صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / استاندار مازندران خواستار صدور روادید فرودگاهی با ازبکستان شد
استاندار مازندران خواستار صدور روادید فرودگاهی با ازبکستان شد

استاندار مازندران خواستار صدور روادید فرودگاهی با ازبکستان شد

استاندار مازندران در دیدار با سفیر ازبکستان خواستار اجرایی شدن صدور روادید فرودگاهی برای گسترش روابط میان این استان با تاشکند شد .

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد اسلامی شامگاه دوشنبه در دیدار با ‘ بهادر عبدالله اف ‘ در ساری همچنین بر ضرورت برقراری پرواز مستقیم ساری – تاشکند تاکید کرد .
وی گردشگری فرهنگی ، طبیعیت گردی و مبادلات اقتصادی را مهم ترین محورهای گسترش روابط بین مازندران و تاشکند معرفی و تاکید کرد : ذائقه و فرهنگ مردم ایران با ازبکستان بسیار نزدیک است و دو ملت تعلقات مشترک فرهنگی و اقتصادی زیادی دارند که می تواند بستر گسترش روابط همه جانبه قرار گیرد.
استاندار مازندران به ظرفیت های اقتصادی استان بویژه در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود : گسترش گردشگری فرهنگی و تاریخی ، طبیعت گردی ، مبادلات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بین مازندران و تاشکند ضروری است.
وی ادامه داد : اعزام و پذیرش هیات های اقتصادی و برگزاری نمایشگاههای توانمندی های اقتصادی مازندران و ازبکستان نیز از جمله راهکارهایی است که می تواند به گسترش روابط اقتصادی میان طرف کمک کند.
اسلامی با بیان این نکته که بسیاری از کشورهای دنیا بویژه ایادی آمریکا خیلی دوست ندارند بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر ارتباط محکمی برقرار شود ، گفت : این کشورها تلاش دارند تا با ایجاد اخلال در روابط ، به منافع ایران و ازبکستان آسیب برسانند .
وی افزود : استان مازندران با توانمندی های اقتصادی بویژه در حوزه صنایع غذایی و گردشگری آماده همکاری همه جانبه با ازبکستان است .
** ذخایر نفت در جنوب و خاویار در شمال ایران شگفت انگیز است
سفیر ازبکستان در تهران هم در این دیدار وجود ذخایر نفتی در جنوب و خاویار در شمال ایران را شگفت انگیز توصیف کرد و گفت : گردشگری و صنایع غذایی مازندران بی نظیر است.
عبدالله اف یکی از برنامه های مهم دولت کشورش را توجه به گردشگری برشمرد و گفت : در چارچوب این سیاست تا کنون صدور روادید برای هفت کشور را لغو کرده ایم و این آمادگی را داریم تا برای مازندران هم ضمن اجرایی کردن صدور روادید فرودگاهی ، پرواز مستیقم ساری – تاشکن را هم برقرار کنیم .
وی ظرفیت های گردشگری و اقتصادی کشورش را در آسیای میانه خوب توصیف کرد و افزود : شهرهای تاریخی و فرهنگی سمرقند ، بخارا و خیوه همانند شهرهای تاریخی اصفهان و شیراز دارای ظرفیت های گردشگری خوبی هستند و بخشی از مشترکات گردشگری فرهنگی میان ایران و ازبکستان محسوب می شوند.
عبدالله اف توانمندی مازندران در حوزه صنایع غذایی بویژه آبزیان را منحصر به فرد توصیف کرد و گفت : تولید ۳۰ تن خاویار در یک مجموعه در کنار ساحل دریای خزر ، بی نظیر است .
سفیر ازبکستان در تهران به بیانیه کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان اشاره کرد و افزود : برگزاری نمایشگاههای مشترک و پذیرش و اعزام هیات های اقتصادی و تجاری از مفاد این بیانیه مشترک است و به همین دلیل استان های مختلف ازبکستان با توجه به توانمندی هایشان در حال برقراری روابط اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با استان های جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی با بیان اینکه ازبکستان با ۳۲ میلیون نفر جمعیت سالانه حدود پنج میلیون گردشگر خارجی را میزبانی می کند ، گفت : تبادل اقتصادی ایران و ازبکستان سالانه ۳۲۰ میلیون دلار است که باید دو چندان شود.
سفیر ازبکستان در تهران عصر روز دوشنبه به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران به این خطه شمال کشور سفر کرد و دیدار با محمد اسلامی استاندار مازندران نخستین برنامه سفر وی به این استان بوده است .
بازدید از چند واحد تولیدی صنعتی ، کشاورزی و پرورش ماهیان خاویاری هم از برنامه های سفر سفیر ازبکستان به مازندران برای روز سه شنبه (فردا) است.
ازبکستان کشوری در آسیای مرکزی است که مرز مشترک با کشورهای افغانستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان ، قرقیزستان و قزاقستان دارد . پایتخت این کشور شهر تاشکند است.
ازبکستان پرجمعیت‌ترین کشور در میان کشورهای آسیای مرکزی است. واحد پول این کشور صوم ازبکستان نام دارد.
این دومین سفر سفیر ازبکستان در تهران به استان مازندران است که در ۶ سال اخیر انجام می شود.
۶۹۹۰/۱۶۵۴

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.