صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / کم آبی مهمترین معضل شرق کشور است
کم آبی مهمترین معضل شرق کشور است

استاندار خراسان جنوبی:

کم آبی مهمترین معضل شرق کشور است

استاندار خراسان جنوبی کم آبی را مهمترین معضل شرق کشور دانست و گفت: تامین آب از دریای عمان یکی از بهترین راهکارها در این حوزه است.

به گزارش کسب و کار نیوز محمدمهدی مروج الشریعه روز جمعه در دیدار با جمعی از خبرنگاران رسانه های سراسری و استانی در استانداری افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس این کار را انجام می دهند و روز به روز بر میزان برداشت خود می افزایند.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از کوچ جمعیت در استان خراسان جنوبی نیازمند تامین آب هستیم و از مقامات عالی نظام تقاضای چاره اندیشی در این زمینه را داریم.
وی گفت: هم اکنون ۴۸۰ روستای استان حتی یک قطره آب برای نوشیدن ندارند و با تانکر آبرسانی می شوند که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران باید پاسخ روشنی برای این روستاها داشته باشیم.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: برای تامین آب از حوزه دریای عمان و سواحل مکران به هیچ وجه قصد تامین آب برای حوزه کشاورزی را نداریم و این آب فقط برای بخش صنعت و شرب است چون بخش شرب از وظایف حاکمیتی نظام است که باید تامین شود.
وی با اشاره به اینکه حد فاصل خط شرق کشور ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساکن هستند گفت: در این محور فارغ از مزیت های ترانزیت و مبادی گمرکی با سه بلوک مهم کشورهای همسایه شامل پاکستان، افغانستان و آسیای میانه، سه مبدا خروجی و مبادلات کالایی و مرزی و اقتصاد مرز را که ۲ هزار کیلومتر است، تشکیل می دهد.
مروج الشریعه یادآور شد: در این خط ۲ هزار کیلومتری علاوه بر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از هفت هزار و ۶۸۰ واحد صنعتی و معدنی مستقر است که بخش قابل توجهی از اشتغال بخش صنعت، معدن و صنایع دستی را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه ۸۰۰ هزار نفر در بخش صنعت، معدن و صنایع دستی خط ۲ هزار کیلومتری شاغل هستند گفت: ۲ میلیون هکتار در فاصله این خط زیر کشت آبی با ۱۱ میلیون تن محصول زراعی و باغی که سالانه تولید می کنند و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی را در بر می گیرد.
وی افزود: در این خط ۲ هزار کیلومتری هشت میلیون راس دام بخشی از اقتصاد روستایی را به خود اختصاص داده است و برای بقای جمعیت و پیشگیری از مهاجرت های مخرب، تعادل اکولوژیک منطقه، محیط زیست و بهره برداری از زمین باید به موضوع آب که از مشکلات این محور است توجه شود.
استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: برای اینکه از داشته های موجود در شرق کشور به بهترین شکل استفاده شود باید به موضوع آب از جهت های مختلف بپردازیم.
وی افزود: اگر روند خشکسالی ۱۸ ساله در خراسان جنوبی با این شکل ادامه یابد و به ۳۰ سال برسد باید به فوریت و تامین منابع مالی برای حفاظت کشور برای این خط ۲ هزار کیلومتری چاره اندیشی کنیم.
وی تصریح کرد: در این خصوص بنده نامه ای را محضر مقام معظم رهبری نوشته ام و از ایشان تقاضا کردم که ۲ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای یک سازمان سرمایه گذار، مجری و بهره بردار داخلی اختصاص یابد.
