صفحه اصلی / اسلایدر / مبلمان ایرانی مشتری خارجی ندارد
مبلمان  ایرانی  مشتری  خارجی  ندارد

برندهاي داخلي فعال توليد مبلمان كدامند؟

مبلمان ایرانی مشتری خارجی ندارد

شایلی قرایی

آیسامبل، نشیمن، زییین، فوم‌مبل هنر، رست، هشتی، فیلون، لاسیلیا و… برندهای کاملا ایرانی فعال در حوزه مبلمان و دکوراسیون هستند که طی چند سال اخیر توانسته‌اند سهم قابل توجهی در بازار به دست بیاورند. البته کاهش قدرت خرید مردم و شرایط نامناسب اقتصادی موجب شده تا تولید داخلی در انبارها باقی بماند و به دلیل اینکه بازارهای صادراتی را نیز در این بخش نداریم، تولید داخلی با برچسب خارجی وارد بازار شده و به فروش می‌رسد.
به واقع از صنعت مبلمان‌سازی به عنوان فعالیتی زودبازده یاد می‌شود که با توجه مضاعف و حمایت جدی از آن می‌توان به توفیقات برجسته و شایسته‌ای دست یافت.
احمد عطری، یکی از فعالان باسابقه تولید مبل در استان تهران با اشاره به درآمدزایی قابل توجه صنعت مذکور، اظهار داشت: میزان گردش مالی فعالیت اشاره‌شده حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که در نوع خود رقم بزرگ و بسیار تاثیرگذاری است.
وی افزود: میزان سود حاصله از فعالیت مبلمان‌سازی در برخی حوزه‌ها تا صددرصد نیز تخمین زده می‌شود و تمامی این موارد موید فرصت‌های برجسته‌ای است که به صورت بالقوه در سایه فعالیت در حوزه مذکور به دست می‌آید. عطری عنوان کرد: آنچه در حال حاضر به عنوان معضلی جدی در مسیر فعالیت این صنعت خودنمایی می‌کند، به رکود حاکم بر بازار باز می‌گردد و قطعا در صورت رفع رکود و حصول رونق اقتصادی، نتایج ارزنده و تاثیرگذارتری را در سایه فعالیت در عرصه مذکور شاهد خواهیم بود.
این فعال در صنعت مبلمان‌سازی استان تهران گفت: آنچنان که در گزارشات واصله منعکس شده، تعداد واحدهای تولید مبلمان در کشور ایران، با مراکز تولیدی چین در عرصه مذکور برابری می‌کند، اما ضریب بازدهی و خروجی حاصله از این صنعت به هیچ عنوان قابل مقایسه با میزان تولیدات کشور چین نیست. وی افزود: نگاه علمی به صنعت مبلمان‌سازی، بازاریابی موثر و حرفه‌ای و ارتقای کیفی تولیدات قطعا در ارتقای سطح صادرات مبل نیز مفید خواهد بود و با دستیابی به مولفه‌های فوق، می‌توان بخش قابل توجهی از متقاضیان اشتغال در کشور را تحت پوشش قرار داد. عطری عنوان کرد: به واقع، صادرات مبل در ایران، حلقه مفقوده‌ای به شمار می‌رود که به نحو شایسته‌ای مورد توجه قرار نگرفته است.
این فعال در صنعت مبلمان‌سازی گفت: آنچنان که در آمار احصاشده منعکس می‌شود، ارزش میزان صادرات مبل کشور در نیمه نخست سال گذشته حدود ۱۱ میلیون دلار بوده است. وی افزود: از آن سو، شاهد واردات ۳۱ میلیون دلاری مبلمان به کشور بوده‌ایم که فاصله میان این دو عدد به روشنی نشان‌دهنده فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی است که به راحتی سوخت می‌شود. عطری گفت: در صورت پیش‌بینی تمهیدات موثر و طراحی برنامه‌ریزی‌های اصولی، نه تنها ضریب واردات مبلمان به کشور کاهش می‌یابد، بلکه میزان صادرات تولیدات مذکور به چندین برابر افزایش خواهد یافت.

