صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / شهرداری‌ها بیش از سه برابر ظرفیت خود نیرو دارند

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور:

شهرداری‌ها بیش از سه برابر ظرفیت خود نیرو دارند

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور گفت: در حال حاضر شهرداری‌ها با حجم زیاد نیروی انسانی مواجه هستند و شاید بیش از سه برابر ظرفیت خود نیرو دارند. با این وضعیت هزینه کرد اکثر درآمدها در بخش هزینه های جاری طبیعی است.

به گزارش کسب و کار نیوز – منطقه خوزستان، بهزاد افشار در گردهمایی شوراهای اسلامی شهر و روستای استان خوزستان که بعدازظهر امروز(یکشنبه نهم اردیبهشت ماه) به مناسبت روز شوراها در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: طی ۲۰ سالی که از زمان تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستاها می گذرد در هر جلسه و نشست به طور مرتب از خاستگاه، اهمیت و جایگاه شوراها سخن گفته شد که البته امری پذیرفته شده است، چرا که اگر شوراها فاقد اهمیت بودند تشکیل نمی شدند.

وی ادامه داد: امروز پس از گذشت ۲۰ سال از عمر شوراها نگاهی به عملکرد گذشته شوراها و آنچه که بنا است پیش روی شوراها و مدیریت شهری باشد، نشان می دهد که در این زمینه جای بحث داریم. اینکه آیا شوراها در این ۲۰ سال توانسته اند پاسخگوی اهداف و آرمانهایی که در زمان تاسیس آنها تعیین شد، باشند؟ اگر نتوانستند، علت چیست؟ چه امیدی فرا روی شوراها وجود دارد؟

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور تصریح کرد: امروز که بخش مردمی مدیریت شهری ما بر لبه تیغ تیزی حرکت می کند و هم نسبت به عملکرد دولتیها و هم منتخبین مردم انتقادات زیادی وارد است، باید دنبال راهکارهای کلان و اساسی باشیم.

افشار عنوان کرد: اکنون نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر شامل ۱۲۵ هزار نفر عضو شوراهای شهر و روستا، ۳۵ هزار دهیار و حدود یک هزار و ۲۶۰ شهردار که خود یک لشکر هستند، به طور مستقیم و غیرمستقیم با رای مردم روی کار هستند که بخشی از حاکمیت را تشکیل داده اند.

وی با بیان اینکه شورای شهر در صورت نبود مدیریت واحد شهری شورای شهرداری می شود، گفت: در این صورت شورا تمام توجه و نگاه خود را به شهرداری متمرکز می کند و تمام فشارها به شهردار یا دهیار وارد می شود.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور تصریح کرد: شوراهای شهر بخشی از کارهای دولت را انجام می دهد که دولت برای انجام آنها باید کارمند استخدام می کرد اما در حال حاضر دولت این استخدام را انجام نمی دهد و شوراها این کارها را به صورت افتخاری انجام می دهند چرا که عضویت در شوراها شغل محسوب نمی‌شود.

افشار درباره بیمه اعضای شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: بیمه درمان اعضای شوراها هیچ مشکلی ندارد و اکنون در دستورالعمل‌های بودجه بحث بیمه درمان برای اعضا شورا پیش بینی شده است اما به دلیل اینکه عضویت در شورا شغل محسوب نشده برای بیمه ای که مدنظر اعضا و با احتساب سنوات خدمت و .. است، منع ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه امروزه شوراها با چالشهایی جدی مواجه اند، عنوان کرد: یکی از مهمترین چالشهای پیش روی مدیریت شهری طی سالهای گذشته که اگر فکری برای آن نشود در سالهای آینده نیز تکرار خواهد شد، بحث درآمدها است و شاهد بودیم شهرداری ها اساس کار خود را درآمدهای ناپایدار قرار داده بودند.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور بیان کرد: در حال حاضر شهرداری ها با حجم زیاد نیروی انسانی مواجه هستند و شاید بیش از سه برابر ظرفیت خود نیرو دارند. با این وضعیت هزینه کرد اکثر درآمدها در بخش هزینه های جاری طبیعی است. این مساله باعث شده است امروزه یک شهردار اینکه بتواند حقوق پرسنل خود را پرداخت کند را یک افتخار بداند و بگوید کار خود را درست انجام داده است. یعنی کار عمرانی هیچ است.

افشار ادامه داد: شهرداری ها در سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان هزینه کردند که نزدیک به یک چهارم تا یک پنجم این رقم از محل واریزهای دولت و به ویژه ارزش افزوده بوده است. در این شرایط امکان افزایش درصد مالیات بر ارزش افزوده حداقل طی این سال‌ها، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درآمدهای شهرداری‌ها به ویژه در بخش ساخت و سازها محدود است، گفت: اگر بسیاری از این درآمدها حاصل نشود، بهتر است چراکه این بخش از درآمدها ارزش‌های زیست‌محیطی شهر را از بین می برد و به تغیر کابری های متعدد می انجامد. روش اداره شهر این‌گونه نیست.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور عنوان کرد: طی سال‌های گذشته گرفتاری‌های برخی از شهرداری‌ها دامنگیر ادوار بعدی شوراها و شهرداری‌ها شده است. گرفتاری‌هایی که امروز بر شهرداری‌ها عارض است از جمله نارسایی‌های شهری و مشکلات زیست محیطی محصول عملکرد خود ما و امثال ما است.

افشار با اشاره به عزل و نصب‌های مکرر شهرداران توسط شوراها اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مهمترین مشکلات شوراها در عرصه مدیریت شهری بی‌ثباتی مدیران شهری بوده است. به طوری که شورای شهر به محض اینکه احساس کند کارهایش به خوبی پیش نمی‌رود به سراغ شهردار می رود و فکر می کند با عوض کردن شهردار موجب حل مشکلات می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.