صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / ظرفیت های ناشناخته پیام
ظرفیت های ناشناخته پیام

ظرفیت های ناشناخته پیام

منطقه ویژه اقتصادی پیام در البرز دارای ظرفیت های بالایی است که هنوز شناخته نشده و در صورت توجه به آن می تواند به عنوان یک فرصت با مزیت های استثنایی برای سرمایه گذاران معرفی شده و به قطب توسعه استان و کشور مبدل شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، شرکت خدمات هوایی پیام در سال ۱۳۶۹ تحت عنوان مرکز خدمات هوایی جهت ارائه خدمات هوایی و حمل و نقل و توزیع بار کالاهای پستی و ارائه خدمات هلیکوپتری به نقاط صعب العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
با توجه به موقعیت و جایگاه این شرکت و همجواری آن با استان تهران، بر اساس مصوبه تیرماه ۱۳۸۲ هیات دولت، ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی فرودگاه پیام به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد.
**مزیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام
نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن، قرارگرفتن در مجاورت مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور، قرارگرفتن در مجاورت راه آهن سراسری، متروی تهران – کرج و شاهراه های ارتباطی کشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب از جمله مزیت های این منطقه است.
همچنین برخورداری از امکانات زیربنایی، برخورداری از گمرک، گذرنامه اختصاصی و بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی ۵ استان اقتصادی کشور، نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و نیروهای تحصیل کرده و متخصص منطقه، نزدیک بودن به مراکز تولید میوه، سبزیجات و گل و گیاه بدون محدودیت سقف زمانی و نزدیکی به مراکز عمده تولید و مصرف کالاها و خدمات، وجود هاب پستی و گمرک در فرودگاه بین المللی پیام، داشتن انبارهای متعدد روباز، وجود ترمینال های کانتینری و امکانات تخلیه و بارگیری با دستگاه های پیشرفته را از دیگر ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام می توان برشمرد.
**ظرفیت فرودگاه بین المللی پیام
یکی دیگر از مهم ترین قابلیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام، دارا بودن فرودگاه بین المللی پیام به عنوان بزرگترین و تنها فرودگاه کارگو (پایانه بار هوایی) کشور است.
یکی دیگر از مزیت هایی که طی ماه های آینده منطقه ویژه اقتصادی پیام از آن برخوردار می شود، مسافربری شدن فرودگاه پیام البرز است.
**منطقه ای بی نظیر برای توسعه فناوری اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر سال گذشته به استان البرز و بازدید از این منطقه، اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی پیام، بنا بر برنامه ای که در ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات ارایه شده، قرار است یکی از کریدورهای اصلی توسعه فناوری اطلاعات در کشور باشد که در این زمینه سرمایه گذاری بزرگی در این بخش صورت می گیرد.
محمد جواد آذری جهرمی افزود: در صورت تحقق این برنامه ۱۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد می شود.
وی گفت: بنای ما در منطقه ویژه اقتصادی پیام با توجه به ظرفیت هایی که در آن وجود دارد، از جمله نزدیکی به پایتخت و مقررات ویژه ای که در مناطق ویژه حاکم است، نیروی انسانی و زیرساخت های منظم، این است که عرضه تولیدات در حوزه فناوری اطلاعات در این منطقه باشد.
