صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / احتمال بازگشایی نخستین «موزه ادب و عرفان» کشور طی دو ماه آینده
احتمال بازگشایی نخستین «موزه ادب و عرفان» کشور طی دو ماه آینده

احتمال بازگشایی نخستین «موزه ادب و عرفان» کشور طی دو ماه آینده

با پشت سرگذاشتن «روز جهانی موزه و میراث فرهنگی»، این روزها بیش از هر زمان دیگری «موزه‌ها» در جای جای کشورمان مورد توجه قرار گرفته و مردم و مسئولان بازدید از موزه‌ها را در برنامه‌ی روزانه خود می‌گنجانند. در این میان نخستین «موزه‌ی تاریخی ادب و عرفان» کشور که در داخل بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری قرار دارد، با درب‌های بسته‌ی خود میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان است!

موزه ادب و عرفان

به گزارش کسب و کار نیوز، درنتیجه‌ی آسیب‌دیدگی «بقعه‌ی شیخ شهاب‌الدین محمود اهری» در زلزله ارسباران(۲۱ مرداد سال ۹۱) و به دلیل آسیب قسمت زیرین گنبد، اشیاء و آثار موجود در نخستین «موزه ادب و عرفان اهر» به مکان دیگری منتقل شد و درب‌های موزه نیز بسته شد تا این بنای تاریخی مرمت شود.
 
اکنون پس از گذشت بیش از پنج سال از زلزله‌ی ارسباران، این بنای تاریخی مراحل پایانی مرمت خود را می‌گذراند.
 
فرماندار اهر در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که حفظ و صیانت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی گذشته وظیفه همگان است، اظهار کرد: عملیات مرمت و بازسازی این موزه نیز در مراحل پایانی قرار دارد.
 
زاهد محمودی خاطرنشان کرد: طبق قولی که اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان داده است، آثار و اشیای منتقل شده از این موزه طی دو ماه آینده بازگردانده شده و «موزه ادب و عرفان شهرستان اهر» دوباره برای بازدید مسافران و گردشگران فراهم می‌شود.
 
وی با بیان این‌که این موزه در داخل بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری قرار داشته و در جریان زلزله ارسباران آسیب دیده بود، گفت: آثار و اشیای این موزه به تبریز منتقل شد تا این بنا مرمت شود و اکنون نیز فرآیند مرمت و تعمیر آن در مراحل پایانی قرار دارد.
 
فرماندار اهر در پاسخ به این‌که چرا مرمت این بنای تاریخی تاکنون به اتمام نرسیده است؟ گفت: این موضوع را باید از میراث فرهنگی پرس و جو کنید. بقعه دارای ظرافت خاصی بوده و قدمت بسیاری دارد، از این‌رو فرآیند تعمیر و مرمت نیز با ظرافت و دقت بسیاری انجام می‌گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: آثار و اشیای این موزه سالم بوده و در جریان زلزله هیچ آسیبی ندیده‌اند و صرفاً خود بنا به صورت سخت‌افزاری آسیب دیده بود.
 
موزه «موزه ادب و عرفان اهر» در سال ۱۳۷۴ در قسمتی از مجموعه شیخ شهاب‌الدین راه‌اندازی شده است. 

 
در این موزه، مجموعه‌ای از آثار فرهنگی مربوط به ادب و عرفان از دوره صفویه تا قاجار و نیز ابزار و آثار متعدد مربوط به عرفا در سه سالن قرار دارد. هم‌چنین کتب خطی، قطعاتی از آثار خطاطان معروف‌، انواع کشکول و تبرزین از جمله آثار موجود در این موزه است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کمیته امداد

مردم آذربایجان شرقی به “رزمایش بخشش ایرانیان” در ماه رمضان بپیوندند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد کلامی اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.