پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / برندهای خانوادگی مقصد طلابازهای خاص
برندهای خانوادگی  مقصد  طلابازهای خاص

برندهاي موفق ايراني صنعت طلا و جواهر كدامند؟

برندهای خانوادگی مقصد طلابازهای خاص

شایلی قرایی

زمردیان، مظفریان، گوهربین، جواهریان و… برندهای سرشناس حوزه طلا و جواهر ایران هستند که دیگر آوازه آنها تنها در ایران شنیده نمی‌شود. طراحی، کیفیت و به اصطلاح لاکچری بودن طلاها در این برندها توانست نظر مصرف‌کنندگان البته خاص این صنعت را به خود جلب کند. اصولا طراحی محصول در تمام صنایع یکی از بااهمیت‌ترین اصول پیشرفت و درآمدزایی است. به عبارت بهتر، لازمه رشد و پیشرفت این صنعت داشتن نگاه تخصصی در تمامی بخش‌های آن است. از طراحی گرفته تا قالب‌سازی و تولید، همه نیازمند آموزش تخصصی و البته استفاده از تکنولوژی روز دنیا هستند. این نگاه تخصصی را می‌توانیم در کشورهای مطرح دنیا نظیر ایتالیا، آلمان، فرانسه و همین‌طور آمریکا ببینیم.
در برخی از این کشورها این رشته به عنوان یک رشته مستقل دانشگاهی تدریس می‌شود و در برخی دیگر این رشته را در زیرمجموعه صنعت مد می‌بینیم. برخی کشورها آکادمی‌های تخصصی در زمینه طراحی طلا و جواهرات دارند که از آن جمله می‌توان به آکادمی «داموس» و «نابای» ایتالیا اشاره کرد. وجود این ‌امر در کنار بهره‌گیری از صنایع مکمل و تکنولوژی روز دنیا باعث موفقیت هرچه بیشتر برخی کشورها در این زمینه شده است. به عنوان مثال کشور ایتالیا به عنوان مهد طراحی جهان و با وجود شهر میلان به عنوان پایتخت مد اروپا توانسته است در صنعت زیبا و جذاب طلا و جواهرات یکی از پیشتازان دنیا باشد.

ضرورت ایجاد شهرک صنعتی طلا
محمد کشتی‌آرای، عضو هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر
خوشبختانه تکنولوژی طلا در ایران به‌روز بوده و ماشین‌آلات آن نیز مطابق با دانش فنی روز دنیاست و یادآوری این نکته لازم است که ایران صادرکننده تکنولوژی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ترکیه و ایتالیا شده است. برندهایی که در این حوزه فعالیت دارند، از جایگاه مناسبی در بازار داخلی و خارجی برخوردار هستند و توانسته‌اند سهم زیادی را در بازار داشته باشند. در حال حاضر صنعت طلای ایران از پشتوانه علمی برخوردار است و توانسته‌ایم تحولی در این بخش ارزآور و اشتغالزا ایجاد کنیم. ضرورت برندسازی در تمام صنایع و تولیدات داخلی احساس می‌شود و در این صنعت نیز باید بیش از پیش تلاش شود تا برندهای دیگری را برای افزایش فضای رقابتی داشته باشیم.
از طرف دیگر یکی از راه‌های توسعه هر صنعتی ایجاد شهرک‌های صنعتی است. ما هم پیشنهاد کردیم یک شهرک صنعتی طلا در محدوده شهر داشته باشیم که استقبال شد. از سرمایه‌گذار خارجی گرفته تا ایرانی استقبال کردند و حاضر به سرمایه‌گذاری شدند، زیرا سرمایه‌گذاری در طلا زودبازده است و استقبال خوبی کردند و از نظر اجتماعی هم یک سرمایه‌گذاری شیک محسوب می‌شود. در مرکز تهران و حوالی میدان قیام نزدیک بازار و در نقاط مختلف دیگر تهران هم زمین شناسایی شد و از شرکت‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری دعوت کردیم. آنها آمدند و برای ایجاد شهرک طلا طرح دادند مانند دیگر کشورها، اما وقتی رفتند برای اجرا باز با مشکلات و مسائل مختلفی برخورد کردند. شهرداری و محیط‌زیست اشکال گرفت و اینکه نمی‌توانستند مجوز بگیرند. متاسفانه سرمایه‌گذاران منصرف شدند. امید داریم در آینده‌ای نزدیک برای پیشرفت این صنعت و برندسازی، تمام امکانات در کنار هم قرار بگیرند.

