صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / دوران اصلاحات هنوز به نتیجه نرسیده بودیم به رای اکثریت احترام بگذاریم
دوران اصلاحات هنوز به نتیجه نرسیده بودیم به رای اکثریت احترام بگذاریم

صفایی فراهانی:

دوران اصلاحات هنوز به نتیجه نرسیده بودیم به رای اکثریت احترام بگذاریم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح طلبی یک حزب نیست که مانیفست داشته باشد. اصلاحات در جامعه خارج از احزاب امروزی هم صورت می گیرد.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، صفایی فراهانی در همایش اصلاحات و چالش ‌ها که به بهانه سالگرد دوم خرداد(بیست و یکمین سالگرد انتخابات دولت اصلاحات) که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که اصلاحات در ایران از کجا شروع شد، اظهار کرد: جنگ اول ایران روس سر گرفت و عهدنامه گلستان امضا می‌شود. ۲۵ سال بعد دوباره جنگ سر می گیرد و این بار علی‌رغم رشادت های سپاه ایران ، در تبریز عقب نشینی می کند و عهدنامه ترکمنچای امضا می شود، باید دید بعد از این جنگ چه اتفاقی می افتد.

وی در این توضحات تاریخی به نقش سیاستمداران نواندیش در روند اصلاحات کشور اشاره کرد و گفت: مرحوم فروغی نسبت به ترکمنچای می گوید بر اساس نادانی مسئولان کشور این عهدنامه تحمیل می‌شود. فرستاده ناپلئون بعدش با عباس میرزا دیدار می‌کند. عباس میرزا به او می‌گوید مردم کار من را می‌ستایند اما تنها من از ضعف های خودم خبر دارم. مشتی سرباز اروپایی سپاه من را تهدید کرد. سرچشمه ارس به دریایی امروز می ریزد که در مرز دشمن است. چه چیزی شما را به ما برتری داده است؟ شما با دانایی برتری دارید و ما با جهلمان شکست خوردیم. این اظهارات ولیعهد عمق نگرانی و بحران رئیس یک کشور را نشان می ‌دهد.

وی با قرائت بخش هایی از کتاب یک کلمه مستشارالدوله که ۱۵۰ سال پیش نوشته شد گفت: تنها تفاوت ما با خارجی ها در قانون و نحوه اجرا قانون است.

صفایی فراهانی افزود: بعد از آن دوره امیر کبیر هم به دنبال اجرای قانون بود و اصلاحاتی در این حوزه انجام داد.

وی ادامه داد: این دوران هم گذشت، انقلاب شد و ما فکر می کردیم در این دوران اتفاقاتی که جریان اصلاحات طی این سال ها دنبالش بود می افتد، اما نیافتاد. بعد شخصیتی مثل آقای خاتمی بر سر کار آمد و پیگیر  ایجاد اصلاحات در کشور شدند. برنامه های توسعه را در کشور مطالعه کنید همه برنامه‌ها بر پایه توسعه اقتصادی بود در حالی که تا توسعه انسانی صورت نگیرد ما به آنچه که جوامع پیشرفته رسیدند نمی رسیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه اصلاحات حزب نیست که مانیفست داشته باشد، یک جریان است، خطاب به حاضرین در جلسه سخنرانی گفت: امروز به دلیل میزان اطلاعاتی که به دستمان می‌آید دائما در جریان امور قرار می گیریم .

وی در ارتباط با رشد اصلاحات فکری در جامعه گفت: نوع حکومت ها، شرایطشان را عوض نکردند، اما نوع مردم عوض شده اند. سال های ۸۴ تا ۹۲ را ببینید. ۹۲ مردم با جمع‌بندی که کردند حرف دیگری زدند که در ۹۴ و ۹۶ تکرار شد. درست است که فشارهایی می آورند اما اصلاحات در جامعه پیش می رود.

وی سپس گفت: اینکه ما توقع داشته باشیم وقتی می گوییم می خواهیم کاری کنیم، بگویند راه باز است ، برای شما در کشورهای جهان سوم نادر است. آن زمانی که ناصرالدین شاه می رود اروپا حاکم ژاپن هم می رود اروپا، باز که می گردد دستور می دهد گروه هایی بروند اروپا بررسی کنند چرا قوانین اروپا درست اجرا می شود، پیشرفته است و توسعه پیدا کرده است. سه سال نیروهایش آنجا بودند باز می گردند و او دستور می دهد مدارس نو و دانشگاه تاسیس کنند چون می دانست تا ادم نداشته باشد توسعه پیدا نمی کند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که خطوط قرمز اصلاحات چیست ؟ گفت: اشتباهی که می شود این است که ما اصلاحات را یک حزب می دانیم. احزاب می توانند اصلاح‌طلب باشند یا اصولگرا. در دی ماه گفتم اگر از مردم بپرسیم که قانون، حقوق و کرامت خودتان را قبول دارید؟ و بگویند بله پس یعنی آن ها دنبال اصلاحات هستند؛ چراکه اصلاحات هم می‌گوید باید از رای و نظر مردم تمکین کنیم. مشروطیت هم یعنی حکومت مردم. اگر برای جامعه خط قرمزی می خواهیم تعریف کنیم خط قرمزی است که مردم انتخاب می کنند.

