صفحه اصلی / اصناف / برندهای ارز آور طلای سرخ
برندهای  ارز آور  طلای  سرخ

در حوزه برندینگ زعفران هنوز کار داریم

برندهای ارز آور طلای سرخ

شایلی قرایی

نوین‌زعفران، زعفران سحرخیز، زعفران بهرامن، جهان‌زعفران، اقلیم، گلستان و… برندهای موفق فعال در حوزه طلای سرخ ایرانی هستند که امروز به جرات می‌توان گفت حتی در بازارهای بین‌المللی نیز جایگزینی برای آنها نمی‌توان یافت. فعالیت این برندها در حوزه تولید، فروش و صادرات زعفران طی سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته که نتیجه آن تامین بازار داخلی و ارزآوری از طریق صادرات بوده است.
آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی مانند زعفران و همچنین راهکارهایی که برندهای برتر برای حضور در بازار جهانی از آن بهره می‌برند، می‌تواند راه را برای پیشرفت در این بخش هموارتر کند. ایران ۹۵ درصد تولید جهانی زعفران را در اختیار دارد و به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول شناخته می‌شود. قابلیت توسعه صادرات این محصول در بازار جهانی می‌تواند به افزایش درآمدهای ارزی منجر شود و به همین دلیل آن را از جایگاه ویژه‌ای برخوردار کرده است.
چین، هند و بازارهای اروپایی و آمریکایی از جمله هدف‌های اصلی برای صادرات زعفران ایران محسوب می‌شوند و ما در بازارهای جهانی پررنگ هستیم. بنابراین باید به سمت برندسازی در حوزه زعفران حرکت کرد. در شرایط فعلی برندسازی درباره زعفران برای حضور قدرتمند در بازارهای جهانی یک امر ضروری و غیرقابل انکار است. یکی از مهم‌ترین رویکردهایی که باید اتخاذ شود، موضوع بازارسازی در حوزه فروش زعفران است. بر همین اساس باید بازار مناسب بررسی شده و اولویت‌های مناسبی در نظر گرفته شود زیرا مشکلات بخش تولید نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.
بررسی راهکارها و مراحل جهانی شدن یک برند ایرانی در صنعت زعفران، مطالعه و بررسی روش‌های خلاقانه برندهای فعال در صنایع غذایی براساس میزان استقبال مصرف‌کنندگان و تاثیر بر میزان فروش آنها، بررسی راهکارهای بهبود و توسعه کانال‌های توزیع زعفران در بازارهای هدف و نیازسنجی آموزشی تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران در کشور از جمله رویکردهایی است که باید درباره برندسازی اتخاذ شوند.

