صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / کاربرد آرتمیا در زیست شناسی گسترده است
کاربرد آرتمیا در زیست شناسی گسترده است

محقق بلژیکی:

کاربرد آرتمیا در زیست شناسی گسترده است

پروفسور ژیلبرت وان استاپن (Gilbert Van Stappen) روز دوشنبه در حاشیه همایش و کارگاه بین المللی غذای زنده آبزیان که در دانشگاه ارومیه در حال برگزاری است، به خبرنگار ایرنا افزود: آرتمیا همچنین در کشاورزی و تحقیقات مرتبط با علم تغذیه نیز استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه ایران منابع آرتمیای مختلفی دارد اما هیچ یک به اهمیت و بزرگی دریاچه ارومیه نمی رسد، اضافه کرد: تولید آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه و در مناطق کم عمق مستعد در زمان حاضر از لحاظ علمی ممکن به نظر می رسد اما به مطالعه دقیق تر نیاز دارد.
وی بیان کرد: طبق دیدگاه محققان احیای قسمتی از دریاچه ارومیه منطقی تر و عملی تر به نظر می رسد و البته این تصمیم حیاتی به ملاحظه های سیاسی و سرمایه گذاری های مالی مطلوب بستگی دارد.
وی با اشاره به اینکه محققان حاضر در این همایش بین المللی با مشارکت در کارگاه تخصصی اشتیاق خود را برای انجام تحقیقات بر روی آرتمیا و غذای زنده آبزیان نشان دادند، گفت: دانشجویان و محققان از رهگذر این همایش با جدیدترین یافته های علمی در حوزه آرتمیا آشنا می شوند اما حضور متخصصان بیشتر در این حوزه، اطلاعات بیشتری را در اختیار پژوهشگران ایرانی قرار می دهد.
وی ادامه داد: این نوع کارگاه ها و همایش ها شروع مهم برای محققان ارزنده ایرانی محسوب می شود تا پژوهشگران دانشگاه های داخلی یافته های علمی خود را به صورت مداوم به اشتراک بگذارند.
به گزارش کسب و کار نیوز آرتمیا یا میگوی آب شور، موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان بوده که به زندگی در آب های شور عادت کرده است اما در شرایط طبیعی به دلیل بالا رفتن غلظت نمک دریاچه، این موجود زنده امکان حیات در بخش عمده ای از این دریاچه را ندارد.
به گفته محققان داخلی، آرتمیا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر می تواند زیست کند ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل افزایش دما و کاهش بارندگی به ۳۴۸ گرم بر لیتر رسیده است.
میزان آرتمیای زنده موجود در هر لیتر از آب دریاچه ارومیه به صفر رسیده است و در آخرین پایشی که در اول اردیبهشت سال جاری در دریاچه ارومیه انجام شد، در هر لیتر از آب دریاچه ۲۸٫۸ عدد سیست آرتمیا، ۰٫۳ عدد جلبک /غذای آرتمیا/ و ۳۴۸ گرم نمک مشاهده شد.
سالانه ۲۰ تن آرتمیا از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در آذربایجان غربی و ۱۸۰ تن نیز در تنها مرکز بخش خصوصی واقع در کرمان برداشت می شود؛ در حالی که در اوایل دهه ۱۳۸۰ از محل مجوزهای صادره برای بهره برداری از پنج درصد دریاچه ارومیه، سالانه پنج هزار تن آرتمیای زنده و یک هزار تن سیست مرطوب آرتمیا برداشت می شد.
به گفته کارشناسان قیمت هر کیلوگرم آرتمیای زنده در زمان حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و منجمد آن ۴۵۰ هزار ریال است و در صورت بسته بندی مناسب، قیمت هر کیلوگرم از آرتمیای زنده در بازار به حدود پنج میلیون ریال می رسد.
همایش ملی و کارگاه بین المللی غذای زنده (آبزیان) از ۲۲ اردیبهشت در ارومیه آغاز شده است و امروز، ۲۴ اردیبهشت با حضور محققان ملی و بین المللی پایان می یابد.
۶۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که ۱۲ مقاله به صورت شفاهی و چندین مقاله به صورت پوستر در این همایش ارائه شد‌؛ همچنین هشت مقاله از محققان خارجی از کشورهای ترکیه، اسپانیا، بلژیک و ویتنام به این همایش ارسال شده است.
۳۰۷۲/۷۱۲۹

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه و بارگیری ۱۵۸ میلیون تن کالا در بنادر کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، مطابق آمار رسمی سازمان بنادر و دریانوردی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.