صفحه اصلی / استان ها / ایلام / رئیس جدید جهاددانشگاهی ایلام معارفه شد

رئیس جدید جهاددانشگاهی ایلام معارفه شد

در مراسمی با حضور مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام و جمعی از مدیران، و رؤسای دانشگاه‌های استان از زحمات "ذبیح‌اله مهری‌پور"، رئیس پیشین جهاددانشگاهی ایلام تقدیر و "سید غلامرضا حسینی"، به عنوان رئیس جدید معرفی شد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، حجت‌الاسلام «غلامرضا غیاثی»، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان ایلام در این مراسم گفت: ما در تراز انقلاب اسلامی آمده‌ایم تا دانشگاه‌ها را اسلامی یعنی همچون دانشگاه نیشابور و دانشگاه مراغه کنیم.

وی با بیان اینکه باید در دانشگاه جهاد صورت گیرد و جهاد دانشگاهی شود، اظهار کرد: اگر اینگونه نشود، نه تمدن اسلامی محقق خواهد شد و نه به قرون ۵ تا ۸ هجری برخواهیم گشت و نه دانشگاه ما تراز انقلاب اسلامی پیدا خواهد کرد.

غیاثی جهاددانشگاهی را پتانسیل و اهرم و رهیافتی برای ایجاد دانشگاه اسلامی در تراز انقلاب اسلامی عنوان و تصریح کرد: امید است روزی بیاید که همه دانشگاه‌های ما جهادی شود، البته اینگونه هست ولی فاصله مرام و مقصد ما به نسبت قدم‌هایی که برمی‌داریم کند است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان ایلام با بیان اینکه در عرصه‌های نظری و ‌پژوهشی خیز خوبی برداشته‌ایم ولی در عرصه‌های تجربی و آزمایشگاهی عقب‌تر هستیم، عنوان کرد: اگر جایی مثل مؤسسه رویان و پیشرفت‌های هسته‌ای نبود، بعد از ۴۰ سال از انقلابی اسلامی چه چیزی برای ارائه در عرصه‌های عملی و تجربی داشتیم که به عنوان تمدن اسلامی به رخ بشریت بکشیم؟ درحالی‌که در قرون ۵ تا ۸ دستاوردهایی داشتیم که افرادی همچون ابن سینا و رازی آنها را به رخ جهانیان کشاندند و پایه علم و فناوری بین‌المللی کردند.

وی استان ایلام را دارای فرهیختگانی دانست که در صورت توجه می‌توانند حداقل در سطح کشور رخ نمایی کنند و افزود: ایلام پتانسیل‌های متنوع، شکوفا و آماده‌ای برای حرکت جهادی و پژوهشی دارد و اساتید ایلام آنچنان بالغ و فرهیخته هستند که می‌توانند برای کشور تغذیه کننده باشند.

غیاثی اظهار کرد: امیدواریم جهاددانشگاهی بتواند ظرفیت‌ها، امکانات و مواد و عناصر موجود را شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار دهد و طرحی را هم برای دانشگاه‌های ایلام و هم برای کشور صورت‌یابی و  ارائه کند تا استان ما با خودسوزی تعریف و مورد شناسایی و پژوهش قرار نگیرد.

جهاددانشگاهی انقلابی مانده و  مدنی فکر می‌کند

دکتر «محمد علی‌اکبری»، رئیس دانشگاه ایلام نیز گفت: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی است که انقلابی مانده، مدنی فکر می‌کند، پیشرو است، ذوب نشد و بر مدار عقلانیت مانده است و به همین خاطر هویتی متفاوت دارد.

وی با بیان اینکه باتوجه به کم شدن تعداد دانشجویان در آموزش عالی، ظرفیت‌هایی داریم که باید مسیر و نحوه استفاده از آنها تغییر کند، اظهار کرد: آموزش دیگر کارکرد اصلی آموزش عالی نیست و باید به کارکردهایی همچون مشاوره، حل مساله، پژوهش‌های کاربردی، تحقیقات علمی، رابطه دانشگاه با جامعه، رابطه دانشگاه با صنعت بیندیشیم و از این ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان که جهاددانشگاهی هم یکی از آنها است برای پیشبرد امور استفاده کنیم.

علی‌اکبری همه دانشگاه‌های استان را برای تحقق این مهم، آماده و پای کار عنوان و این ظرفیت را از افتخارات نظام عنوان و تاکید کرد: شاهد رابطه‌های خوبی هستیم، نیروی انتظامی و سایر ادارات به اجتماعی شدن و استفاده از پژوهش در کارها فکر می‌کند و همه باید در این راستا اقدام کنیم.

رئیس دانشگاه ایلام ادامه داد: وظایف دانشگاه‌ها تغییر کرده و به همین خاطر از دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌کنم در این زمینه عمل کنند و فرقی هم نمی‌کند با کدام دانشگاه رابطه برقرار کنند، مهم این است که دانشگاه باید وارد بستر جامعه، صنعت و اجتماع شود.

