صفحه اصلی / اسلایدر / غفلت متولیان صنعت از صنایع پایین‌دستی مس
غفلت  متولیان صنعت   از صنایع   پایین‌دستی   مس

«كسب‌وكار» گزارش مي‌دهد

غفلت متولیان صنعت از صنایع پایین‌دستی مس

گروه صنعت و معدن

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر شنبه در حالی از راه‌اندازی مس کاتد در آذربایجان‌شرقی خبر داده است که بسیاری از صنایع پایین‌دستی این محصول از بازار انحصاری مس و صادرات ارزان‌قیمت آن می‌نالند زیرا عرضه قطره‌چکانی در بازار داخلی و تاکید بر صادرات، صنایع این بخش را تهدید کرده است.
به گزارش «کسب‌وکار»، بازار مس کشور در سال‌های گذشته به دلیل مازاد عرضه کاتد و مفتول مس، همواره در شرایط مازاد عرضه قرار داشته است. بررسی آمار عرضه محصولات در بورس، خریدهای انجام‌شده و حتی آمار واردات این محصولات، به خوبی گویای این مساله است. هرچند برخی معتقدند شرکت ملی مس به صورت قطره‌چکانی عرضه می‌کند. متاسفانه در چنین شرایطی، بعضا امکان سفته‌بازی و خرید با هدف تجارت و کسب منفعت در بازار به وجود می‌آید که گاهی باعث کمیاب شدن محصولات در کف بازار و احتکار آنها می‌شود که پیش‌بینی‌های موجود از روند صعودی قیمت‌های جهانی نیز به این موضوع بیشتر دامن می‌زند. هرچند پیش‌تر شهرام سعید، مدیر فروش و بازاریابی شرکت ملی صنایع مس ایران در این باره گفته است: «شرکت ملی مس ملزم به عرضه تمامی محصول خود در بورس کالاست؛ ولی سایر شرکت‌‌ها چنین تعهدی را ندارند. این موضوع سبب می‌شود شفافیت عملکرد تولید، فروش و قیمت‌گذاری محصولات عرضه‌شده به بازار، درباره شرکت ملی مس و سایر شرکت‌ها قابل مقایسه نباشد. به بیانی دیگر، مشخص نیست مشتریان شرکت با چه ظرفیت واقعی و فعال، در حال کار هستند و در این خصوص، الزام شرکت‌ها به شفافیت بیشتر و حتی عرضه بیشتر محصولات آنها در بورس کالا، می‌تواند راهگشا باشد.»رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز تولید مس کاتد در آذربایجان‌شرقی به دستور رئیس‌جمهوری خبر داد و افزود: این طرح را وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت مس پیگیر بودند و حال در آستانه عقد قرارداد با پیمانکار هستیم که بعد از نهایی شدن خط تولید مس کاتد در معدن سونگون شهرستان ورزقان راه‌اندازی می‌شود.
رحمانی تصریح کرد: گاهی می‌شد که در کشور ظرفیت کارخانه ذوب مس جواب نمی‌داد و مجبور به انتقال کنسانتره مس به خارج از کشور می‌شدیم که بیشتر حالت نیمه‌خام‌فروشی داشت، اما سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی این نیست که مواد معدنی کشور به‌صورت خام و نیمه‌خام به خارج از کشور انتقال یابد و باید به تولیدات معدنی تبدیل شود. حال اگر تولید ۱۰۰ هزار تن مس را به قیمت روز حساب کنیم حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی به همراه خواهد داشت که با راه‌اندازی کارخانه ذوب مس در ورزقان نه‌تنها سرمایه از دست نمی‌دهیم، بلکه سود در داخل کشور می‌ماند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی مس در آینده نه چندان دور کنسانتره و محصولات استخراجی معادن کوچک آذربایجان‌شرقی را خریداری می‌کند، ابراز داشت: با برنامه‌هایی که پیش‌بینی ‌شده زنجیره صنعت مس در استان تکمیل می‌شود و آثار و برکات آن نه‌تنها در شهرستان‌های ورزقان، اهر و هریس، بلکه در سطح استان و استان‌های همجوار به‌وضوح دیده می‌شود. در تکمیل زنجیره تولید شمش مس و صنایع پایین‌دستی در استان، گشایشی در اشتغال جوانان بیکار را هدف‌گذاری کرده‌ایم، به طوری که تنها در صنعت مس آذربایجان‌شرقی نزدیک به ۶۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
وضعیت عرضه مس در سال‌های گذشته به قدری بد بود که مجلس و دولت به این بخش ورود کردند، به طوری که در ۲۷ تیرماه ۹۶ جلسه‌ای در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان وزارت صنعت، نمایندگان اتاق بازرگانی و نمایندگانی از شرکت‌های صنایع مس ایران برگزار شد و موضوع سهمیه کاتد مس برای کارخانه‌های تولیدی سیم و کابل و مصنوعات مسی برای کارخانه‌های تولید میلگرد و پروفیل بررسی و مقرر شد در صورت ادامه رویه جاری تمهیدات لازم برای کاهش تعرفه واردات شمش فولاد و کاتد مس انجام شود یا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت اسمی کارخانجات تولیدکنندگان میلگرد، لوله پروفیل تامین شود تا از تعطیلی کارخانجات جلوگیری شود.
بررسی میزان صادرات مس کاتد یکی دیگر از محورهای جلسه بود که برمبنای آن سیاست تقویت صنایع پایین‌دستی در صنعت باید پیگیری می‌شد و از خام‌فروشی که برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، جلوگیری شده و شرایط ادامه کار کارگران نیز فراهم شود. این مساله در کنار برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خام‌فروشی باید پیش‌بینی شود. بنابراین اولویت با تامین نیاز کارخانجات داخل است و مازاد بر آن باید صادر شود، در حالی که صنایع پایین‌دستی مشکل تامین مواد اولیه دارند یا به صورت انحصاری قیمت‌های بالا بر آنها تحمیل می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.