مروج الشریعه گفت: در یک افق ۲۰ ساله در هر سال برای این خط ۲ هزار کیلومتری که ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، نیازمند ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب هستیم و بهترین راه استقرار تصفیه خانه هایی در ساحل چابهار برای تامین آب این خطه است که توسط سرمایه گذاران داخلی قابل انجام است.
وی افزود: اگر همه شرایط مطلوب باشد و پیمانکاران متعدد وارد این خط یکهزار و ۷۰۰ کیلومتری برای تامین آب شوند حداقل سه سال زمان نیاز است و سرمایه گذار باید طی ۱۰ سال بعد نسبت به بازگشت سرمایه اش چاره اندیشی کند پس باید از دولت کمک ویژه بگیرد.
وی اظهار کرد: اگر به هر دلیل تامین منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی فراهم نباشد باید به دنبال منابع مالی و سرمایه گذار خارجی در قالب های مختلف که به صلاح کشور است، باشیم و در این حوزه دستگاه اصلی وزارت نیرو است که باید با مصلحت اندیشی این نهاد سرمایه گذار معرفی شود.
استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر این مسائل با فوریت به مرحله اقدام برسد در شرق کشور فازی بهتر از شرایط موجود به لحاظ تثبیت جمعیت، کارآفرینی و رونق اقتصادی خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: در کنار موضوع آب باید به کریدور ترانزیت بپردازیم فارغ از اینکه شش مبدا مهم با ۲ کشور و یک بلوک چند کشوری داریم و بندر چابهار در این دولت مورد توجه به لحاظ تامین زیرساخت قرار گرفت.
مروج الشریعه گفت: چابهار این خطه ۲ هزار کیلومتری شرق کشور را به تمام ۳۴ کشور حاشیه نشین اقیانوس هند می تواند متصل کند و بالاترین ظرفیتی که الان برای بندر چابهار در نظر گرفته شده ۸۰ میلیون تن مبادلات کالا در بندر است در صورتی که در بندر گوادر که در اختیار چینی هاست ۵۰۰ میلیون تن هدف گذاری شده و هنوز نیاز به کار و هم افزایی در این خطه داریم تا بندر چابهار سریعتر به آسیای میانه وصل شود.
وی افزود: راه حل اساسی فعال سازی کریدور ترانزیت ایجاد راه آهن چابهار به سمت سرخس است و ارزش این موضوع کمتر از آب نیست زیرا راه آهن چابهار به سمت زاهدان شروع شده و باید سریعتر مشکل پیمانکار آن رفع شود و نسبت به تامین فاینانس با مصوبه شورای اقتصاد برای راه آهن زاهدان، بیرجند و کالشور سنگ گناباد خیلی زود به مرحله تصویب برسد و تنها راه آن تامین منابع مالی خارجی است.
وی اظهار کرد: تنها قطعه بیرجند به سمت کالشور سنگ گناباد یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد و اگر زیرساخت تامین آب و راه آهن را ۲۰ سال قبل آغاز کرده بودیم امروز اقتصاد منطقه و برون مرزی شرق کشور شکل دیگر داشت.
استاندار خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگاران کشوری از معادن، سنگ های گرانبها، گوهرسنگ ها، صنایع کاشی و سرامیک، لاستیک سازی و گردشگری به عنوان ظرفیت های خوب این استان یاد کرد و گفت: برای نگه داشت جمعیت در شرق کشور باید به جد چاره اندیشی شود و گرنه همین مقدار داشته های شرق کشور به زوال می رود و وقت آن رسیده برای مسئولان کشوری واقعیت موجود در خطه شرق کشور با صراحت بیان شود.
وی افزود: اگر از منتهاالیه جنوب شرق ایران که بندر چابهار است به منتهاالیه شمال شرق ایران که منطقه سرخس است خط مستقیم تصور کنید در این خط مستقیم ثروت های قابل توجهی نهفته است و ثروت های نهفته در منطقه شرق کشور توجه عمیق مسئولان برنامه ریزی کشور را در مجلس شورای اسلامی و دولت به خود جلب می کند و باید به این مسئله بطور جدی پرداخته شود.
وی گفت: وضعیت زراعی سال ۱۳۹۷ استان نسبت به سال زراعی سال قبل شرایط بدتری را دارد و بیش از ۴۰ درصد نسبت به میانگین استانی و کشوری کاهش داریم.
