تسهیل  انتقال  وجه و   پرداخت گروهی

«كسب‌وكار» در گفتگو با یکی از موسسان «مانیار» مزایای این اپلیکیشن را بررسی می کند

تسهیل انتقال وجه و پرداخت گروهی

محمد جوادی قاضیانی

پیام‌رسان‌ها جایگاه ثابتی را در زندگی مردم پیدا کرده‌اند و به تدریج با توجه به استفاده زیاد مردم از پیام‌رسان‌ها، کسب‌وکار‌ها و شبکه‌هایی هم در بستر آنها شکل گرفته‌اند و خدمات ارائه می‌دهند. مطالعه، اخبار، سرگرمی، بازی، اطلاعیه‌ها، کارهای اداری و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها و خدمات در اغلب پیام‌رسان‌ها وارد شده‌اند، به طوری که رتبه اول الکامپ سال گذشته را یکی از همین شرکت‌ها که در قالب پیام‌رسان تلگرام خدمات ارائه می‌داد، به خود اختصاص داد که البته با توجه به فیلتر تلگرام و عدم وجود یک جایگزین مناسب برای آن، معلوم نیست کسب‌وکار‌های فعال در بستر تلگرام به چه سرنوشتی دچار شوند. یکی از خدماتی که مدتی است در قالب شبکه اجتماعی و پیام‌رسان در حال ارائه است، امکان انتقال وجه و پرداخت‌های گروهی است که استارت‌آپ «مانیار» رتبه اول فین‌استارز سال گذشته جزو پیشرو‌های پاسخگویی به این نیاز و ارائه این خدمت است. «کسب‌وکار» در این مصاحبه با مونا مریدی، یکی از هم‌بنیان‌گذاران «مانیار» که مقطع کارشناسی‌ارشد مهندسی فناوری اطلاعات را در دانشگاه امیرکبیر گذرانده و سابقه فعالیت در حوزه‌های بانکی و ERP را دارد، به گفتگو پرداخته است که در متن زیر مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است مریدی دو سال است که روی «مانیار» کار می‌کند.

قصه شروع «مانیار» از کجا کلید خورد؟
اگر بخواهم به نقطه شروع «مانیار» اشاره کنم، به این صورت بود که ما با خودمان فکر کردیم که چرا به همان راحتی که در شبکه‌های اجتماعی پیام به هم ارسال می‌کنیم نتوانیم پول رد و بدل کنیم و انتقال وجه داشته باشیم. در واقع ایده اولیه «مانیار» در ابتدا این نیاز بود و سپس بحث پرداخت‌های گروهی که خیلی زیرساخت مناسبی را در سیستم بانکی نداشتند و ما به این جمع‌بندی رسیدیم که محصولی ارائه بدهیم که افراد بتوانند در شبکه‌های اجتماعی علاوه بر انتقال وجه، پرداخت‌های جمعی و گروهی‌شان را به راحتی مدیریت کنند. با این ایده در اسفند سال ۹۴ در رویداد فناپ که رویدادی برای مسابقه بین استارت‌آپ‌ها بود، شرکت و مقام دوم را کسب کردیم و بعد از آن هم وارد شتابدهی فناپ شدیم و حدودا بهمن ۹۵ نسخه اولیه «مانیار» وارد بازار شد. بعد از آن هم «مانیار» با تمرکز بر پرداخت‌های جمعی و گروهی فعالیت خودش را ادامه داده است.

شما که کارتان را با یک شتابدهنده شروع کرده‌اید و به نظر تجربه موفقی هم داشته‌اید، نظرتان درباره ورود استارت‌آپ‌ها به شتابدهنده‌ها چیست؟
به هر حال در نقطه شروع هر استارت‌آپی یک‌سری نیازمندی‌هایی وجود دارد و زمانی که کارمان را شروع کردیم جزو نخستین استارت‌آپ‌های فین‌تک در این حوزه‌ها بودیم. به هر حال در ابتدای کار یک‌سری نیاز‌هایی وجود دارد و ما هم با توجه به نیاز‌هایی که برای بحث سرویس‌های بانکی داشتیم و منتورشیپی که در حوزه بانکی کمک‌مان کند تصمیم به ورود به شتابدهنده فناپ گرفتیم که در آن شرایط کمک خوبی به ما کردند.

در حال حاضر هم با فناپ همکاری دارید؟
همکاری سرویسی و بانکی داریم، اما همکاری از جنس مشارکت و سرمایه‌گذاری فعلا خیر.

مدل‌های درآمدی «مانیار» به چه شکلی تعریف شده است؟
در حال حاضر «مانیار» سرویس‌های پرداخت فرد به فرد و جمعی را ارائه می‌دهد و شما می‌توانید در «مانیار» افزایش اعتبار داشته باشید و آن اعتبار را برای مخاطبان‌تان ارسال کنید و تعامل مالی داشته باشید. هر فردی هر زمان که تمایل داشته باشد می‌تواند مبلغ اعتباری را که دارد، تصفیه و به کارت بانکی‌اش منتقل کند.
در «مانیار» به ازای تراکنش‌های داخل برنامه مبلغی از کاربران اخذ نمی‌شود و فقط زمانی که بخواهید کیف پول‌تان را تصفیه و به کارت بانکی‌تان منتقل کنید، مبلغی به عنوان کارمزد دریافت می‌شود که در حال حاضر هم فعال نیست. این مدل برای سرویس‌هایی است که به مشتریان عمومی ارائه می‌دهیم و درباره خدماتی هم که به کسب‌وکارها ارائه می‌دهیم براساس نوع همکاری و مشارکتی که دارند درباره بحث‌های درآمدی آن می‌توانیم صحبت کنیم. خدمات «مانیار» تنوع خوبی دارد و انواع خدمات مثل شبکه اجتماعی، کیف پول، انتقال وجه، پرداخت‌های جمعی و گروهی و… را دارد که همه اینها روی این سرویس می‌تواند به کسب‌وکار‌های مختلف ارائه شود.
چشم‌انداز ۵ سال آینده «مانیار» چگونه است؟
اگر در بحث پرداخت‌ها بخواهیم یک مروری داشته باشیم، ما نخستین شبکه اجتماعی مالی ایران بودیم که وارد بازار شدیم. در آن زمان بحث پیام‌رسان‌های مالی در اوایل شکل‌گیری خودشان بودند و ما در واقع جزو پیشتازان این حوزه محسوب می‌شویم و همچنان هم تمرکز داریم که بتوانیم توسعه محصول‌مان را گسترده‌تر کنیم و بتوانیم سرویس‌های خاص‌تر متناسب با نیاز کاربران ایرانی که در سیستم بانکی وجود ندارند را ارائه بدهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.