صفحه اصلی / فرهنگی / مرمت ۳ بنای تاریخی ارامنه در آذربایجان‌غربی
مرمت ۳ بنای تاریخی ارامنه در آذربایجان‌غربی

مرمت سه بنای تاریخی ارامنه در استان آغاز میشود

مرمت ۳ بنای تاریخی ارامنه در آذربایجان‌غربی

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی از آغاز مرمت سه بنای تاریخی ارامنه در استان خبر داد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی از آغاز مرمت سه بنای تاریخی ارامنه در استان خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، «حسن سپهرفر» اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌های امسال این اداره‌کل، مرمت ابنیه تاریخی اطراف قره‌کلیسا در دستور کار قرار گرفته بود که بر همین اساس مرمت این سه بنا با اختصاص اعتبار لازم آغاز شد.

وی افزود: یکی از این بناها، مقبره «ساندوخت» است که بر روی بلندترین نقطه ارتفاعات شمالی دیر تادئوس(قره‌کلیسا) واقع شده است و مربوط به سال ۱۸۱۳ میلادی می‌باشد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی ادامه داد: برای مرمت این بنا، انجام مرمت‌های موضعی، استحکام بخشی و اجرای کف فرش، در نظر گرفته شده است.

سپهرفر ادامه داد: عبادتگاه ساندخت دیگر بنائی که در دست مرمت است که در سمت جنوبی قره کلیسا و بر سر راه آن واقع شده است که مقرر است اجرای پوشش محافظ، مرمت جداره و انجام کف‌سازی در آن اجرا شود.

وی همچنین گفت: کلیسای «زاکاره» که در سمت شمالی قره‌کلیسا قرار دارد، از دیگر ابینه تاریخی این منطقه است که کار مرمت و استحکام بخشی آن آغاز شده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: مجموع اعتبارات اختصاص یافته برای مرمت این سه بنای تاریخی حدود ۱۰۰۰ میلیون ریال می‌باشد که از محل اعتبارات استانی تأمین شده است.

وی با اشار به تاریخچه این کلیسا افزود: قره‌کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطائوس – طاطاووس، در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌ و در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۸۷ خورشیدی برابر با ۷ ژوئیه سال ۲۰۰۸، مجموعه قره کلیسا، شامل ۳ کلیسای اصلی با نام‌های قره‌کلیسا یا سنت تادئوس، سنت استپانوس و دزور دزور به‌عنوان نهمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

سپهرفر با بیان این‌که قره‌کلیسا یا کلیسای «طاطاووس» از اماکن مذهبی ارامنه ایران است که چندین بار در ادوار مختلف تخریب و مجدداً بازسازی شده است، تصریح کرد: این کلیسا از معتبرترین و پرنقش و نگارترین کلیساهای ایران است که از شهرت جهانی برخوردار است، تکنیک و حجم‌پردازی در بنای قره کلیسا در نوبه خود، از کم‌نظیرترین پرداخت‌های هنرهای تجسمی است.

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.