صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / توزیع کتاب، نیازمند تغییر و تحول
توزیع کتاب، نیازمند تغییر و تحول

توزیع کتاب، نیازمند تغییر و تحول

وضعیت توزیع کتاب و کمبود ویترین فروش امری است که همه دست اندرکاران این حوزه بر آن اتفاق نظر دارند و معتقدند توزیع مناسب و افزایش تعداد کتابفروشی ها و توسعه آنها در سراسر کشور باعث خواهد شد کتاب با شرایط بهتری در دسترس افراد جامعه قرار گیرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، از توزیع مناسب کتاب و فروش آن به عنوان محورهای اصلی در اقتصاد صنعت نشر نام برده می شود در حالی که صاحبنظران بر این باورند که امروزه فرهنگ حاکم بر نشر، تالیف و ترجمه ،کاملا بازاری بوده و مجموعه ای از رقابت های سالم و ناسالم است.
به اعتقاد برخی از ناشران، نبود سیستم منظم و مشخص در توزیع کتاب باعث پایین آمدن سرانه مطالعه در کشور نیز شده و بسیاری از افراد در نقاط دور کشور دسترسی به کتاب مورد نیاز خود را ندارند.
جان راد احمدی مدیرعامل انتشارات دارخوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر این مسئله تاکید دارد که تولید کتاب در کشور رشد خوبی داشته اما مشکل اصلی که با آن مواجه هستیم، ‘ توزیع ‘ درست آن است.
این ناشر با بیان اینکه شرکت های پخش کتاب ، بیشتر کتاب های خاص را خریداری و توزیع می کنند، می افزاید: توزیع مناسب، معضل عمده ناشران است و نبود سیستم منضبط و هدفمند باعث شده فروش کتاب نیز برای ناشران به صرفه نباشد.
مدیرعامل انتشارات دارخوین می افزاید:با توجه به اینکه سیستم توزیع کتاب از پایه های ارتقای صنعت نشر است باید این مسئله از طریق اتحادیه ناشران و کتابفروشان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت جدی پیگیری شود.
احمدی تصریح کرد: لازم است سیستم مدون و زنجیره ای برای توزیع عادلانه کتاب حتی به دورترین نقطه کشور طراحی و عملیاتی شود این مسئله باعث افزایش شمارگان چاپ کتاب ، فروش بهتر و ترویج کتابخوانی می شود. این ناشر تیراژ سه هزار نسخه ای کتاب برای جمعیت ۷۰ میلیونی کشور را عدد قابل قبولی ندانسته و معتقد است: موسسات و تشکل های فرهنگی باید با برنامه ریزی و ایجاد ساز و کار مناسب آثار ، سیستم توزیع و پخش عادلانه کتاب را در جامعه نهادینه کنند.

* توزیع کتاب سر و سامان درستی ندارد
داوود آقا رضایی مدیر سابق بازرگانی انتشارات امیرکبیر نیز در این باره به خبرنگار ایرنا،گفت: از ابتدای تاریخ نشر تاکنون شیوه های مختلفی برای توزیع کتاب در کشور اجرا شده که متاسفانه سر و سامان درستی نداشته است .
وی با بیان اینکه برای ساماندهی توزیع کتاب نیاز به حمایت دولت است، افزود: سیستم های پخش کتاب به دلیل ارتباطات نامعقول ، برای توزیع این محصول در سراسر کشور عادلانه اقدام نمی کنند و در واقع صنعت نشر را تحت الشعاع عملکرد خود قرار داده اند.
آقارضایی پیشنهاد کرد ساماندهی توزیع کتاب از طریق معتمدان نشر انجام شود تا با یک برنامه ریزی درست این وضعیت به حالت ثابت درآید .
این فعال حوزه فروش کتاب با اشاره به اینکه توزیع نامناسب کتاب از مشکلات عمده ناشران است، اظهارداشت: با توجه به افزایش سالانه عناوین کتاب های چاپ شده در کشور، متاسفانه به دلیل چرخه ناسالم توزیع، برخی از کتاب ها در انبارها خاک می خورند و کسی نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد .
مدیرسابق بازرگانی انتشارات امیرکبیر تصریح کرد: سیستم توزیع و پخش کتاب با حمایت دولت و معتمدان نشر باید سازماندهی شود .
فراهنگ **۹۰۲۲**

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.