صفحه اصلی / استان ها / البرز / فروش نفت ایران با مشکل مواجه نمی‌شود
فروش نفت ایران با مشکل مواجه نمی‌شود

یک کارشناس مسائل انرژی:

فروش نفت ایران با مشکل مواجه نمی‌شود

یک کارشناس مسائل انرژی معتقد است: خروج آمریکا از برجام به احتمال زیاد مشکلی در فروش نفت ایران به وجود نخواهد آورد چون خریداران نفت ایران یعنی اروپا، چین و ... به حفظ برجام با وجود خروج آمریکا تمایل دارند.

فروش نفت

دکتر سعید میرترابی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص احتمال ایجاد شرایط مشابه پیش از برجام و کاهش فروش نفت توسط ایران خاطرنشان کرد: در آن زمان شرایط بین‌المللی به گونه‌ای علیه ایران پیش رفته بود که کشورهای خریدار نفت با آمریکا برای کاهش خرید از ایران همراهی کردند اما اکنون چنین شرایطی وجود ندارد.

وی افزود: با این حساب در شرایط فعلی کشورهای اروپایی، چین و … نباید با آمریکا در این زمینه همراهی کنند زیرا در صورت همراهی دیگر توجیهی برای پایبندی ایران به برجام باقی نخواهد ماند.

این استاد دانشگاه خوارزمی در خصوص مشکلات احتمالی در انتقال پول حاصل از فروش نفت به کشور نیز گفت: اگرچه دولت معتقد است که اکنون در انتقال پول مشکلی وجود ندارد اما به نظر می‌آید ایران هنوز با محدودیت‌هایی مواجه است، به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها حتی در ارتباط با کشور چین هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه احتمالا بخشی از مشکلات ارزی کشور نیز به همین موضوع ارتباط دارد، ابراز عقیده کرد: با توجه به احتمال همراهی برخی از کشورهای منطقه با آمریکا، ممکن است محدودیت‌های ایران در جابجایی پول حاصل از فروش نفت پس از خروج آمریکا از برجام بیشتر شود.

میرترابی در خصوص مراودات ایران با شرکت‌های نفتی خارجی و بحث سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران نیز اظهار کرد: ایران برای عمل در این بخش توانایی زیادی برای چانه‌زنی ندارد، به همین دلیل ممکن است خروج آمریکا از برجام بر همکاری شرکت‌های بزرگی همچون توتال که با آمریکا نیز مراوده دارند اثر داشته باشد. البته این موضوع می‌تواند جز درخواست‌های ایران از اروپا برای تضمین پایبندی به برجام باشد، بنابراین با خروج آمریکا از برجام، ایران ممکن است در نقل و انتقال پول حاصل از فروش نفت و جذب سرمایه خارجی در صنایع نفت و گار با مشکل مواجه شود اما در زمینه فروش نفت مشکلی پیش نخواهد آمد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ساعت کاری بازار

ساعت کاری بازار روزهای کرج اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مهراب سعادت اظهار کرد: طی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.