صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / فیرحی: دانش فقه تحزب وجود ندارد

/همایش علمی توسعه و تحزب/

فیرحی: دانش فقه تحزب وجود ندارد

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این‌که «هنوز دانشی به نام فقه تحزب در ایران و مذهب شیعه وجود ندارد» گفت: در ایران حزب داریم ولی حکمرانی حزبی نداریم.

داود فیرحی

به گزارش کسب و کار نیوز، داود فیرحی در همایش علمی تحزب و توسعه که با همکاری وزارت کشور، مجمع مشورتی توسعه استان تهران و انجمن علمی علوم سیاسی برگزار شد،  با اشاره به این‌که «بیش از صد سال است در ایران حزب داریم»  اظهار کرد: ولی حکمرانی حزبی نداریم. حکمرانی حزبی یعنی حزب درگیر حکومت است و قوانین انتخابات بر مدار حکمرانی حزبی می‌چرخد.

وی در ادامه بیان کرد: قانون احزاب و قانون انتخابات  را در ایران داریم ولی در هیچ کدام از این قوانین احزاب به عنوان  موتور حکمرانی طراحی نشده‌اند.

وی همچنین با اشاره به این‌که «نظام انتخاباتی ما بر روی افراد متمرکز است» تصریح کرد: در حکمرانی حزبی، بر احزاب تاکید می شود و حزب، نامزد انتخابات را معرفی می کند. قانون انتخاباتی ما به حزب تکالیف زیاد داده ولی به حزب حقوق و امتیاز نداده است. اگر احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به احزاب واگذار شود، شاهد حکمرانی حزبی خواهیم بود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در جامعه مذهبی ایران که حکومت پایه مذهبی دارد، حکمرانی حزبی بدون فقه حزبی بی معناست. بزرگ ترین رهبران دینی ما پایه گذار حزب جمهوری اسلامی بودند اما هیچ گاه فقه تحزب در ایران شکل نگرفته است. هنوز دانشی به نام فقه تحزب در ایران و مذهب شیعه وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به این‌که «ما صد سال است که در ایران حزب داریم» بیان کرد: اکنون  باید حکمرانی حزبی را به مساله روز تبدیل کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.