برندهای داخلی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنند
ارسلان منطقی، فعال صنعت مبلمان و دکوراسیون
سال‌های سال است که صنعت مبلمان در ایران مشکلاتی پیش‌رو دارد و کسی هم نیست که به داد فعالان این بازار برسد و مشکلات آنها را بررسی کند. هجوم کالاهای وارداتی در این بخش توانسته صنعت مبلمان تولید داخل را فلج کند و جایی برای رقابت در بازار برای تولید‌کننده داخلی نگذارد. البته طی سال‌های اخیر برندهایی ظهور کرده‌اند که تا حدودی توانسته‌اند نیاز بازار و مصرف‌کننده را پاسخ دهند. این برندها مانند نشیمن، فوم مبل هنر، رست و مابقی آنها به دلیل قیمت‌های مناسبی که در این آشفته‌بازار ارزی دارند نظر مصرف‌کنندگان را جلب کرده‌اند. نوسانات نرخ دلار و افزایش قیمت آن بر قیمت کالاهای وارداتی و خارجی تاثیر زیادی داشته و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تمایل به خرید کالای ایرانی در این بازار رو به افزایش گذاشته است. مشکلات بسیاری در راستای تولید داخلی مبلمان وجود دارد که عملا دست تولیدکننده ایرانی را بسته است و این برندهایی هم که توانسته‌اند در بازار خودی نشان دهند هنوز با این مشکلات روبه‌رو هستند. افزایش هزینه‌های تولید در حالی اتفاق افتاده که کوچک‌ترین تسهیلاتی در اختیار این تولیدکنندگان قرار نگرفته است. بیمه و مالیات هم ادامه راه را برای تولید داخلی سخت‌تر کرده است. متاسفانه هیچ حمایتی آنطور که در صحبت‌ها به آن اشاره می‌شود در واقعیت انجام نشده است و دست تولیدکننده ایرانی به تنهایی نمی‌تواند این‌بار سنگین را حمل کند. در تولید مبلمان داخلی ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد. طراحان و نیروی آماده‌به‌کاری وجود دارند که اگر بخواهند با همین مدل از طراحی‌ها می‌توانند با شرکت‌های خارجی تعامل داشته باشند. در این راستا لازم است برندهای داخلی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنند تا بتوانند نام و برند خود را مطرح و بازارهای بین‌المللی و مشتریان خارجی برای خود پیدا کنند. ما در تولید داخلی مبلمان مشکل صادرات داریم. مبلمان تولید داخلی مشتری خارجی ندارد و این بدان معناست که رشدی در انتظار صنعت مبلمان کشور نیست. تولید داخلی باید با هدف صادرات انجام شود و اگر تا به امروز به این مهم توجه نشده است، باید با برنامه‌ریزی دقیق و ارائه راهکارهای موثر و با تولید باکیفیت و متنوع به این هدف دست پیدا کرد. در حال حاضر در تمام دنیا دولت‌ها به این صنعت بسیار توجه دارند و حمایت‌های بسیاری از آن می‌کنند تا ارزآوری را افزایش دهند. سرمایه‌گذاری‌ها همواره به این سمت سرازیر می‌شود و استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند. بنابراین نقش کلیدی دولت‌ها در حمایت از صنایع کوچک و متوسط برای حضور اثرگذار در بازارهای بین‌المللی بسیار پررنگ است. با توجه به بالا بودن پتانسیل‌های صنعت چوب و مبلمان کشور برای ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده وضعیت نسبی صنعت مبلمان ایران برای حضور در بازارهای خارجی و لزوم کیفیت و قیمت رقابتی صنعت واقعیت انکارناپذیر است که در صورت حمایت عملی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن رفع رکود اقتصادی، شاهد پیشرفت و توسعه بین‌المللی آن خواهیم بود.

تولید واحدهای تولیدی در انبار‌ها بدون خریدار خاک می‌خورد
عبدالحسین عباسی، رئیس اتحادیه مبل‌سازان و درودگران استان تهران
رونق صنعت مبلمان و تولید داخلی در این حوزه نیازمند توجه و حمایت‌های دولت است. دولت باید کنار صنایعی از قبیل مبلمان که ارزآوری و اشتغالزایی بالایی دارند، بایستد و با ارائه تسهیلات و کمک‌های مالیاتی و بیمه‌ای به سرپا ماندن برندهایی که تولید داخلی دارند، کمک کند. وام‌هایی که بانک‌ها با سودهای سنگین به افراد اعطا می‌کنند، اثر مثبتی بر روند فعالیت تولیدکننده‌ها نداشته است، چراکه معتقدم باید به افراد بعد از پرداخت وام، یک سال فرصت فعالیت داد. سپس با سود‌های اندک مطالبات وام را دریافت کرد. متاسفانه باید اشاره شود که ظرفیت اشتغالزایی این صنعت حتی در حال حاضر که نیروی کار در بحران بیکاری قرار دارد نیز مورد توجه قرار نگرفته است.
امروزه و در این شرایط که اقتصاد کشور وضعیت خوبی ندارد، بخش زیادی از تولیدکنندگان با مشکل کاهش نقدینگی روبه‌رو هستند و گردش مالی افراد به کمترین میزان ممکن رسیده است. از طرف دیگر مبلمان هم از سبد خانوار حذف شده و دیگر کالایی لوکس به شمار نمی‌رود. متاسفانه بخش اعظم چرخه تولید کشور از کار افتاده است. کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه‌های تولید نظیر مالیات و بیمه سبب شده تا ادامه تولید برای افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد، به همین علت تولید واحدهای تولیدی باقیمانده در انبار‌ها بدون خریدار خاک می‌خورد. به همین دلیل و برای فروش این کالاها متاسفانه این محصولات از جانب تولیدکنندگان ایرانی به نام‌های معروف خارجی به فروش می‌رسند و اغلب مردم نیز از نام‌های خارجی برای خرید استقبال می‌کنند، در حالی که کیفیت تولیدات داخلی در برخی موارد از نمونه‌های خارجی بسیار بهتر است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.