صفحه اصلی / اسلایدر / شگرد مونتاژ کارها برای دور زدن استانداردسازی خودرو
شگرد   مونتاژ کارها  برای  دور  زدن استانداردسازی  خودرو

«كسب‌وكار» از توقف تولید 25 مدل خودروي غيراستاندارد گزارش می‌دهد

شگرد مونتاژ کارها برای دور زدن استانداردسازی خودرو

بار ديگر توقف توليد و واردات خودروها به دليل رعايت نكردن استانداردهاي 61گانه اعلام شد.

گروه صنعت و معدن

بار دیگر توقف تولید و واردات خودروها به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ۶۱گانه اعلام شد. هرچند زمستان ۹۶ نیز انتشار این فهرست واکنش خودروسازان را به همراه داشت و در بیانیه و مصاحبه‌های خود اعلام کرده بودند که پیش از این به دلیل قدیمی بودن پلتفرم تولید آنها متوقف شده بود، هرچند این موضوع بعدها تایید نشد. با این حال به نظر می‌رسد یکی از شگردهای شرکت‌های مونتاژکار این است که برای جلوگیری از ضرر احتمالی توقف تولید خودروهای غیراستاندارد، مدل‌های مشابه را در خط تولید جایگزین می‌کنند و حتی ممکن است این خودروها استاندارد هم نباشند؛ ازاین‌رو چالش‌هایی برای اجرای مصوبه استانداردسازی در راه است.
به گزارش «کسب‌وکار»، خودروهایی که براساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد متوقف شده‌اند شامل ۳۱۵ MVM سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰ سی‌سی، پژوپارس با موتور XUM، وانت تک‌کابین و دوکابین مزدا بنزینی و دوگانه‌سوز، کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانه‌سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ هستند. علاوه بر خودروهای سواری اعلام‌شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه‌تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ‌فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه‌تریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه‌تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA ، کشنده نیمه‌تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ ، کشنده نیمه‌تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین‌شهری درسا با موتور اسکانیا dc ۱۳۱۰۷ خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذرماه سال جاری براساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبه‌رو شده‌اند.
در حال حاضر یکی از مشکلاتی که پیش پای کیفی‌سازی تولید خودرو در ایران وجود دارد، این است که بسیاری از تولیدکننده‌ها خودروهای مونتاژی تولید می‌کنند و با حذف یک مدل به سرعت مدلی مشابه را جایگزین آن در خط تولید می‌کنند؛ ازاین‌رو ممکن است چالش‌های جدیدی را برای سازمان استاندارد در زمینه اجرای این دستورالعمل به وجود آورند، اما اگر به درستی اجرا شود باید در مراحل اولیه میزان تولید خودرو در ایران کاهش یابد. در واقع حدود ۲ سالی است که سازمان ملی استاندارد در این خصوص تحقیق کرده و از اجرای این طرح اطمینان خاطر کامل دارد. تا پایان سال آینده نیز به طور قطع ریزش در خطوط تولید خودرو خواهیم داشت و در دو نوبت برخی استاندارد‌ها به اجبار اجرایی خواهند شد. تاجایی که پیش از این پیمان پیرایش، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد‌های صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه برای سال آینده نیز برخی از استانداردها به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ شده و تمامی خودروساز‌ها باید به این استاندارد‌ها توجه کنند، گفته است: «موضوع توقف تولید ۲۵ خودرو مورد تایید خودروسازها و سازمان ملی استاندارد است، بنابراین سازمان ملی استاندارد اجازه تولید ۲۵ خودرو را برای سال جدید صادر نکرد، اما این مساله که خودروساز‌ها قراردادهای فروش دارند یا خیر را باید خود خودروسازها بررسی کنند. در واقع سازمان ملی استاندارد با تمام توان و با هماهنگی خودروسازها اجرای استانداردهای آتی را نیز به طور جد پیگیری خواهد کرد.»
براساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۹۶ تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد افزایش یافت. بر این اساس و طبق زمان‌بندی صورت‌گرفته خودروسازان مکلف بودند از ابتدای دی سال گذشته، ۶۱ مورد استاندارد خودرویی را اجرا کنند و اگر خودرویی نتوانست استانداردهای تعیین‌شده را رعایت کند در نخستین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبه‌رو شود. همچنین قرار است از ابتدای تیرماه امسال دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد اضافه شود که در این صورت خودروهای مربوطه در صورت عدم رعایت ۶۳ مورد استاندارد مربوطه با توقف خط تولید در این مقطع زمانی روبه‌رو می‌شوند. در ادامه و براساس زمان‌بندی توافق‌شده، با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد. بنابراین با شروع اجرای استانداردهای جدید تایید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودروهایی که نتوانستند الزامات استانداردهای اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این خودروها نخواهیم بود تا تولید ۲۵ مدل خودروی سواری و سنگین، با توجه به عدم امکان انطباق آنها با استانداردهای اجباری، متوقف شود که خودروهای سواری ۳۱۵ MVM سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰ سی‌سی، پژوپارس با موتور XUM، وانت تک‌کابین و دوکابین مزدا و کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانه‌سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ و برخی از خودروهای سنگین جاده‌ای از این جمله‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.