پولسازی برندهای خانوادگی طلا و جواهر
بهروز اسلامی، فعال بازار طلا
برندهایی که امروزه در بازار طلا و جواهر ایرانی به شهرت و معروفیت دست پیدا کرده‌اند، راه زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و میراث‌دار یک هنر قدیمی شده‌اند. این برندها قدمتی بسیار زیاد دارند و توانسته‌اند علاوه بر بازار داخلی مسیر خود را برای بازارهای خارجی نیز هموار کنند. زمردیان، مظفریان، گوهربین و جواهریان هر کدام قصه‌ای برای این موفقیت‌ها دارند که به جای خودش هر دوستدار طلا و جواهر باید آن را بداند، چراکه رسیدن به این مرحله از موفقیت و کسب این اندازه از سهم بازار در این بخش کار آسانی نیست. با توجه به اینکه ایران یکی از قطب‌های برتر مصرف‌کننده طلا و جواهر است و حتی در زمان رکود و کاهش قدرت خرید شاهد هستیم این بازار وضعیت بهتری نسبت به دیگر بازارها دارد، بنابراین باید در برندسازی تلاش بیشتری داشته باشیم.
صنعت طلا و جواهر به لحاظ ارزآوری زیاد و پتانسیل اشتغالزایی بالایی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است. در ایران نیز این برندها که اکثرا به صورت خانوادگی این حرفه را ادامه داده‌اند، توانستند با اشتغالزایی و ارزآوری به اقتصاد کمک کنند. آمارها نشان می‌دهد گردشگران خارجی که وارد ایران می‌شوند و آوازه موفقیت‌های این برندها را شنیده‌اند برای خرید به گالری‌های این برندها مراجعه کرده و با دیدن تنوع و طراحی بسیار زیبا و طلا و جواهر‌های لاکچری با خرید از آنها درآمدزایی این صنعت را افزایش داده‌اند. شهرت و آوازه برند باید علاوه بر بازار داخلی بازارهای خارجی را نیز به سمت ایران بچرخاند. متاسفانه در حال حاضر ما شرایط گردشگری خوبی نداریم و توریست کمتری نسبت به بقیه کشورها وارد ایران می‌شود. اگر بخواهیم کشور رشد پیدا کند باید گردشگری رونق یابد و توریست وارد کشور شود. زمانی که توریست وارد کشور شد، کم‌کم همه صنوف رونق می‌یابد. این صنعت در اقتصاد کشور بسیار موثر است و اگر پیشرفته باشد، بازده اقتصادی خوبی دارد. جواهرات، طلا و نقره پشتوانه مالی هستند. همان‌طور که در شرایط امروز اقتصادی مشاهده می‌کنیم که مردم با بیرون کشیدن سرمایه‌های خود از بانک‌ها اقدام به خرید طلا و سکه می‌کنند و اهمیت این صنعت در این شرایط بیشتر آشکار می‌شود.
مشکل واردات طلا و جواهر هم وجود دارد، اما هنگامی که برندهای بااصالت در این صنعت فعالیت دارند نباید نگران این موضوع باشیم. نه اینکه این موضوع اصلا اهمیت ندارد، یعنی اگر برندهای زیادی در حوزه طلا و جواهر پرورش پیدا کنند و مردم و نیاز بازار را پاسخگو باشند دیگر وارداتی‌ها بازار خود را از دست خواهند داد. باید آنقدر در طراحی و کیفیت توانا باشیم که حتی با وجود طلاهای وارداتی، مصرف‌کننده به سمت طلای ایرانی و بااصالت سوق داده شود. محصولات خارجی وارد کشور می‌شود، اما آنچه مستمر و پایدار است، اصالت دارد و ادامه می‌یابد، تولید داخلی است. ما بهترین صنعتگران را در داخل کشور داریم که در حال فعالیت هستند و باید با بهبود بخشیدن به شرایط اقتصادی بستر درآمدزایی را از طریق این صنعت فراهم کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا

به گزارش کسب و کار نیوز، سیدمجتبی قدمگاهی با اشاره به برگزاری ششمین دوره برگزاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.