صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / وجود بیش از یک هزار کلمه فارسی در زبان صربی
وجود بیش از یک هزار کلمه فارسی در زبان صربی

وجود بیش از یک هزار کلمه فارسی در زبان صربی

مشاور ارشد وزارت فرهنگ و اطلاعات جمهوری صربستان گفت: بیش از یک هزار کلمه فارسی در زبان صربی وجود دارد که در مکالمات روزمره از آن استفاده می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، ملادن وسکوویچ روز دوشنبه در نشست خبری اعلام برنامه های میهمان ویژه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کتاب و کتابخوانی را از قدیمی ترین فرهنگ ها دانست و اظهار داشت: ایران و صربستان از نظر مسافت حدود سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند اما شاعران قرن ۱۹ میلادی صربستان بسیاری از شاعران فارسی ایران از جمله حافظ را می شناختند و برخی از آثار آنها را هم ترجمه کردند.
وی به سابقه ۸۰ ساله روابط دیپلماتیک ایران و صربستان اشاره کرد و با بیان اینکه اسامی شاعران و نویسندگان ۱۵۰ سال گذشته ایران در ادبیات صربی به چشم می خورد، از این کشور به عنوان مکانی برای تبادل فرهنگ یاد کرد.
مشاور ارشد وزارت فرهنگ صربستان ادامه داد: صربستان در جنوب شرقی اروپا واقع است از این رو در بخشی از آثار ادبی این کشور، مطالبی با موضوع اسلام دیده می شود و دو شاعر صربی نیز توانسته اند ادبیات صربی را با اسلام تطبیق دهند.
وی با اشاره به برخی از برنامه های غرفه صربستان در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، درباره طراحی این غرفه توضیحاتی ارائه کرد.
وسکوویچ درباره فعالیت زنان صربی در عرصه فرهنگ و ادبیات این کشور اضافه کرد: طی یکصد سال اخیر زنان صربستان حضوری فعال در این زمینه داشته اند به طوری که تعدادی از آنها جزء نویسندگان مطرح قرن بیستم این کشور هستند و هر روز بر تعداد این افراد اضافه می شود و اخیرا بزرگترین جایزه رمان این کشور به یک خانم تعلق گرفته است.

** تاکید بر آموزش زبان صربی در ایران
وی هدف از حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را آشنایی ایرانی ها با فرهنگ صربستان عنوان و اضافه کرد: به همین منظور بروشورهایی به زبان فارسی در این باره منتشر کرده و در غرفه در معرض دید عموم قرار خواهیم داد.
وسکوویچ گفت: بناست در این سفر مسئولان دانشکده ادبیات صربستان با همتایان ایرانی خود دیدار کرده تا زمینه برای آموزش زبان فارسی و صربی در دو کشور فراهم شود.
دستیار وزیر فرهنگ و اطلاعات جمهوری صربستان نیز در این نشست گفت: وقتی عزمی برای همکاری دو طرف وجود داشته باشد، موانع پیش رو کنار خواهد رفت و همکاری های طولانی نیز طی سالهای اخیر بهبود پیدا کرده است.
ایوان ددیچ با بیان اینکه ایران دو سال گذشته میهمان وِیژه نمایشگاه کتاب بلگراد بود، افزود: غرفه ایران بسیار پربار بود تا جایی که موجب استقبال بازدید کنندگان شد، امسال نیز صربستان با افتخار میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است؛ نمایشگاهی که فردا، ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور وزیر فرهنگ و اطلاعات جمهوری صربستان گشایش خواهد یافت.
وی به برخی از فعالیت های غرفه کشورش در نمایشگاه اشاره و اضافه کرد: هیاتی از مراکز و موسسات فرهنگی به ایران سفر کرده تا با همتایان خود در جمهوری اسلامی مذاکره و همکاری کنند.
ددیچ با بیان اینکه برنامه ای به میزبانی سفارت صربستان در ایران روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در باغ کتاب ایران برگزار می شود، ادامه داد: پیش بینی شده در مرداد ماه، هفته فیلم صربستان در تهران برگزار شود، البته فیلم های ایرانی در کشور ما طرفداران زیادی دارد.
وی با بیان اینکه جمعی از نویسندگان صربی به منظور تعامل با نویسندگان ایرانی به این کشور سفر کرده اند، افزود: شناخت بیشتر این افراد به درک بهتر طرفین خواهد انجامید که این یک فرصت و حرکت رو به جلوست.

** چین و ژاپن میهمان ویژه نمایشگاه کتاب ۳۲ و ۳۳
قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران هم در این نشست با اشاره به حضور کشورهای میهمان ویژه نمایشگاه کتاب در دوره های قبل (افغانستان، عمان، روسیه و ایتالیا ) گفت: تجربه میهمان ویژه در همه نمایشگاه های بین المللی کتاب دنیا وجود دارد.
امیر مسعود شهرام نیا هدف از میهمان ویژه شدن را تعامل حوزه نشر و آشنایی با فرهنگ کشور میهمان دانست و افزود: میهمانان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در دو دوره بعد چین و ژاپن هستند.
وی با اشاره به برخی برنامه های هیات صربی در مدت حضور در ایران، از انعقاد تفاهم نامه همکاری میان کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی صربستان در روز سه شنبه خبر داد.
ملاقات های رسمی با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات، موزه فرش، سرپرست شهرداری تهران از جمله این برنامه هاست که شهرام نیا به آنها اشاره کرد.
وی از افتتاح غرفه صربستان با حضور وزیر فرهنگ و اطلاعات این کشور در روز چهارشنبه با حضور رییس نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: بعد از ظهر همان روز برنامه شب صربستان در باغ کتاب تهران به میزبانی سفارت صربستان برگزار می شود.
سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار « نه به کتاب نخواندن» از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود.
در این دوره از نمایشگاه دو هزار و ۵۰ ناشر داخلی و ۱۳۲ ناشر خارجی حضور خواهند داشت.
پیش بینی می شود نمایشگاه امسال حداقل ۴ میلیون بازدیدکننده داشته باشد، افتتاحیه روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور رئیس جمهوری برگزار می شود.
امسال ۳۳ هزار متر مربع از فضای نمایشگاه کتاب در اختیار ناشران عمومی، ۱۲ هزار متر در اختیار ناشران دانشگاهی، ۱۱ هزار متر در اختیار ناشران کودک و نوجوان، ۱۰ هزار متر در اختیار ناشران آموزشی و ۸ هزار متر در اختیار ناشران خارجی است.
کل فضای نمایشگاه کتاب ۱۳۰ هزار متر مربع است که از این متراژ ۳۰ هزار متر مربع در سازه‌های موقت برپا شده و میهمان ویژه نیز کشور صربستان و شهر میهمان هم تونس است.
فراهنگ**۱۸۸۰**۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.