صفحه اصلی / استان ها / زنجان / «کالای فروخته‌شده، پس‌گرفته نمی‌شود»، توهین به مصرف‌کننده است
«کالای فروخته‌شده، پس‌گرفته نمی‌شود»، توهین به مصرف‌کننده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

«کالای فروخته‌شده، پس‌گرفته نمی‌شود»، توهین به مصرف‌کننده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، گفت: عبارت «کالای فروخته‌شده، پس‌گرفته نمی‌شود» که در فروشگاه‌ها دیده می‌شود، توهین به مصرف‌کننده است.

فروشگاه مواد غذایی

به گزارش کسب و کار نیوز، سیدمحمود نوابی امروز در دومین همایش معرفی و تجلیل از حامیان حقوق مصرف‌کنندگان، اظهار کرد: در دنیای کنونی بنگاه‌هایی که از حقوق مصرف‌کننده حمایت نکنند محکوم به فنا هستند و ۵۱ بنگاهی که در فراخوان این سازمان از استان زنجان خود را در معرض ارزیابی قرار دادند، قابل تقدیر هستند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به کثرت واحدهای تولیدی در استان، انتظار می‌رود که این تعداد متقاضیان در سال‌های آتی افزایش یابد. همچنین امیدواریم روزی بتوان همه بنگاه‌ها و تولیدات و خدمات را ارزیابی کرد تا مردم متوجه تولیدکنندگان صحیح‌العمل شوند.

وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌کنندگان در هفدهمین دوره همایش تجلیل از حامیان حقوق مصرف‌کنندگان، ۲۵ برابر و تعداد منتخبین ۲۲ برابر نسبت به دوره اول شده است، افزود: این همایش داوطلبانه بوده و افزایش حضور شرکت‌کنندگان در این همایش نشان از بهبود شرایط برای مصرف‌کنندگان است.

نوابی، ماده ۶ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده را قانونی مترقی دانست و خاطرنشان کرد: این ماده از قانون اصول قرآنی، سیره و سنت اسلامی و نیز حقوق و قوانین بین‌الملل را شامل می‌شود. همچنین در این ماده عنوان شده که استانداران با همراهی انجمن حمایت از مصرف‌کننده استان، دستگاه‌ها و سازمان‌های استانی را به لحاظ شفافیت ارائه خدمات و … ارزیابی و انتخاب کنند.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، یادآور شد: این سازمان، سازمان قیمت‌گذار نیست و مواردی از قبیل کیفیت، ارائه خدمات پیش و پس از فروش و این قبیل موارد در اولویت هستند و قیمت‌گذاری در مراحل بعدی انجام می‌شود و باید توجه کرد که در هیچ نظامی رهاسازی قیمت‌ها وجود ندارد و در آزادترین بازارها و اقتصادها نیز نظارت و کنترل وجود دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شعار سال، تصریح کرد: تولیدکننده باید بتواند از فرصت خوبی که پیش‌آمده استفاده کنند و کالاهای تولید شده باید با استحکام و دوام و زیبا باشد، در این صورت است که مصرف‌کننده به کالای ایرانی گرایش پیدا می‌کند و نباید فراموش کرد که در حال حاضر فرهنگ حاکم بر جامعه خرید کالا با برند خارجی است، ولی لزوما همه کالاهای خارجی با کیفیت نیستند و این بازرگانان هستند که کالای بی‌کیفیت و ارزان را به بازارهای ایرانی وارد می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر در جهان خسارت اعتماد به برند پرداخت می‌شود و این رفتار سبب می‌شود که دیدگاه مصرف‌کننده نسبت به برند تغییر نکند و این در حالی است که در فروشگاه‌های کشور عبارت «کالای فروخته شده، پس‌گرفته نمی‌شود» وجود دارد که این عبارت خود، توهین به مصرف‌کننده است که البته اخیرا در برخی فروشگاه‌ها نیز عبارت کالای فروخته شده، پس‌گرفته می‌شود، نیز مشاهده شده است.

نوابی در بخش دیگری، شرکت‌های خودروسازی را ویترین صنعت کشور دانست و اظهار کرد: اگر مدیران‌عامل شرکت‌های خودروسازی از پرتیراژترین خودروهای خود استفاده کنند، وضعیت خودروسازی تغییر خواهد کرد. همچنین در رابطه با کالاهای قاچاق نیز اگر مانند موادمخدر عمل شود، مشکل حل می‌شود.

وی در رابطه با تبلیغات اغواکننده در صدا و سیما نیز خاطرنشان کرد: بخشی از تبلیغات انجام‌ شده اغواکننده و توهین به شعور مخاطب است که این عمل جرم است، ولی از آنجایی که به دفعات بسیار تکرار شده برای همه عادی است. همچنین استفاده ابزاری از کودکان و بزرگسالان نیز ممنوع است که تکرار این جرم نیز سبب عادی شدن آن شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: دیگر مصرف‌کننده را نمی‌توان به عنوان مصرف‌شونده تلقی کرد و مصرف‌کننده نیز بالاجبار کالایی را خریداری نمی‌کند البته نباید فراموش کرد که تولیدکننده حقوقی دارد و خود تولیدکننده نیز نوعی مصرف‌کننده است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.