صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / ناشران اقلیت دینی: در ایران تفاوتی میان ناشر اقلیت و غیراقلیت نیست

ناشران اقلیت دینی: در ایران تفاوتی میان ناشر اقلیت و غیراقلیت نیست

تهران – ایرنا – نمایندگان حوزه نشر اقلیت‌های دینی، در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران ضمن بررسی صنعت نشر در ایران، تاکید کردند که به لحاظ قانونی هیچ تفاوتی میان ناشران اقلیت دینی و غیراقلیت وجود ندارد.

«فرزانه گشتاسبی» استاد دانشگاه و مدیرمسئول انتشارات «فروهر»، عصر پنجشنبه در نشست ‘بررسی وضعیت نشر اقلیت‌های دینی' با تاکید بر اینکه مسائل نشر اقلیت‌ها همان مسائل کلی نشر در ایران است، گفت: افزایش هزینه‌های تولید کتاب که گاه به کاهش کیفیت فنی کتاب‌ها منجر می‌شود و کم‌توانیِ مالیِ ناشران که از پایین بودنِ سرانه مطالعه و شمارگانِ ناچیز کتاب‌ها در ایران ناشی می‌شود، مهمترین مشکلات نشر در ایران هستند.
گشتاسبی یادآور شد که ناشران کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی، مشکلات کمتری دارند، اما در حوزه کتاب‌های تخصصی، گاه کتاب‌هایی حتی با شمارگان هزار نسخه نیز نمی‌توانند به طور کامل فروش روند.
وی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در ایران، روزانه بین ۲ تا ۱۰ دقیقه برآورد شده است، خواستار فرهنگ‌سازی برای افزایش مطالعه در کشور شد.
مدیرمسئول انتشارات فروهر، پیشنهاد کرد دولت برای کمک به ناشران حوزه‌های تخصصی و غیرکمک‌آموزشی، یارانه‌هایی را به صورت هدفمند به کتاب‌های پژوهشی، علمی و تخصصی اختصاص بدهد.
وی همچنین پیشنهاد کرد که بودجه کتابخانه‌های تخصصی و عمومی برای خرید کتاب‌های پژوهشی افزایش یابد و نظارت شود که این بودجه حتما برای خرید این‌گونه کتاب‌ها صرف شود.
گشتاسبی تجلیل از پژوهشگران و ناشران حوزه‌های پژوهشی را روشی برای تشویق ناشران حوزه‌های تخصصی دانست.
وی با اشاره به اینکه نشر فروهر، قدیمی‌ترین انتشارات جامعه زرتشتیان ایران است، این انتشارات را تابلوی جامعه زرتشتی نامید و گفت کار اصلی انتشارات فروهر، تولید علم و نشر کتاب در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی است.

** آندرانیک سیمونی: اقلیت‌ها حافظ ارزش‌های ایرانی بوده‌اند
«آندرانیک سیمونی» استاد دانشگاه و سردبیر مجله ارمنی «هویس» با اشاره به خدماتی که اقلیت‌های دینی در حفظ میراث فرهنگی و تاریخی ایران داشته‌اند، گفت: خط ارمنی در قرن پنجم میلادی اختراع شد و امروز، برخی از ارزشمندترین آثار کهن درباره تاریخ ایران اشکانی و ایران ساسانی، به زبان و خط ارمنی موجود است.
سیمونی یادآور شد: اسقف «کساراتسی» در سال ۱۶۳۸ میلادی، صنعت چاپ به روش گوتنبرگ را در ایران تاسیس کرد و در زمان او، ۱۰ کتاب نیز به همین روش چاپ شد که ۶ کتاب از آنها هنوز در کلیسای وانک اصفهان موجود است و هشت کتاب نیز در کتابخانه‌های بزرگ جهان نگهداری می‌شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ۲۰۰ سال پس از کساراتسی، نخستین ماشین چاپ مدرن نیز توسط ارامنه به اصفهان آورده شد که هنوز هم در موزه کلیسای وانک هست.
وی گفت: جا دارد از ‘سپانوس امیرخان' مدیر فقید انتشارات «نائیری» که به عنوان عضوی از جامعه ارامنه در همین دوران معاصر در صنعت چاپ و نشر کتاب در تهران فعال بود نیز یادی کنیم.
سردبیر مجله هویس تاکید کرد: این تاریخچه را گفتم تا به این نتیجه برسیم که ایرانیان یک ملت واحد هستند و کسی نمی‌تواند ایرانی را ترسیم کند که در آن، میان مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان خط‌کشی وجود داشته باشد. این واقعیت را زمانی بهتر درک می‌کنیم که به مزار شهدا سر بزنیم و ببینیم که شهدای اقلیت و غیراقلیت مانند یکدیگر از کشور دفاع کردند و همگی شهدای ملت ایران هستند.
در نشست بررسی وضعیت نشر اقلیت‌های دینی که عصر پنجشنبه در سالن اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد، «هارون یشایایی» نیز به عنوان اهل قلم کلیمی، درباره وضعیت نشر در ایران سخنرانی کرد.
۹۱۶۳*شبس*۱۶۱۳

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.