جهاد دانشگاهی باید پل ارتباطی بین دانشگاه، مردم و نخبگان باشد

«محمد نوذری»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جهاددانشگاهی، جهاددانشگاهی را نهادی انقلابی و برآمده از انقلاب با تفکر پژوهشی خواند و گفت: امروز در حوزه‌های مختلف محیظ زیست، بحران آب، اقتصاد، تولید، آسیب‌های اجتماعی مشکل وجود دارد که از دانشگاه انتظار می‌رود بحل این معضلات کمک کند.

وی افزود: جهاددانشگاهی با توجه به فرهنگ جهادی که متکی به اقدام جهادی و انقلابی است به کمک رفع این مشکلات بیاید و اگر درکنار تهدیدهای خارجی به تهدیدهای داخلی مانند آسیب‌های اجتماعی و مسلئل زیست‌محیطی توجه نکنیم، نمی‌توانیم از توسعه صحبت کنیم.

نوذری با بیان اینکه باید جایی وجود داشته باشد که از نخبگان دانشگاهی پس از فارغ‌التحصیلی حمایت کند، اظهار کرد: جهاددانشگاهی توانسته است در بحث سلول‌های بنیادی و نانو موفق ظاهر شود و این نهاد باید پل ارتباطی بین دانشگاه، مردم و نخبگان باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام برجام را در نوع خود هوشمندانه و مبتنی بر عقلانیت خواند و با اشاره به خروج آمریکا از آن گفت: رئیس جمهور دیوانه آمریکا از این پیمان بین‌المللی که در شورای امنیت به تصویب رسده است، خارج شد و همه باید بدانند که تیم اطراف او دنبال ساقط کردن نظام است و بحث آنها اصلا مسائل هسته‌ای نیست.

وی برجام را موضوعی خواند که در آن بین اتحادیه اروپا و آمریکا شکاف هست و افزود: صحبت‌های رهبری در این‌باره راهگشا بوده و آنچه که در این برهه مهم است وحدت و همدلی است. در همه جای دنیا بین گروه‌ها و جریان‌ها اختلاف سلیقه وجود دارد و در کشور ما نیز همینطور است ولی در کلیت نظام، ولایت و امنیت کشور همگی یکی هستیم.

جهاددانشگاهی رقیب هیچ سازمانی نیست

«احمد شریفی زاده»، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی نیز به خواست مقام معظم رهبری از جهاددانشگاهی مبنی بر انجام کار “گُزین”که دشمن از آن ناراحت شود اشاره کرد و  گفت: آنچه در جهاددانشگاهی ایلام صورت گرفته با دست خالی بوده است.ما به عنوان جهاددانشگاهی در خدمت استان هستیم و هرجا جهاددانشگاهی توانسته کار “گُزین» و بزرگی انجام دهد و خدمتی به مردم منطقه‌ای ارائه کند،پشتیبان و حامی جدی داشته است.

وی به حمایت‌ های آقای سلیمانی دشتکی –استاندار فعلی ایلام- در زمان استانداری چهارمحال‌وبختیاری از جهاددانشگاهی اشاره و عنوان کرد: حمایت‌های ایشان باعث رشد ویژه جهاددانشگاهی آن استان شد.

شریفی‌زاده با دعوت از مسئولین استان ایلام برای بازدید از جهاددانشگاهی کرمانشاه گفت: جهاددانشگاهی این استان دارای ۷ مرکز رشد و ۱ پارک علم و فناوری است و حوزه‌های درمان و فناوری کارهای بزرگی صورت گرفته که با حمایت مسئولین استان مقدور شده است.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با بیان اینکه جهاددانشگاهی کشور دارای ۷ هزار نیرو ۲۶ پژوهشکده، ۴۳ واحد استانی و دانشگاهی است که همه اینها می‌تواند پشتوانه جهاددانشگاهی ایلام برای انجام فعالیت‌ها باشد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی هیچ‌گاه نه رقیب جایی بوده و نه جای کسی را در استان تنگ کرده یا خواهد کرد. ما دست دوستی و دست همکاری درازمدت را به سوی همه کسانی که در استان دانش فنی دارند و یا کارهای بزرگی را تا مراحلی انجام داده‌اند که در مرحله‌ای مانده باشد، دراز می‌کنیم.

وی افزود: جهاددانشگاهی تجارب تجاری‌سازی بسیار خوبی دارد که چگونه شروع و به کجا ختم و منجر به تولید ثروت شود تا الگوی خوبی برای همکاری‌های فیمابین برای اعتلای استان شود.

شریفی‌زاده از حمایت استانداری از جهاددانشگاهی ایلام ابراز خرسندی و عنوان کرد: همه مباحث قانونی برای حمایت استانداری از جهاددانشگاهی از قبیل بند “ز” و پژوهش‌های شرکت‌های سودده کشور صورت گرفته است.

در پایان این مراسم آقای “ذبیح اله مهری پور”، رئیس پیشین جهاددانشگاهی واحد استان ایلام بخشی از فعالیت‌های انجام شده در دوران مسئولیت خود را تشریح و آقای “غلامرضا حسینی”، رئیس جدید جهاددانشگاهی واحد استان ایلام به بیان  برخی از برنامه‌های خود پرداخت.  

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارخانه تولید الکل بدره

عزم کارخانه تولید الکل بدره برای شکست کرونا

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «یونس آزادی»، فرماندار بدره، اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.