مروج الشریعه اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی را که بالاترین مصرف را دارد، ضروری دانست و افزود: این کار نیازمند برنامه ریزی جامع بلندمدت با شیب مناسب است که باید برای کل کشور در شرایط ترسال و خشکسال تنظیم شود.
وی بیان کرد: با تدبیر خوب دولت تدبیر و امید کارگروه ملی سازگاری با کمبود منابع آبی با مصوبه دولت ایجاد و شوراهای حفاظت از منابع آبی استان هم به عنوان برش استانی این کارگروه ملی ابلاغ شد که یکی از مهم ترین سیاست هایی که باید در موضوع آب باید مورد توجه قرار گیرد اصلاح الگوی مصرف است.
وی گفت: شرایط خراسان جنوبی در شرق کشور پایین ترین ها به لحاظ شاخص آبی و بارش و تامین آب است و اگر در جایی از کشور نیازمند آب برای تولید و اشتغال زایی هستیم باید چاره اندیشی شود و سیاست های اصلاح الگوی مصرف در حوزه کشاورزی در خراسان جنوبی را با کمک مردم اجرا می کنیم.
استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر مشارکت و پذیرش و حضور مردم در این مسئله نباشد اتفاق خاصی نمی افتد و شرط اصلاح الگوی مصرف بخش کشاورزی در کشور و استان حضور تمام عیار و مشارکت مردم در اجرای سیاست های کلان ملی و منطقه ای است.
وی گفت: در این استان باید با تمام قوا به شهرستان نهبندان بپردازیم و اگر جمعیت در این شهرستان کم شود به ضرر شرایط امنیت ملی و منطقه ای است.
وی اضافه کرد: سال ۱۳۷۸ که مقام معظم رهبری به این منطقه تشریف آوردند و در سه شهرستان بیرجند، نهبندان و قائنات حضور یافتند، بعد از آن سفر طرح توسعه نهبندان به شکل خاص به مرحله اجرا درآمد و در نهبندان حدود ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شد ولی عمدتا به زیرساخت های عمرانی منطقه اختصاص یافت و با این اقدام بخش قابل توجهی از جمعیت تثبیت شد اما کافی نیست چون به زیرساخت های اقتصادی و اشتغال منطقه توجه نشد و در فاصله سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ هفت هزار نفر از شهرستان نهبندان کوچ کردند.
مروج الشریعه گفت: یکی از دلایل ضخیم شدن حاشیه شهر مشهد که بیش از یک میلیون جمعت را در خود جای داده همین مهاجرت ها از استان هایی مثل خراسان جنوبی است.
خبرنگاری از اقدامات انجام شده برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان از استان پرسید که مروج الشریعه پاسخ داد: استان های کمتر توسعه یافته مثل خراسان جنوبی با خروج نیروها و فرهیختگان بویژه در حوزه مدیریتی استان به استان های مجاور و مرکزی مواجه هستند و برای تثبیت افراد نخبه در استان باید مشوق های لازم در بخش دولتی و خصوصی ارائه شود و اگر اختیار در این حوزه ها به استانداران واگذار شود تا حدی می توان این مشکل را مدیریت کرد.
وی از خراسان جنوبی به عنوان امن ترین استان کشور براساس شاخص های وزارت کشور نام برد و افزود: اگر دولت مرکزی در خصوص تمرکز زدایی چاره اندیشی نکند با این مسائل روبرو هستیم و از استان هایی مثل خراسان جنوبی منابع مالی از طریق سیستم بانکی در جاهای دیگر مثل مشهد سرمایه گذاری می شود.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر سهم خراسان جنوبی از طرح های مصوب اشتغالزایی هم گفت: سهم داخلی و ملی که به استان در سال ۱۳۹۶ تکلیف شد ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی از تجمیع بخش های دولتی و خصوصی بود که به طور کامل محقق شد.
۷۵۵۹*۳۰۲۸

همچنین مطالعه کنید:

ثبت تمامی آگهی‌های انتشار در سکو‌های اینترنتی در سامانه املاک و اسکان الزامی شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصادو مسکن وزارت راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.