صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / تلاش مجمع ملی سلامت برای ارتباط سازمان یافته مردم با حاکمیت
تلاش مجمع ملی سلامت برای ارتباط سازمان یافته مردم با حاکمیت

معاون وزیر بهداشت مطرح کرد

تلاش مجمع ملی سلامت برای ارتباط سازمان یافته مردم با حاکمیت

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هدف از تشکیل مجمع ملی سلامت، شنیدن صدای مردم است، گفت: مجمع ملی سلامت به دنبال ارتباط سازمان یافته مردم با حاکمیت است.

ایازی معاون وزیر بهداشت

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سید محمدهادی ایازی در نخستین مجمع سلامت شهرستان ساوه با تاکید بر مشارکت مردم در تامین سلامت اظهار کرد: برای تحقق مشارکت اجتماعی در تامین سلامت طرح تشکیل کانون سلامت محله و در مرحله بعدی مجمع سلامت محله با حضور و مشارکت حداکثری مردم در دستور کار قرار دارد که زمینه ساز تشکیل مجمع سلامت شهرستانی و استانی است.

وی بیان کرد: در کانون ها و مجامع سلامت پائین دستی اولویت‌های حوزه سلامت بررسی و براساس نیاز مردم در این حوزه در مجمع ملی سلامت و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور طرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه همه مردم ایران باید درگیر موضوع سلامت شوند، گفت: هیچ دستگاهی در کشور نیست که در حوزه سلامت مسئولیت نداشته باشد، از این رو با ابلاغ رئیس جمهور، استانداران به عنوان رئیس مجمع سلامت استانی و فرمانداران به عنوان رئیس مجمع سلامت شهرستان باید پیگیر مطالبات مردم در حوزه سلامت و انعکاس آن در سطح کلان کشور باشند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه راه‌اندازی کانون‌های سلامت محله، مجمع سلامت محله، شهرستان و استان و تدوین برنامه برای مردم، تقویت همکاری و تعامل بین بخشی در محله، شهرستان و استان، شناسایی و هدایت منابع مختلف جهت پاسخگویی به نیازهای سلامت را از جمله انتظارات حاکمیت از مجمع سلامت بیان کرد و گفت: مجمع ملی سلامت باید به مفهوم واقعی صدای مردم را بشنود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی ابعاد سلامت در وزارت بهداشت مورد توجه است، گفت: رویکرد دولت، توجه همزمان به سلامت جسم و روح است و فقط موضوع سلامت جسم مطرح نیست.

وی به تعیین‌گرهای سلامت در مباحث ژنتیکی، جنسیت، سن و … اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین تعیین‌گر در حوزه سلامت عوامل فردی مرتبط با سبک زندگی است. اگر مقید به تحرک روزانه، تغذیه سالم و سایر مولفه‌های تعیین‌گر سلامت باشیم، موجب افزایش طول عمر و تامین سلامت خواهیم شد.

ایازی، افزایش امید به زندگی را نتیجه کنترل و خود مراقبتی مردم دانست و گفت: امروزه بالغ بر پنج میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند و پنج میلیون نیز در آستانه دیابت هستند که بیانگر عدم آگاهی مردم از این بیماری و انجام اقدامات خود مراقبتی برای کنترل آن است.

وی ادامه داد: بالغ بر ۵۰ درصد مردم از بیماری دیابت خود اطلاع ندارند و زمانی متوجه آن می‌شوند که دچار آسیب‌های جسمی نظیر اختلال در کارکرد چشم و سایر اعضای بدن و نهایتا قطع عضو می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر مسئولیت همه جانبه سازمان‌ها و نهادها در حوزه سلامت گفت: در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۳۳ هزار نفر بر اثر تصادفات و سوانح جاده‌ای مصدوم شدند که به طور میانگین هر مصدوم پنج روز را در بیمارستان و مراکز درمانی بستری می‌شود و نتیجه آن اشغال پنج هزار تخت بیمارستانی در یک سال خواهد بود که آماری نگران کننده است.

وی عامل نیروی انسانی، جاده و خودرو را سه عامل بروز تصادفات دانست و گفت: همه باید دست به دست هم دهیم و با شناسایی عواملی که در سلامت انسان اختلال بوجود می‌آورند، زمینه‌ساز کاهش تلفات شویم.

ایازی، به نقش ۲۵ درصدی وزارت بهداشت در تامین سلامت مردم به عنوان متولی سلامت اشاره کرد و گفت: ۷۵ درصد تامین سلامت بر عهده مردم است و با مشارکت آنها امکان‌پذیر است.

وی مسئولیت حاکمیت را تامین معیشت، ایجاد اشتغال، تسهیل در ازدواج و … دانست و گفت: نظام سلامت باید به سمت مردم حرکت کند و باید با کار بین بخشی و حمایت طلبی و نیز مشارکت مردم موجب ارتقای سطح سلامت شد.

وی تصریح کرد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، امید به زندگی در نقاط برخوردار به نسبت نقاط کم برخوردار، ۱۷ سال تفاوت دارد و برای برقراری عدالت به منظور همگانی شدن سلامت نیازمند اقدامات حمایتی حاکمیت و مشارکت مردم هستیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: همکاری و همراهی ساختارمند مردم و همه بخش‌های حاکمیت موجب کاهش نابرابری‌ها برای تحقق عدالت خواهد شد و این یک عزم ملی را می‌طلبد.

وی عنوان کرد: این طور نباشد که با صدور یک مجوز احداث کارخانه و یا احداث سد، سلامت مردم تهدید شود و این موارد در بند دوم سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت به طور مشخص تدوین و ابلاغ شده است.

ایازی تاکید کرد: راه‌اندازی کانون سلامت محله نقطه آغاز مشارکت ساختارمند و یک نوع تشکل اجتماعی سلامت برای مشارکت موثر، پویا و خلاق مردم است. لازمه مشارکت آگاهانه، داوطلبانه و با ایجاد انگیزه، مشارکت مسئولانه و عادلانه برای حضور حداکثری مردم است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مصرف ماهانه ۵ میلیون قوطی شیرخشک در کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، هانی تحویل زاده گفت: سازمان غذا و دارو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.