صفایی فراهانی گفت: چون اصلاح طلبی یک حزب نیست نمی تواند یک مرامنانه بنویسد. این تصور را از ذهنمان دور کنیم که سید محمد خاتمی باید مانیفست بنویسد اگر حزب تشکیل داد آن وقت باید مانیفست بنویسد اما تا قبل از آن جزوی از مردم است و باید به خواست مردم تمکین کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه رشد جامعه مدنی برای عده ای اعتقاد کلامی بود. من شاهد هستم که آقایانی که عضو احزاب اصلاح طلب بودند وقتی پستی به آنها پیشنهاد می شد اول ارتباطشان را با حزب قطع می کردند، معلوم است چه قدر به اصلاحات پایبند بودند. قرار نیست بی خودی از کسی دفاع کنیم.

این فعال سیاسی گفت: هشت سال دولتی با هر نوع بحث اصلاح طلبی مخالفت می‌کرد. این پنج سال هم می دانیم که اصلاح طلب انتخاب نکردیم. من روزی گفتم بین بد و بدتر انتخاب می‌کنیم. بدیهی است در چنین جامعه ای روند کار باید تکاملی باشد.

وی با اشاره به روند فعالیت شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در ارائه لیست‌های انتخاباتی گفت: چه در رابطه با مجلس و چه در شوراها ، مردم رای دادند به عده ای که به عنوان اصلاح طلبان شناخته شدند و به ناچار آقای خاتمی پشت آن ها درامدند.

صفایی فراهانی افزود: وقتی در سال ۸۸ در حزب مشارکت فعال بودم به همه می گفتم در جامعه باشید عضو گیری کنید تا تاثیرگذار باشید. ما یک تجربه جبهه ملی را تا قبل از سال ۳۲ داریم که در زمان خودش موفق بود. باید کاری کنیم که جامعه مدنی و رای اکثریت را قانون مند کنیم. نمی دانم نگرانی دوستان بالایی ما چگونه است که ما به دنبال قانونمند کردن جبهه اصلاحات نیستیم. اگر آن جبهه تاسیسس شود احزاب اصلاح طلب پیش رفت می کنند و رقابت ایجاد می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عملکرد مجلس ششم به اصلاحات ضربه زد؟ گفت: خیر . آیا حضور اقای صادقی و مطهری را در مجلس برای جامعه مضر می دانید یا مفید؟ اگر احساس می کنید این دو پنجاه نفر بودند و در حوزه های اقتصادی و سیاسی بحث می کردند ، بهتر بود، پس مجلس ششم هم همین بود.

این فعال سیاسی گفت: ما روز دوشنبه را اختصاص داده بودیم که بین نمایندگان هماهنگی شود. کسانی که مقابل ما بودند از این فعالیت ها خوششان نمی آمد. همان کسانی که در نماز جمعه گفتند، خدا را شکر دوره مجلس ششم تمام شد. دوستان به آرشیو روزنامه های بعد از مجلس ششم مراجعه کنند. رئیس اتاق بازرگانی آن زمان گفت مجلس ششم تنها مجلسی بود که قوانین پایه ای اقتصادی را پایه گذاری کرد. این نگاه یک اصولگرا به عملکرد اقتصادی مجلس ششم بود.

وی در نقد دولت اصلاحات گفت: بهتر است آدم خودش منتقد خودش باشد تا دیگران. ما در دوران فعالیت دولت اصلاحات هنوز به این نتیجه نرسیده بودیم که به رای اکثریت احترام بگذاریم. چه در انتخابات رئیس مجلس و چه سایر مسائل این مشکلات را داشتیم. کاندیدای عضو هیئت رئیسه مجلس یک عضو اقلیت دینی بود، فشار آوردند که عوضش کنند، دوستان تمکین کردند. حتی در دوران اصلاحات چه در درون مجلس و چه دولت فشارها بوده و گاهی تمکین هم شده است.

