صفحه اصلی / استان ها / قم / “جامع الاحادیث” دربرگیرنده سرمایه‌های شیعی به زبان ‌روز است
“جامع الاحادیث” دربرگیرنده سرمایه‌های شیعی به زبان ‌روز است

آیت الله خاتمی:

“جامع الاحادیث” دربرگیرنده سرمایه‌های شیعی به زبان ‌روز است

عضو هیئت رئیسهٔ مجلس خبرگان رهبری گفت: پایگاه جامع الاحادیث در برگیرنده سرمایه های شیعی به زبان روز است.

آیت الله خاتمی

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت الله سید احمد خاتمی امروز در آئین رونمایی از پایگاه جامع الاحادیث و نرم افزارهای معجم موضوعی بحارالانوار ۲ و معجم موضوعی کتب اربعه در مرکز کامپیوتری علوم اسلامی در قم گفت: دوره های پژوهش در تاریخ تشیع، تلاشی با ارزش از سوی بزرگان را نشان می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران افزود: عصر معصومین(ع) اولین دوره در امر پژوهش است و گرفتن پیام آن ها و ثبت و ضبط را شامل می شد که از آن دوره آثاری که سرمایه شیعی است برجای مانده و این بخش از دوره امام صادق(ع) آغاز شد.

وی تصریح کرد: دوره دوم تدوین اصول بوده است که این دوره، عرصه تدوین حدیث شیعه برکات زیادی در پی داشت؛ همچنین دوره سوم تلاش برای استنباط این سرمایه ها می باشد و از این دوره تعمیق آغاز می شود که علامه حلی آیتی از تعمیق است. سپس به دوره تحول در استنباط می رسد و بزرگانی بنیانگذار تحول در این حوزه بوده اند به یاری خداوند در این دوره به سر می بریم و بزرگان زیادی در تاریخ تشیع آمدند تا اینکه به آیت الله امام خمینی(ره) و آیت الله خویی و شهید صدر رسید.

وی خاطرنشان کرد: این بزرگان همانند چشمه جوشانی در فقه و اصول و استنباط بودند که عمر خود را در این راه صرف کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: دوره ششم، عصر ماست؛ یعنی دوره تسهیل در مراجعه به متون احادیث؛ در صد سال اخیر دوره ای نداشته ایم که به این سهولت متون در دسترس قرار بگیرد.

وی گفت: در دوره ما داستان کامپیوتر به زندگی آمد و این عرصه را زیر و رو کرد؛ یک عمر زمان صرف شد تا این کتاب ها نوشته شود و کامپیوتر در کوتاه ترین زمان آن را در دسترس قرار داد.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: مرکز کامپیوتری نور از برکات با ارزش وجودی مقام معظم رهبری است؛ ایشان وقتی در خرداد ۶۸ به رهبری منصوب شدند در مرداد همان سال از دفتر رهبری تماس گرفتند و گفتند هیات امنایی است که عضویت در آن را پذیرا باشیم و من پذیرفتم. در آن روز هنوز کامپیوتر شناخته شده نبود و آن را به منازل بزرگان می بردند و کاربردهای آن را بیان می کردند.

عضو هیئت رئیسهٔ مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این مرکز نقطه ثقل خود را بر روایات اهل بیت(ع) بنا کرد؛ راه اندازی مرکز نور گام بزرگی در عرصه تحول بود و مقام معظم رهبری بنیانگذار این تحول شد، در واقع این مرکز مادر تمامی مراکز تحقیقاتی در علوم انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان کمیت را مدیریت کرده و کیفیت را ارتقاء دادیم در حال حاضر خروجی مرکز پایگاه‌های اینترنتی و نرم افزارهای مختلف است.

آیت الله خاتمی بیان کرد: مجموعه نرم فزارهای مختلف بخشی از آثار و فرآورد ه هاست و مهم تر از آن حضور فرهیختگان در تولیدات کامپیوتری است.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: متخصصان بزرگی در این مرکز فعال اند که می توان آن ها را به دنیا معرفی کرد که در عرصه های مختلف حرف اول را بزنند؛ امروز بر نخبگان طلبه می بالیم که در صنعت پیچیده، دقیق و عالمانه وارد می شوند.  تلاش ارزنده ای برای راه اندازی این پایگاه صورت گرفته است و پژوهش های زیادی برای تولید نرم افزار به ثمر نشسته که موجب مباهات است.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز نور گفت: ۴۰۰ هزار حدیث در پایگاه جامع احادیث قابل دسترسی است که در این میان بیش از ۲۳۰هزار حدیث غیر تکراری است.

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت الاسلام محمد حسین بهرامی در آئین رونمایی از پایگاه جامع الاحادیث و نرم افزارهای معجم موضوعی بحارالانوار ