کتاب‌های  منتخب  استارت‌آپی

«كسب‌وكار» از نمایشگاه بین المللی کتاب گزارش می دهد

کتاب‌های منتخب استارت‌آپی

محمد جوادی قاضیانی

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه شروع به کار کرده است و تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل مصلای امام خمینی (ره) ادامه خواهد داشت. شما می‌توانید در این بازه زمانی از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) حضور یابید و از نمایشگاه کتاب بازدید کنید.
به گزارش کسب و کار نیوز، نمایشگاه کتاب پر از کتاب‌ها با عناوین مختلف و جذاب است و این مورد کار را برای انتخاب کتاب‌های خوب و مورد نیاز دشوار می‌کند. بارها برای اکثر ما پیش آمده است که به صرف گذر از کنار غرفه‌ها و با دیدن عناوین کتاب‌ها خرید‌هایی داشته‌ایم که اغلب‌شان را هم نخوانده‌ایم و به درد ما نخورده‌اند. در حوزه استارت‌آپ‌ها و با توجه به تازه بودن این حوزه و جو فراگیر آن، انتخاب کتاب‌های خوب دشوار است و ما در این گزارش با نظرسنجی‌ای که از موسسان استارت‌آپ‌های موفق و اساتید استارت‌آپی داشته‌ایم، فهرستی از کتاب‌های خوب این حوزه را تهیه کرده‌ایم که به خرید بهتر شما کمک می‌کند.

۱- «ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم، می‌دانستم» اثر تینا سیلیگ
تینا سیلیگ مدرس مدیریت و کارآفرینی در دانشگاه استنفورد است. او به عنوان هدیه ۲۰ سالگی فرزندش «جاش»، کتابی با عنوان «چیزهایی که کاش وقتی ۲۰ ساله بودم، می‌دانستم» نوشته است. انتشارات هارپرکالینز این کتاب را با عنوان «What I Wish I Knew When I Was 20» منتشر کرده است. این کتاب حاوی داستان‌ها و نکات ساده‌ای است که می‌تواند برای نسل جوان بسیار آموزنده باشد. بسیاری از نکات مطرح‌شده در این کتاب، فراتر از فرهنگ یک کشور یا یک نسل خاص هستند و می‌توان مصداق‌های آنها را در نقاط مختلف «جغرافیای اقتصادی جهان» جستجو کرد.

۲- «جامعه‌های استارت‌آپی» اثر برد فلد با ترجمه علیرضا کاظمی‌نیا
کتاب «جامعه‌های استارت‌آپی» (ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی در شهر شما)، نتیجه آخرین تحقیقات در زمینه نوآوری و کارآفرینی است که تمرکز خاصی بر ساخت یک اجتماع با چنین محیطی داشته تا موجب رشد کسب‌وکارها شود. برد فلد در کتاب «جامعه‌های استارت‌آپی» با تکیه بر تجربه بیش از ۲۰ ساله خود در زمینه کارآفرینی، قواعدی را برای تشکیل اجتماع کارآفرینی بیان می‌کند که همین موضوع سبب می‌شود که این کتاب به عنوان یک راهنما در این زمینه به کار رود.

۳- «سرنوشت خرید، پیروزی در لحظه صفر (ZMOT)» اثر جیم لسینسکی با ترجمه نگین احقربازرگان
جیم لسینسکی، نویسنده این کتاب، مدیر فروش و خدمات گوگل در آمریکاست که با بازاریابان برندهای بزرگ و آژانس‌های تبلیغاتی همکاری می‌کند. او بیش از ۲۰ سال تجربه بازاریابی دارد و پیش از آنکه در سال ۲۰۰۶ در گوگل مشغول به کار شود، مدیر آژانس‌های تبلیغاتی DDB، MarchFirst، Young & Rubicam و EuroRSCG بوده است. برای نشان دادن تاثیر ZMOT، مطالعه بزرگی در یک سازمان پژوهشی مستقل به نام «علوم خریداران» انجام شده است. در این مطالعه ۵ هزار خریدار در ۱۲ دسته محصول مختلف مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. نظرسنجی به گونه‌ای طراحی شده که نشان دهد تصمیم‌گیری خرید این افراد تحت‌تاثیر چه عواملی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش برای نخستین بار در این کتاب با شما در میان گذاشته می‌شود. لسینسکی درباره ZMOT با بازاریاب‌های قدرتمند و صاحبان شرکت‌های تجاری بزرگ صحبت کرده و از آنها پرسیده چگونه می‌توان فهمید کدام‌یک از افراد مشتری هستند، چگونه باید با آنها صحبت کرد و پیروز شد.

۴- «اجرای ناب» اثر اش ماوریا با ترجمه علیرضا کاظمی‌نیا
کتاب «اجرای ناب» راهنمایی عملی برای کارآفرینانی است که می‌خواهند احتمال موفقیت خود را افزایش دهند. این کتاب درباره فلسفه استارت‌آپ‌ها یا داستان‌های موفقیت آنها نیست، بلکه نکته‌هایی عملی و آزموده‌شده را به شما آموزش می‌دهد که در ساختن یک شرکت اهمیت دارد. کتاب «اجرای ناب» راهنمایی گام‌به‌گام برای عملی کردن ایده‌های‌تان است. یک طرح کسب‌وکار در واقع براساس تعدادی فرضیه بنا شده است که باید مورد آزمایش قرار بگیرند. آیا مشتری‌ها محصول ما را دوست خواهند داشت؟ آیا برایش هزینه خواهند کرد؟ آیا می‌توانیم از فروش آن سود به دست آوریم؟ و وقتی مشتری‌های‌مان را پیدا کردیم، آیا می‌توانیم رشد کنیم؟ این کتاب روش‌هایی برای تجزیه کردن این فرضیه‌ها و مورد آزمایش قرار دادن آنهاست.

۵- «رشد ناب» اثر اش ماوریا با ترجمه علیرضا کاظمی‌نیا
کتاب «رشد ناب» به شما یاد می‌دهد که چگونه به صورت اصولی استارت‌آپ خود را گسترش دهید و سنجه‌های مناسب برای جذب سرمایه را بشناسید.

۶- «نوپای ناب» اثر اریک ریز با ترجمه محمدجواد احمدپور
اریک ریز در این کتاب رویکرد مرسوم به کارآفرینی را به چالش کشیده و تلاش کرده با معرفی رویکرد نوپای ناب، گامی در جهت ارتقای احتمال موفقیت کسب‌وکارهای نوپا بردارد. پیاده‌سازی این رویکرد به موفقیت کسب‌وکارهای زیادی منجر شده که داستان برخی از آنها در همین کتاب آورده شده است. تام ایسنمن، استاد کارآفرینی مدرسه کسب‌وکار هاروارد، درباره این کتاب گفته است: «اریک به ما نشان داد چگونه بر فضای عدم‌قطعیت کسب‌وکارهای نوپا غلبه کنیم. رویکرد او بسیار دقیق و تجویزهایش عملی و امتحان پس‌داده هستند. «نوپای ناب» طرز فکر ما را درباره کارآفرینی تغییر خواهد داد. زمانی‌که نرخ موفقیت کسب‌وکارهای نوپا بهبود یافت، این کتاب می‌تواند بیش از هر کتاب مدیریتی که در این سال‌ها نوشته شده است در ترقی رشد اقتصاد جهانی نقش ایفا کند.» کتاب حاضر که پرفروش‌ترین کتاب سال ۲۰۱۳ آمازون در حوزه کارآفرینی بوده و جزو فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار دارد، در ۳ بخش با عنوان‌های «چشم‌انداز»، «هدایت» و «شتاب» و ۱۳ فصل تدوین شده است.
۷- «ایده عالی مستدام» اثر برادران هث با ترجمه سید رامین هاشمی و مجتبی اسدی
این کتاب ترجمه یکی از پرفروش‌ترین کتاب‏های دنیای کسب‌‌وکار به نام «Made TO Stick» نوشته برادران هث است. شما در هر موقعیتی که باشید حرف‏ها، ایده‌ها و محصولاتی دارید که می‌خواهید که به اثرگذارترین شیوه آنها را طرح کنید. این کتاب شما را با ۶ کلید طلایی برای عالی و مستدام ‏کردن ایده‌‏های‌تان آشنا می‌کند.

