صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / میانگین نرخ دلار برای خرید مواد اولیه تولید ۵ هزار تومان است
میانگین نرخ دلار برای خرید مواد اولیه تولید ۵ هزار تومان است

میانگین نرخ دلار برای خرید مواد اولیه تولید ۵ هزار تومان است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ارز مورد نیاز برای واردات همه مواد اولیه تولید اختصاص نمی یابد، میانگین نرخ دلار برای مواد اولیه تولید را ۵ هزار تومان دانست.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ارز مورد نیاز برای واردات همه مواد اولیه تولید اختصاص نمی یابد، میانگین نرخ دلار برای مواد اولیه تولید را ۵ هزار تومان دانست.
علیرضا کلاهی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران امروز در نشست خبری با عنوان چشم‌انداز برجام بدون آمریکا، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها احتمالا در انتخابات دیگر آمریکا پیروز شوند که این امر حداقل می‌تواند شرایط منطقی‌تری پیش روی تجارت ایران باز کند، اما حداقل تا آن موقع باید تحمل کرد اما در صورتی که این اتفاق نیفتد باید از امروز برنامه ریزی ها و سیاست‌هایی پیش بینی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این شرایط باعث شده که خریدهای غیرواقعی برای تامین مواد اولیه تولید در کشور ایجاد شود، افزود: بسیاری از شرکتها اکنون در تامین مواد اولیه مشکل دارند زیرا شرایط پیش روی آنها در بازار نامطمئن است؛ هرکدام از تولیدکنندگان این مواد اولیه نتوانند تولید خود را انجام دهند به صورت زنجیره‌وار برای سایر تولیدکنندگان مشکل ایجاد می‌شود.

حفظ سرمایه افراد با افزایش خرید مواد اولیه تولید

کلاهی گفت: در شرایط فعالی تقاضا برای خرید مس در بورس کالا ۱۰ برابر شده و قیمت آن نیز افزایش یافته است که این امر برای حفظ دارایی های افراد انجام می‌شود و برای مواد اولیه تولید دیگری مانند پتروشیمی افزایش تقاضای غیر واقعی وجود دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دولت تصمیم درستی درباره مدیریت بازار ارز گرفته است و در آن شرایط سازوکار دیگری به غیر از آن نمی‌شد گرفت اما باید در نظر داشت که با توجه به آنکه سامانه نیما طرح جدیدی است هنوز حفره‌ها و مشکلاتی دارد که باید به تدریج رفع شود.

کلاهی تصریح کرد: به طور مثال بنده به عنوان یک تولیدکننده، تنها توانسته‌ام یک سوم، پرفروم‌های خود را (برای دریافت ارز واردات مواد اولیه تولید) دریافت کنم که این امر باعث ایجاد وقفه در تولید در آینده می شود و اثرات خود را در آینده بیشتر نشان می‌دهد.

میانگین نرخ دلار برای مواد اولیه تولید ۵ هزار تومان است

وی اظهار داشت که متوسط نرخ ارز واردتی برای واردات مواد اولیه حدود ۵ هزارتومان است گفت: این ارز به طول کامل برای واردات مواد اولیه به تولیدکنندگان و متقاضیان دریافت ارز برای واردات مواد اولیه تامین نمی‌شود ودر صورتی که این روند ادامه پیدا کند حتی منجر به کاهش صادرات خواهد شد زیرا افراد مکلفند که ارز خودرا با نرخ کمتری از ارز تامین شده در سامانه نیما عرضه کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: از ۳۶ پرفروم که به بانک برده‌ایم ۸ مورد آن تایید شده است بنابراین برای ایجاد ثبات در بازار لازم است که ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه برای همه افراد به صورت یکسان و با نرخی واحد تامین شود.

ارز گرفتار پوپولیسم شده است

وی ادامه داد: در تیم دولت نظر واحدی در خصوص نرخ ارز و کنترل آن وجود ندارد و ما درگیر مسائل سیاسی و پوپولیسم در ارتباط شده‌ایم به طوری که نرخ ارز امروز برای دولت یک موضوع ناموسی شده است.

کلاهی گفت: در سال ۷۶ نیز که قیمت هر بشکه نفت ۱۲ دلار بود اما این همه مشکل در اقتصاد کشور نداشتیم این در حالی است که در آن دوران زیرساختهای ضعیف‌تری نیز در کشور وجود داشت پس این امر نشان دهنده آن است که مدیریت اقتصادی امری مهمتر از نرخ دلار در کشور است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سیاست ارزی دولت برای کنترل ارز در کشور گفت: ما در شرایطی تصمیم گرفتیم که بازرا ارز را کنترل کنیم که هر کس در کشور حتی ۵۰۰ هزار تومان داشت برای خرید دلار اقدام می‌کرد و دولت مجبور بود که این تصمیم را بگیرد. بنابراین اکنون باید کمی فرصت دهیم که برنامه‌های دولت در این زمینه در کشور اجرا شود.

کلاهی در ارتباط با وضعیت سرمایه‌گذاری بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: سرمایه‌های خارجی بعد از برجام در کشور شکل گرفت هرچند که آن طور نبود که مورد انتظار ما بود اما در شرایط فعلی یک حالت بی‌ثباتی برای تجارت با ایران به وجود آمده است اما برخی شرکتهای خارجی شرایط حقوقی محکمی برای خود ایجاد کرده‌اند تا بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند.

وی با ارائه راهکار خود در این ارتباط گفت: باید در کشور به اجماع برسیم که در شرایط فعلی چه مسیری را باید طی کنیم و در این راه به طور قطع باید از تولیدکنندگان، شرکتهای کوچک و متوسط و بخش خصوصی و واقعی حمایت شود تا در صورتی که وارد تحریمهای تمام عیار علیه کشورمان شویم این شرکتها لنگ نمانند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: گفتمان دولت و بخش خصوصی برای رفع مشکلات یاد شده باید به صورت جدی‌تری دنبال شود به نحوی که سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را از کشور خارج نکنند و انگیزه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز به کشور وجود داشته باشد.

وی با انتقاد از نحوه مدیریت اقتصادی کشور گفت: در زمان جنگ نیز اقتصاد مدیریت شده را تجربه کرده بودیم که بعد نیز جواب نداد اما هنوزنمی‌دانیم شرکای اقتصادی ایران چه تصمیمی می‌گیرند و یا تحریمهای آمریکا به ایران چه تاثیراتی خواهند داشت؛ امروز نیز عربستان بخشی از قراردادهای خودرا با آلمان منقضی کرده است تا برای عدم همکاری با ایران فشار بیاورد.

کلاهی تاکید کرد که پیش‌بینی درستی نمی‌توان از شرایط ‌اینده اقتصادی کشور داشت اما باید در نظر داشت که مدیریت اقتصادی امری مهمتر از نرخ ارز در کشور است.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.