دردِ کار

دردِ کار

​کودکان خیابانی تصویر هر روزه بسیاری از خیابان‌ها است و آگاهی جامعه نسبت به این پدیده امری لازم است، چرا که موج کودکان خیابانی بزودی از حالت کودکی خارج شده و تبدیل به جوان خیابانی شده‌اند.

کودک کار

به گزارش کسب و کار نیوز اظهار کرد: کودکان کار به همه کودکان زیر ۱۸ سال که به منظور کسب درآمد برای تامین معاش خود و یا خانواده در خیابان مشغول به کارند گفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه این کودکان به دو گروه تقسیم می‌شوند، افزود: گروه اول کودکانی که کمتر از ۱۵ سال سن داشه و کار می‌کنند که طبق قانون کار، کارکردن برای این افراد ممنوع است و گروه دوم کودکان ۱۵-۱۸ سال که براساس قانون کار می‌توانند طبق شرایط خاص “ساعت کمتر و کار سبک” کار کنند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی اظهار کرد: در هر جامعه بسته به آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ رایج در خانواده‌ها، تعداد فرزندان، وضعیت اقتصادی خانواده‌ها، وضعیت اقتصادی جامعه و مهاجرت می‌تواند دراین موضوع تاثیرگزار باشد.

نخعی با بیان اینکه کار کردن کودکان افزایش ابتلا به بزهکاری را به دنبال دارد، ادامه داد: کودکان کار با توجه به اینکه ساعت زیادی از طول روز را درخیابان به سربرده سرپرستی درستی نشده و درمعرض انواع آسیب‌ها قرار دارند.

وی بیان کرد: متاسفانه از این کودکان با توجه به نیازی که دارند، انواع بهره‌کشی صورت می‌گیرد که از جمله در مشاغل کاذب در راستای توزیع مواد مخدر، تکدی‌گری، سرقت و یا مشارکت در سرقت استفاده می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: کودکان کار چون از توان ضعیفی برخوردار هستند در معرض سوء استفاده‌های جسمی و جنسی قرار می‌گیرند و در معرض آسیب‌های فیزیکی از قبیل خشونت، تعرض، تصادف نیز قرار دارند.  

نخعی تصریح کرد: کودکان خیابانی کودکانی هستند که قسمت اعظم وقت و زندگی خود را درخیابان سپری کرده و هیچ ارتباطی با خانواده ندارند.

وی بیان کرد: براساس قانون درصورتی که احراز شود این افراد علت حضور آنان در خیابان ناشی از فقر است، کمیته امداد وضعیت خانواده‌ها را بررسی کرد و درصورت احراز نیازمندی از خدمات مستمر یا غیر مستمر برخوردار می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی افزود: کودکان کار مشکلاتی از قبیل برهم زدن بعضی از قوانین، رواج تکدی‌گری و ارائه چهره زشت از فقر و وضعیت اجتماعی سرقت از عابران و اتوموبیل‌ها، جریحه‌دار کردن افکار عمومی، ناکارآمد کردن سیستم‌های حمایتی و اجتماعی جامعه را به همراه دارند.  

وی با بیان اینکه برای جذب و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل باید کاری جمعی را طرح‌ریزی کرد، یادآور شد: دراین خصوص سازمان‌ها و دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش، فرمانداری‌ها، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام(ره) می‌توانند، کمک کنند.

جمع آوری ۱۳ کودک کار از ابتدای امسال

منصوره آمیرآبادی مسئول مرکز متکدیان شهرداری بیرجند نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ کودک کار در سطح شهر بیرجند شناسایی و جمع آوری شدند که تابعیت تمامی این افراد افغانستانی بود.

وی اظهار کرد: شهرداری بیرجند در سال گذشته موفق به جمع آوری و ساماندهی ۱۰۶ کودک متکدی شد.

مسئول مرکز متکدیان شهرداری بیرجند از جمع آوری ۱۲ کودک افغانی و ۱۴ کودک ایرانی در روز برات (یک روز قبل از نیمه شعبان) هم خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ کودک کار در سطح شهر بیرجند شناسایی و جمع آوری شدند که تابعیت تمامی این افراد افغانستانی بود.

زباله گردی‌روی کودکان کار آسیب جدی به دنبال دارد

حسن خانزاد معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز جمع آوری کودکان کار در کوتاه مدت موفق دانست و گفت: بسیاری از این افراد به زباله گردی‌روی می آورند که خود آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

وی بر فرهنگ سازی هرچه بیشتر و نهادینه کردن فرهنگ کمک نکردن به این افراد تاکید کرد و افزود: شهرداری بیرجند برای حذف زباله گردی تلاش می کند که تفکیک زباله از مبداء را عملیاتی کند.

خانزاد افزود: در بحث کودکان متکدی، مرکزی به عنوان “مجتمع اردوگاهی متکدیان” برای جمع آوری متکدیان در سطح شهر وجود دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با بیان اینکه در این مرکز کودکان زیر ۱۸ سال جمع آوری می‌شوند، اظهار کرد: کودکان متکدی اگر معتاد باشند به مرکز بازپروری فرستاده شده و بعد از پاکی اگر خانواده شرایط لازم را داشته باشد با تعهدی که گرفته می‌شود به خانواده برگشت داده می‌شوند.

خانزاد بیان کرد: در این مرکز اگر کودکان متکدی که جمع آوری شدند کوچک باشند و خانواده نداشته باشند یا خانواده شرایط نگهداری از آنها را نداشته باشد به بهزیستی تحویل داده می‌شوند.

دنیای آزاد و زیبا حق طبیعی کودکان است، این یک هدیه ایزدی است، پس آن ا از کودکان نگیریم…

گزارش از سپیده قلندری اسفدن

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پلمب نانوایی

پلمب نانوایی متخلف در قاین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سرهنگ محمود زال بیکی گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.