توجه به برندینگ، کالا را مصون از سوءاستفاده می‌کند
سهیل علی‌آبادی، فعال بازار زعفران
اسامی که در حوزه تولید و فروش زعفران در کشور فعالیت دارند، امروزه تبدیل به برندهایی غیر قابل جایگزین در بازار داخلی و بازارهای کشورهای دیگر شده‌اند. زعفران سحرخیز به عنوان برترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران ایرانی در سال‌های اخیر موفقیت‌های بسیاری برای خود دست و پا کرده است. سحرخیز که نامش در بازارهای جهان جا افتاده، در حال حاضر تنها صادرکننده زعفران به ژاپن است و در حوزه صادرات بسیار فعال بوده و اکنون به ۵ قاره صادرات انجام می‌دهد. ارزآوری زعفران برای ما که کشور تولیدکننده آن هستیم، اهمیت بسیاری دارد. باید برنامه‌ریزی‌ها و اهداف بلندمدت برندهای تولیدکننده زعفران ایرانی به نحوی باشد که ارزآوری در آن دیده شود. پاسخگویی به نیاز داخل به لحاظ اینکه ایران تولیدکننده برتر زعفران ایرانی است امتیاز محسوب نمی‌شود. البته نه اینکه منکر ارزش تامین نیاز بازار داخلی باشیم، اما باید نگاه برندها به صادرات باشد. نوین‌زعفران و گلستان هم برندهایی هستند که موفق عمل کرده‌اند. مزیت رقابتی این کالا برندها را بر آن داشته تا با جدیت برای تصاحب سهم بازار تلاش کنند. همچنین این برندها باید در شناسایی تولیدکنندگان برتر و کشاورزانی که محصول زعفران آنها کیفیت بالایی دارد، دقت زیادی داشته باشند. انتخاب درست کشاورزها، ممیزی و آزمایش کردن زعفران تولیدی‌‌‏ توسط کشاورزان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کشاورزی که محصولی ارگانیک تولید می‌کند و از کود شیمیایی استفاده نکرده و آب را مدیریت می‌کند باید در اولویت خرید زعفران ازسوی شرکت‌ها قرار بگیرد، چراکه کشورهای دیگر به‌ویژه ژاپن قوانین سخت‌گیرانه و سختی برای خرید زعفران ایرانی دارند. ژاپنی‌ها واقعا بسیار سخت‌گیر در کیفیت هستند و زعفران یا به طور کلی هر کالایی را با دقت بسیار بالا آنالیز می‌کنند. به همین دلیل محصول باید بسیار باکیفیت باشد تا بتوان توجه بازارهای صادراتی را جلب کرد. متاسفانه یک مشکل بزرگی که در رابطه با زعفران‌های مرغوب ایرانی وجود دارد مربوط به صادرات زعفران ایرانی با نام دیگر کشورها بوده که در این زمینه ۵ کشور و به ویژه اسپانیا و امارات متحده عربی زعفران ایران را با برند خود به دیگر کشورها صادر می‌کنند. همچنین برخی کشورها با خرید برندهای زعفران ایرانی این محصولات را گران‌تر و با نام خود به دیگر کشورها می‌فروشند که این برنددزدی نشان می‌دهد که ما هنوز در زمینه معرفی برند زعفران ایران کارهای بسیار باید انجام دهیم و اگر می‌خواهیم صادراتی با تداوم داشته باشیم باید در حوزه برندینگ کار کنیم، اما متاسفانه واحدهای تولیدی کمتری به این مقوله پرداخته‌اند. توجه به برندینگ، کالا را مصون از سوءاستفاده می‌کند. بنابراین باید در این زمینه بیشتر کار شود.

قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ برای تولیدکننده زعفران اعلام شود
غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران
برندهای موفقی در حوزه زعفران فعالیت دارند و در ایران به مدل سنتی کشت این محصول انجام می‌شود. متاسفانه وجود دلالان در این بخش را نمی‌توان منکر شد. این افراد با فعالیت در زمان برداشت محصول و احتکار آن و با به فروش رساندن آن در زمانی که فصل کاشت زعفران تمام می‌شود بر قیمت این محصول تاثیر می‌گذارند. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و دیگر متولیان این بخش باید قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای را برای تولیدکننده اعلام کنند تا ثبات حاکم بر این بازار به دست دلالان به هم نریخته و به صادرات این کالا نیز آسیبی وارد نشود. متاسفانه فعالیت دلالان و قاچاقچیان در تمام حوزه‌ها و صنایع کشور وجود دارد. بنابراین راهکار مقابله با آن را باید برنامه‌ریزی کنیم تا فعالیت آنها به حداقل ممکن برسد. زعفران اگر قرار است جایگزینی برای صادرات نفتی باشد باید تلاش بیشتری برای حفظ بازارها در داخل و خارج از کشور داشته باشیم. اهداف صادراتی مهم‌ترین بخش از تولید است و ارزآوری در گرو برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح بازارهای صادراتی است. همچنین اصالت زعفران ایرانی باید حفظ شود. در این میان مشاهده شده است که سودجویان و دلالان بازار ساقه‌های زعفران را با مواد شیمیایی و رنگ‌های دارویی ترکیب می‌کنند و به عنوان زعفران تقلبی به فروش می‌رسانند که اگر این موضوع به بازارهای صادراتی ما نیز سرایت کند نباید انتظاری جز نابودی این صنعت داشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

تقدیر اتاق اصناف ایران از اقدامات پلیس اماکن در حفظ نظم بازار در ماه مبارک رمضان

به گزارش کسب و کار نیوز ، لذا، اتاق اصناف ایران ضمن تقدیر و تشکر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.