۸- «افسانه کارآفرینی» اثر مایکل گربر با ترجمه کاوش حسین‌تبار
کتاب «افسانه کارآفرینی» حاصل هزاران ساعت تجربه‌ای است که مایکل گربر در شرکت توسعه کسب‌وکار جهانی گربر در طول ۲۴ سال کسب‌ کرده است.

۹- «خلق مدل کسب‌وکار» اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور با ترجمه غلامرضا توکلی
این کتاب ابزاری را در دست شما می‌گذارد تا از آن طریق بتوانید با استفاده از رویکردی نوین در مدیریت به نام «رویکرد طراحی» با ترسیم و طراحی مدل کسب‌‏وکار به خلقی نوآورانه دست بزنید و سازمان خود را متحول کنید.

۱۰- «راهنمای کارآفرینان» اثر استیو بلنک و باب دورف، ترجمه سید رضا علوی
کتاب «راهنمای کارآفرینان» قدم به قدم و با جزئیات به کارآفرینان یاد می‌دهد که چگونه فرایند کشف مشتری را در عمل پیاده کرده، بوم مدل کسب‌وکار را برای نظارت بر این فرایند به کار گیرند و همچنین اطلاعاتی ارزشمند درباره چگونگی کسب، حفظ و افزایش مشتری ارائه می‌دهد.

۱۱- «کشش» اثر گابریل وینبرگ و جاستین مارس با ترجمه محمدسهیل محمدی
گابریل وینبرگ و جاستین مارس که دو کارآفرین موفق هستند، با مصاحبه با بیش از ۴۰ موسس استارت‌آپ‌های موفق، مدلی ۳ مرحله‌ای به نام Bullseye framework را طراحی کرده‌اند که براساس آن، استارت‌آپ‌ها می‌توانند از بین ۱۹ کانال کشش، کانالی که بهترین عملکرد دارد را از طریق آزمایش پیدا کنند و با تمرکز روی کانال مورد نظر، بتوانند بیشترین کشش و جذب را داشته باشند.

۱۲- «استراتژی رسیدن به استراتژی» اثر مارتین ریوز، نات هانس، جانمجایا سینها، با ترجمه سید حسین جلالی
تصور می‌کنید استراتژی موفقی دارید، اما آیا واقعا اینگونه است؟ معمولا ایده‌ها و برنامه‌های زیادی برای رسیدن به استراتژی در ذهن یا روی کاغذ دارید، اما بسیاری از این ایده‌ها و اقدامات با هم در تضادند. برای دستیابی به استراتژی مناسب باید بزرگ باشید یا سریع؟ باید اقیانوس آبی خلق کنید یا انطباقی عمل کنید؟ باید به دنبال بازی برد باشید یا دستیابی به مزیت رقابتی پایدار را از ذهن‌تان پاک کنید؟ در محیط کسب‌وکاری که هر روز با سرعت بیشتری تغییر می‌کند و پیچیده‌تر و نامطمئن‌تر می‌شود، هیچ‌گاه انتخاب رویکرد مناسب به استراتژی تا این اندازه مهم یا دشوار نبوده است. ریوز، هانس و سینها از گروه مشاوره بوستون در این کتاب روش آزمایش‌شده‌ای برای تصمیم‌گیری درباره رویکرد بهینه به استراتژی پیشنهاد می‌دهند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲ برابری نوسازی بافت فرسوده در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، بررسی آمار رسمی وزارت راه  و شهرسازی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.