صفحه اصلی / استان ها / ایلام / «عبداللهی» سواد خود را به کسی بند نکرد
«عبداللهی» سواد خود را به کسی بند نکرد

فرهنگ ارشاد:

«عبداللهی» سواد خود را به کسی بند نکرد

دکتر فرهنگ ارشاد گفت: استاد عبداللهی پارسونز را می‌شناخت اما پارسونز گرا نبود، مرتن را قبول داشت اما سواد خود را به او بند نکرد.

فرهنگ ارشاد

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر «فرهنگ ارشاد» در همایش نکوداشت مرحوم دکتر «محمد عبداللهی» در دانشگاه ایلام با تقسیم ایام حیات علمی این جامعه‌شناس به سه دهه‌ی ۶۰ ، ۷۰  و ۸۰ اظهار کرد: مرحوم عبداللهی در دهه‌ی ۶۰ که تازه از میشیگان فارغ‌التحصیل شده بود دلسوزانه کار خود را آغاز کرد و اهل فخرفروختن نبود و در دهه‌ی ۷۰ با برگزاری دو دوره همایش مسائل اجتماعی ایران مدیریت و درایت خود را در این عرصه به خوبی نشان داد.

وی با بیان این‌که این جامعه‌شناس شهیر در دهه‌ی ۷۰ موضوع عام‌گرایی و خاص‌گرایی را مطرح و برای تبیین آن وقت گذاشت و آن را در خودش نیز پیاده کرد و استقلال شخصیت داشت، تصریح کرد: مرحوم عبدالهی در دهه‌ی ۸۰ دغدغه‌ی  خود را روی قانونمندی و جامعه‌ی مدنی متمرکز کرد.

ارشاد با ذکر خاطراتی از روز درگذشت مرحوم عبداللهی، گفت: آنچه او می‌گفت بر دل می‌نشست چون همه همت خود را برای پیشرفت جامعه‌شناسی قرار داده بود.

وی با بیان این‌که عبداللهی پارسونز را می‌شناخت اما پارسونزگرا نبود، مرتن را قبول داشت اما  سواد خود را به او بند نکرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران گفت: استاد عبداللهی همواره دانشجویان را تحت‌تأثیر رفتار خود قرار می‌داد و از همین‌رو  نام او برای همیشه زنده است و دانشجویان و همکاران به او عشق می‌ورزیدند و همواره یادش را گرامی می‌دارند.

مرحوم دکتر «محمد عبداللهی» در اول شهریور ۱۳۲۳ در ایلام به دنیا آمد.

وی درسال ۱۳۴۹ لیسانس خود را در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران اخذ کرد و سه سال بعد موفق به دریافت کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از همین دانشگاه شد.

دکتر عبداللهی در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه میشیگان آمریکا دکترای جامعه‌شناسی گرفت.

وی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران بود و علاوه‌بر آن  عضو شورای پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی (۱۳۶۲- ۱۳۸۲)، عضو شورایعالی برنامه‌ریزی علوم انسانی وزارت علوم، عضو شورایعالی ترویج کشاورزی وزارت کشاورزی، عضو کمیته تحصیلات تکمیلی گروه علوم اجتماعی پیام نور (۱۳۸۱- ۱۳۸۳)، مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(برای سه دوره ۶ ساله) بود.

دکتر عبداللهی علاوه‌بر آن عضو هیئت تحریریه فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و مجله تحلیل اجتماعی دانشگاه ادبیات علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی نیز بود.

وی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می‌کرد و استاد راهنمای ۱۴۰ پایان‌نامه فوق لیسانس و دکترا بود.

دکتر عبداللهی در طول حیات خود ۳۵ تحقیق علمی انجام داد و ۸ کتاب چاپ شده به علاوه ۱۲ کتاب در دست چاپ از جمله فعالیت‌های تألیفی این استاد  جامعه‌شناسی است.

از دکتر محمد عبداللهی ۵۲ مقاله علمی در ژورنال‌های ایرانی و خارجی به چاپ رسیده است. وی هم‌چنین در طول حیات علمی خود موفق به دریافت سه جایزه شد که عبارتند از استاد نمونه دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگر نمونه سال در سطح کشور در سال ۱۳۷۵ و پژوهشگر برتر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۳۸۷٫

دکتر «محمد عبداللهی» شامگاه  جمعه ۳ دی ماه ۱۳۸۹ درگذشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارخانه تولید الکل بدره

عزم کارخانه تولید الکل بدره برای شکست کرونا

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «یونس آزادی»، فرماندار بدره، اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.