صفحه اصلی / استان ها / البرز / کالاهایی که روزی اسم و رسم داشتند
کالاهایی که روزی اسم و رسم داشتند

کالاهایی که روزی اسم و رسم داشتند

حدود چهاردهه از زمانی که کالاهای ایرانی اسم و رسمی در میان مردم داشت می‌گذرد، در آن زمان کافی بود مشتری جمله ساخت ایران را روی کالایی ببیند تا بدون فکر و بلافصله کیف پولش را در بیاورد و جنس مورد نیاز خود را خریداری کرده و به خانه ببرد.آن طور که پدر مادرهای ما تعریف می‌کنند در زمان نه چندان دور مردم از مصرف کالاهای داخلی به خود می‌بالیدند و با دیدن کالاهای ایرانی در بازارهای منطقه به ملیت خود افتخار می‌کردند.

کالای ایرانی

متاسفانه طی کمتر از چهل سال ورق برگشت و حالا به جایی رسیده‌ایم که مردم در کوچکترین خریدهای خود هم به دنبال برندهای خارجی هستند و حتی به اجناس درجه چندم چینی و ترک هم رضایت می‌دهند. متاسفانه وخامت اوضاع تا جایی پیش رفته که مقام معظم رهبری امسال را با عنوان حمایت از کالای ایرانی نام گذاری کرده‌اند تا شاید از این طریق عزمی عمومی برای  سرپا نگه داشتن تولیدکنندگان ایرانی ایجاد شود و به اندازه یک قدم هم که شده مردم از خارجی‌خری و خارجی‌پوشی فاصله بگیرند.

مردم اعتماد خود را به کالاهای ایرانی از دست داده اند

یک تولید کننده مواد غذایی به خبرنگار ایسنا می گوید: مقام معظم رهبری از سال ۹۰ تاکنون در نامگذاری سال‌ها به اقتصاد نگاه ویژه‌ای داشته‌اند و بر بکارگیری روش‌هایی برای رسیدن به خودکفایی در تولید، توسعه اقتصادی و کم کردن وابستگی به دیگر کشورها تاکید کرده‌اند.

مهدی ارغوانی با اشاره به اینکه شعار سال گذشته (تولید و اشتغال) هم در راستای حمایت از کالای ایرانی تعیین شده بود، ادامه می‌دهد: نتیجه تولید و اشتغال چیزی به جز محصول نیست و فروش محصول نیز معنایی جز حمایت از تولیدکننده ندارد و همه اینها نشان می‌دهد مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال‌ها چه نگاه جامعی دارند.

وی اظهار می‌کند: برای اینکه در مسیر تحقق شعار امسال گام برداریم در مرحله اول مسئولان باید شرایطی را مهیا کنند که مشکلات فروش کالاهای ایرانی مرتفع شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات تولیدکنندگان داخلی توضیح می‌دهد: عدم اعتماد به کالاهای ایرانی امروز به کابوسی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. متاسفانه اغلب مردم ترجیح می‌دهند جنس درجه ۲  و ۳ خارجی را با قیمتی بالا تهیه کنند ولی جنس ایرانی نخرند.

ارغوانی ادامه می‌دهد: متاسفانه مردم ما به خرید اجناس خارجی عادت کرده‌اند و کمتر به این توجه می‌کنند که بسیاری از کالاهای ایرانی کیفیت بهتری از نمونه‌های مشابه خارجی خود دارند.

وی می‌گوید: برای حل این مشکل باید کاری کرد که خطای دید مردم در خرید از بین برود و خریداران در فروشگاه‌ها به جای اینکه صرفا به دنبال برندهای خارجی بگردند به کیفیت توجه کنند. بدون شک تبلیغات مناسب و همکاری رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما می‌تواند نقش موثری در زمینه اصلاح نگرش خریداران در این خصوص داشته باشد.

وی می‌گوید: درکنار موارد مذکور باید فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی از کودکی در افراد نهادینه شود و آموزش و پرورش در این حوزه وظیفه سنگینی به عهده دارد.

وی ادامه می‌دهد: زمانی کیفیت کالاهای ایرانی زبانزد کشورهای منطقه بود و این نشان می‌دهد ما سبقه و پیشینه مناسبی در حوزه تولید کالاهای با کیفیت داریم  بنابراین برای اینکه بتوانیم جایگاه قبلی خود را به دست بیاوریم باید در مرحله اول کیفیت کالاهای تولیدی را افزایش دهیم و بعد نسبت به درجه بندی کالاهای خود اقدام کنیم.

ضرورت درجه بندی کالاهای ایرانی

این تولیدکننده مواد غذایی توضیح می‌دهد: چند دهه پیش سیستم درجه بندی کالا در کشور وجود داشت و بر اساس آن کالاها از درجه ۱ تا ۳ دسته بندی می‌شدند و مردم بر اساس نیاز و درآمد خود محصول مورد نظر خود را خریداری می‌کردند ولی امروز جز بخش کوچکی از کالاها مثل کاشی و سرامیک و پارچه سیستم درجه‌بندی برای سایر محصولات ایرانی اعمال نمی‌شود و همین زمینه سوء استفاده برخی را فراهم کرده است.