وی بیان داشت: یکی از پروژه های مهم اقتصاد ملی در این منطقه در حال اجرا است که فاز اول کار مطالعاتی آن به پایان رسیده و فاز دوم در حال اجرا و پس از اجرای فاز سوم به مرحله اجرا وارد خواهیم شد.
**موانع مسافربری شدن فرودگاه پیام
آذری جهرمی با اشاره به مسافربری شدن فرودگاه پیام افزود: سازمان هواپیمایی برای مسافربری کردن این فرودگاه ۲ ایراد عمده دارد که یکی از آنها انباشت زباله در منطقه ویژه پیام است، به طوری که براثر وزش باد، پلاستیک مانع پرواز می شود.
وی ادامه داد: اجتماع پرندگان مانع استاندارد سازی آن شده و از سال گذشته تا کنون ۱۷ میلیارد تومان در فرودگاه پیام هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، گفت که این شرکت بر اساس برنامه وزارت وقت تلگراف و تلفن در سال های بعد از جنگ برای توسعه خدمات مخابراتی و پستی داشته ایم، که بتوانند سریع امکانات مخابراتی را به جاهای مختلف ایران ببرند، یک ایده مترقی شکل گرفت که در خدمات پستی در خاورمیانه بتوانیم صاحب نقش بشویم.
سعید زرندی افزود: با توجه به موقعیت خوب ایران در شرق و غرب منطقه، در اراضی جنوب مهر شهر کرج شکل گرفت و به عنوان یک طرح ملی مشخص و اراضی شد و پس از آن برای آن حد نگاری می شود که مکانی به نام فرودگاه پیام در آن ایجاد و در سال ۷۴ این شرکت رسما اساسنامه آن در مجلس مصوب شد.
وی اضافه کرد: در سال های نزدیک ۸۰، ایده ای مطرح شد مبنی بر اینکه از محدوده ۱۰هزار هکتاری که به عنوان حد فرودگاه مشخص شده، ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار آن به منطقه ویژه اقتصادی مبدل شود، در سال ۸۲ و ۸۳ به دلیل مشکلاتی برای مدت ۵ سال فرودگاه تعطیل شد.
زرندی گفت: پس از بازگشایی مجدد فرودگاه پیام، از سال ۹۰ اجازه فعالیت حوزه صنعتی برای صنایع سبز و حوزه صادرات و واردات کالاها نیزبه منطقه داده شد و هم اکنون پیام به عنوان منطقه اثر گذار هم در مجموعه وزارت ارتباطات و مجموعه کشور بوده است و بر اساس یک رویه برنامه ریزی شده در حال عمل کردن است.
وی ادامه داد: ظرفیت های منطقه را با همکاری خرد جمعی و برنامه ریزی اولیه برای جهت دهی همراه با چشم اندازی به منظور ایجاد تحول در راستای استقرار صنایع هایتک و فن آوری های برتر در منطقه هدایت کرده ایم.
مدیر عامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام با اشاره به جذب ۷۱ مورد سرمایه گذاری در سال ۹۶ در منطقه، افزود: این مقدار جذب سرمایه گذار معادل سال های ۸۳ تا ۹۵ بوده که البته با توجه به اولویت ها، هرصنعتی را نیز پذیرش نکرده ایم.
زرندی گفت: یکی دیگر از اقدامات خوب دیگر در منطقه ویژه اقتصادی، توسعه ترانزیت بوده است، در سال ۹۴ ، ۴ هزار کانتینر وارد منطقه شده، در سال ۹۵ این رقم به ۷ هزار و ۸۰۰ مورد رسید و در سال ۹۶ نیز ۱۲ هزار و ۷۰۰ کانتینر ورودی به منطقه داشته ایم.
وی ادامه داد: این افزایش ترانزیت نشان دهنده این است که منطقه در حال فعال شدن هر چه بیشتر است، بسیاری از اقلام اساسی کشور از طریق پیام تامین شده و با توجه بیشتر به آن، می توان در این زمینه شاهد رشد هر چه بیشتر بود.
زرندی خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساختی نیز اقدامات جدی در منطقه انجام شد، ساخت و ساز عمرانی در سال ۹۶ در پیام فعال بود و اصلاح و بهسازی باند دسترسی های پیام بر اساس و اصلاح حوزه فرودگاهی انجام شد، باند پیام برای هواپیماهای پهن پیکر باند از استقامت بالایی برخوردار است که در فروردین ماه امسال هواپیمای آنتونوف ۱۲۴ که جزء هواپیماهای پهن پیکر باری است، در فرودگاه پیام به زمین نشست.

مدیرعامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام افزود: برای محدود ۳ هزار و ۶۰۰ هکتاری که به عنوان منطقه ویژه مطرح شده، نیاز بود که به آن به عنوان مدیریت یک شهر نگاه کنیم که به همین منظور تدوین طرح جامع و تقضیلی اولین اقدام اساسی بود که با این اقدام، علاوه بر جلوگیری از تفکرات سلیقه ای، صنایع جانمایی و الویت ها نیز مشخص شده که مراحل تصویب آن در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه در حال پیگیری است.
زرندی گفت: با تصویب این طرح جامع برای ۱۰ سال آینده می توانیم یک جهت گیری مصوب دولت را داشته باشیم و بر مبنای آن برای توسعه منطقه وِیژه اقتصادی پیام حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه استقرار شرکت های آی سی تی از مهم ترین اهداف منطقه بوده بیان داشت: به همین منظور در سال ۹۶، ۳۴ شرکت در این حوزه در پیام مستقر شدند که استقرار۹ برند به عنوان نقطه آغازین برای حرکت ما در حوزه دانش بنیان بود.
زرندی فعال سازی مرکز هتلینگ و تجاری با مشارکت بخش خصوص را از دیگر فعالیت های منطقه ویژه عنوان و خاطر نشان کرد: در سال ۹۶ طرح هایمان را در ۳ رده کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام داده ایم، که در حوزه واردات محصولات ای سی تی یکی از سناریوها که اجزای آن مدل کلان است، که نهایتا آن مدل کلان را برای کل ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار به عنوان شهر فرودگاهی و فن آوری های نوین پیام برنامه ریزی کردیم.
وی ادامه داد: این جهت گیری کلان ما است است که ما برای تحقق چشم انداز برای مجموعه ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار پیام دیده ایم، پروژه هایی نیز که تعریف می شوند بر مبنای طرح جامع هر کدام دارای فازهایی است که در ۲ ماه آینده به طور رسمی فازهای پروژه های پیام را و بر اساس مطالعات مشاور اطلاع رسانی و یک فضای شفاف را ایجاد می کنیم.
مدیر عامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: یکی از موضوعاتی که برای تحقق شهر فرودگاهی و فناوری های نوین در نظر داشته ایم نگاه طراحی شهری به کل منطقه بود، به همین منظور مطالعات طرح جامع و تفضیلی انجام شد و پروژه جدی درمجموعه وزارت ارتباطات در حال انجام دادن داریم که مشاورین سنگاپوری با ستا وزارت ارتباطات کمک به بازنگری و تصویب این مطالعات مامی کنند که به نوعی مطالعات شهرسازی نیز در حال اتفاق افتادن است و تفکر جدیدی است که در پیام بتوانیم یک طراحی شهری را داشته باشیم.
زرندی با بیان اینکه این طرح جزء پروژه های بلند مدت و سنگین است اظهار داشت: اما از سال ۹۷ مقرر شده که قدم به قدم در راستای تحقق این پروژه بزرگ حرکت کنیم، یعنی هر هدف گذاری که می شود در جهت پروژه شهر فرودگاهی و فناوری های نوین پیام شکل می گیرد، در این شهر قرار نیست هر صنعتی در آن مستقر شود، بلکه فناوری های نوین و برتز مانند صنایع آی سی تی، نانو تکنولوژی، بایو تکنولوژی در آن استقرار می یابد.
وی ادامه داد: سال ۹۷ بر مبنای این نقشه جلو می رویم، یک نقشه راهی برای خود تدوین و امسال قرار است یک گام از ان گام بزرگ را اجرا کنیم، به دنبال این هستیم که منطقه پیام را به هاب صادرات و واردات صنایع آی سی تی تبدل کنیم، اینم برنامه جزء پروژه های جدی است و مطالعات خوبی برای آن انجام شده ، به همین منظور با وارد کنندگان و صادر کنندگان این حوزه مذاکرات جدی شده، ظرفیت خوبی در پیام از جمله گمرک و انبار و فرودگاه داریم و اینها کمک می کند تا از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.
زرندی گفت: هدف گذاری ما در مجموعه پیام این است که در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ سال، ۳۰ تا ۴۰ درصد واردات و صادرات حوزه آی سی تی را از طریق منطقه ویژه اقتصادی پیام انجام دهیم، یک نیازی که در این حوزه وجود دارد این است که این حوزه جنس اش با صادرات محصولات عادی تفاوت دارد چرا که مباحث نرم افزاری در آن پر رنگ است به همین دلیل یکی از مشکلات فعالان در این حوزه این است که گمرک در این زمینه مانند سایر بخش ها فعالیت می کند.
وی ادامه داد: به همین منظور مذاکراتی با گمرک داشته ایم که امید داریم گمرک همراهی کند، با وارد کنندگان در حال مذاکره هستیم ، واردات و صادرات نیازمند تجهیزات از جمله آزمایشگاه های تخصصی است که به همین منظور ۳ آزمایشگاه تخصصی را با سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه شکل داده ایم.
مدیر عامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام افزود: یکی دیگر از اقدامات برای توسعه صادرات و واردات در پیام، توسعه ریلی بود که به همین منظورمطالعات ریل در سال ۹۶ جزء برنامه ها بود که فاز صفر و یک آن انجام، مجوز ایستگاه های راه آهن را گرفته ایم و در سال های ۹۷ و ۹۸ به سمت حوزه اجرایی آن با هدف جلب سرمایه گذاری پیش می رویم.
زرندی در ادامه به مسافربری شدن فرودگاه پیام اشاره و اظهار داشت: مسافر بری شدن پیام جزء مطالبات استانی و کشوری است ، چندین گروه مطالعاتی بر روی این زمینه کار کرده اند، کارها به روال و به صورت فشرده در حال انجام است و امید داریم این پروژه را به سرانجام برسانیم.
وی افزود: مسافربری شدن فرودگاه پیام پروژه ملی و بزرگی است که نیاز به حمایت همه مسئولان ملی و استانی دارد در توافقی که در زمان شکل گیری این طرح این ایجاد شد این بود که استان باید پای کار بیاید، استاندار وقت البرز نیز در نامه ای به وزیر وقت ارتباطات اعلام کرده اند که چند کار را استان پیگیری می کند که مهم ترین موضوع، راه های دسترسی پیام ، زباله های حلقه دره و حوزه اراضی بوده است.
زرندی گفت: تمامی اموری که برای مسافربری شدن پیام در خود منطقه باید انجام شود طبق یک برنامه در حال پیشرفت است اما مسایلی از جمله راه های دسترسی در خارج از حیطه پیام است، برای مسافر بری شدن پیام نیاز است که تمام استان پای کار بیاید و هر دستگاهی به تعهدات خود عمل کند.
وی ادامه داد: البرز یک ظرفیت ملی است که نیاز است تا تمامی دستگاه های استان برنامه ریزی تا این ظرفیت را به فعلیت در بیاورند.
۷۴۱۴

همچنین مطالعه کنید:

ثبت تمامی آگهی‌های انتشار در سکو‌های اینترنتی در سامانه املاک و اسکان الزامی شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصادو مسکن وزارت راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.