است.
ت/۶۰۲۷/۷۱۴۷

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.