وی اظهار می‌کند: بدون شک با راه اندازی مجدد این سیستم تولید کننده نمی‌تواند جنس درجه ۲ خود را به عنوان درجه یک و جنس درجه ۳ خود را با قیمت جنس درجه دو به فروش برساند و این کار در نهایت باعث می‌شود حس اعتماد به برندهای ایرانی به مردم بازگردد.

ارغوانی در ادامه به دیگر خلاءهای موجود در مسیر فروش مناسب کالای ایرانی اشاره کرده و می‌گوید: متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان نه بازارسازی مناسبی دارند و نه به اهمیت بازاریابی برای موفقیت فروش توجه می‌کنند. دیگر آن دوران تمام شده که تولید کننده فکر می‌کرد مشتری در خرید کالا حق انتخاب ندارد و هر کالایی که تولید می‌شود را می‌خرد. امروز مواردی چون الگوی تولید، طراحی، بسته بندی، توجه به نیاز مشتری، بازاریابی و بازارسازی شرایط رقابتی سختی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و هرکه به این موارد توجه نکند بازار را از دست داده و از غافله فروش عقب می‌ماند.

وی می‌گوید: امروز اگر تولیدکننده‌ای می‌خواهد موفق باشد باید اصطلاح «مشتری پادشاه است» را عمیقا باور داشته باشد و نیاز، سلایق و خواسته مشتری را انتخاب اول و آخر خود قرار دهد.

مصرف کالای بی‌کیفیت خارجی ظلم به تولیدکننده ایرانی است

رییس اتاق بازرگانی البرز در ادامه به توانمندی تولیدکنندگان ایرانی اشاره کرد و می‌گوید: امروز تولیدکنندگان ایرانی در بسیاری از صنایع مثل تولید قطعات خودرو، داروسازی، مواد غذایی، نساجی و … در منطقه حرف‌هایی جدی برای گفتن دارند و به جرئت می‌توان گفت کیفیت محصولات تولیدی آنها با نمونه‌های مشابه خارجی رقابت می‌کند.

رحیم بنا مولایی ادامه داد: باید عرق و عزم ملی برای مصرف کالاهای ایرانی در مردم تقویت شود چون بسیاری از کالاهای خارجی که وارد کشور می‌شوند اجناس بی کیفیتی هستند و چون صرفا نام خارجی بودن را یدک می‌کشند خوب فروش می‌روند.

وی اضافه می‌کند: مصرف کالای بی کیفیت خارجی ظلم به تولید کننده ایرانی است و باعث می‌شود بازار فروش کالاهای داخلی روز به روز کسادتر شود و اقتصاد در نهایت از رمق بیفتد.

کمر تولیدکنندگان ایرانی از قاچاق خم شده است

وی همچنین به مشکل قاچاق کالا در کشور اشاره کرده و می‌گوید: متاسفانه کمر تولیدکنندگان ایرانی از قاچاق خم شده است. البته  رقم واردات کالای قاچاق به کشور از ۲۳ میلیارد دلار سال‌های گذشته  به ۱۲ میلیارد دلار رسیده ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی است و پیشگیری و جلوگیری از قاچاق همچنان  یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان ایرانی است.

وی اظهار می‌کند: مشکل تولیدکنندگان تنها به قاچاق محدود نیست بلکه واردات بی رویه کالا نیز قصه‌ای است که سر درازی دارد و به دغدغه‌ای برای آنها تبدیل شده است. واقعا روشن نیست چرا شاهد واردات کالاهایی هستیم که نمونه‌های مشابه آنها با کیفیت و به میزان قابل توجه در کشور تولید و حتی امکان افزایش ظرفیت تولیدشان نیز وجود دارد؟

این مسئول توضیح می‌دهد: دولت باید جلوی واردات بی رویه کالاها را بگیرد تا تولیدکنندگان داخلی نفسی تازه کرده و به افزایش خط تولید و بازارسازی فکر کنند.

حمایت از تولیدکننده با جلوگیری از قاچاق، کنترل واردات و رونق صادرات

رییس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه حمایت از تولیدکنندگان تنها به موارد مطرح محدود نیست، ادامه می‌دهد: مسئولان باید در کنار تلاش برای کنترل واردات و جلوگیری از قاچاق شرایط مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی را نیز فراهم کنند، در حال حاضر میزان صادرات کالاهای ایرانی در سال کمتر از ۱۰ میلیارد دلار است که این به هیچ وجه با ظرفیت‌های صادراتی کشور همخوانی ندارد.

بنامولایی بیان کرد: دیگر زمان سنگ اندازی و گیر انداختن تولیدکنندگان در پیچ و خم‌های اداری به پایان رسیده و مسئولان باید برای هموار کردن مسیر صادرات کالاهای ایرانی که باعث می‌شود نام و آوازه ایران در بازارهای جهانی پررنگ شود، تلاش کنند. در این میان تولیدکنندگان نیز باید شاخص‌ها و کیفیت کالاهای خود را به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر کنند تا از نفوذ در بازارهای منطقه فرارتر رفته و در بازارهای جهانی مطرح شوند.

وی می‌گوید: صادرات کالا به سایر کشورها نتایج مثبت زیادی دارد که مهمترین آنها دستیابی به توسعه اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین منویات مقام معظم رهبری است.

گزارش از المیرا دادمهر خبرنگار ایسنا منطقه البرز

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ساعت کاری بازار

ساعت کاری بازار روزهای کرج اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مهراب سعادت اظهار کرد: طی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.