این فعال سیاسی در ارتباط با نزدیکی ناطق نوری به چهره های سیاسی اصلاح‌طلب  گفت: آنچه که امروز ناطق نوری به آن رسیده است در دوران اصلاحات نرسیده بود. من حتی مذاکراتی در دوران مجلس ششم با آقای هاشمی داشتم که نظراتشان با نظراتی که در دوران آخر عمر داشتند متفاوت بود. هرکسی که به مردم نزدیک شود مردم هم به او نزدیک می شوند.

وی در تشریح ضرورت توجه به موضوعات اقتصادی در امر اصلاحات و توسعه گفت: سال ۸۲ سازمان برنامه گزارش خوبی ارائه کرد که اگر رشد اقتصادی زیر ۵/. برود ارزش های اجتماعی حتما سقوط می کند و بحران فراگیر می‌شود. بنا بر آمارهای موجود رشد اقتصادی به زیر ۳/. رسیده است. آنچه که شما در دی ماه دیدد بروز و ظهور این مشکلات است. در این میان آنچه که مغفول مانده عدالت است که رهبری هم به این موضوع اشاره کردند.

صفایی فراهانی در ادامه گفت: طرز فکر مردم بسیار باز شده و حقوق خود را می شناسند و نگران خودشان هستند، این موضوع را در میزان مهاجرت می بینید. الان میزان مهاجرت از دوران هشت ساله جنگ بالاتر است. گزارشی را معاون اجتماعی دفتر ریاست جمهوری منتشر کرد که خیلی نگران کننده است از لحاظ ارزش های اجتماعی. آن گزارش می گوید بخش درست کاری راست گویی و صداقت به زیر ده درصد رسیده و از آن طرف کلاه برداری به بالای هفتاد درصد. این بی اخلاقی ایجاد شده ناشی از اجحاف بالادستی ها است.

وی با بیان اینکه «اینکه فکر کنیم اتفاقات دی ماه تکرار نمی شود ساده انگاری است» گفت: در دوران اصلاحات قرار بوده هشت درصد رشد داشته باشیم ، در این صورت فقر مطلق از بین می رفت و با آن بیکاری ما ثابت می ماند و رشد نمی‌کرد، اما الان با آماری که وجود دارد معلوم است چه اتفاقی افتاده است . تا مادامی که کل حاکمیت به صورت هماهنگ نسبت به این موضوع نگران نشود جای نگرانی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که استراتژی آتی اصلاح طلبان برای انتخابات بعدی چه خواهد بود گفت: فکر می‌کردید سال ۹۲ اصلاح طلبان را دور یک محور جمع کنید تا به آقای روحانی برسند؟ معلوم نیست که در انتخابات بعدی چه می شود.

این فعال سیاسی با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن شرایط منطقه ای در تحلیل سیاست داخلی گفت: کشور ما در خاورمیانه در مرکز بحران های خاورمیانه است. یک منطقه پر تنشی داریم ، در واقع پر تنش ترین منطقه دنیا است.

وی در ادامه گفت: من امیدوارم نیروهایی که به سن من هستند  کنار بروند و اجازه دهند جوانان فعالیت کنند. باید به جوان اطمینان کنند.من دانش مهندسان جوان امروز را از خودم بیش تر می‌دانم. آگاهیشان را هم کم نمی دانم. باید به نیروی جوان بیش تر اعتماد کنیم. امیدوارم در طول مجلس آینده بتوانیم از نسل پیشین بگذریم و به نسل جدید برسیم.

صفاهی فراهانی در ادامه با تاکید بر اینکه «اصلاحات یک مشی است»  گفت: . ۲۰۰ سال است که در دنیا مشی اصلاحات ایجاد شده و فقط مخصوص اقای خاتمی نبوده است. یک سری کشورها مثل چین ، هند، مالزی با رهبرانشان اصلاحاتی شکل دادند. اشتباهی که در تفکر ما در جامعه شکل می گیرد این است که اصلاحات همیشه باید رأسی داشته باشد.

وی افزود: مردم از احزاب اصلاح طلب جلو افتاده‌اند، دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این احزاب اصلاح طلب بدون مردم رشد کنند. اصلاحات منحصر به یک گروه خاص نیست که فکر کنیم یک گروه سیاسی مسئول اصلاحات هستند، اگر تاجراده و دیگران حرف می زنند مواضع خودشان را می گویند.

وی در پایان گفت: تمام تلاش اصلاحات در این راه است که مردم به روزی برسند که متوجه شوند یک گروه محدود نمی‌تواند آن ها را کنترل کند، باید بین اصلاح طلبی و احزاب اصلاح طلب تفاوت قائل شویم. نهایت اصلاح طلبی ومشروطیت یعنی همین که مردم حاکم خودشان باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.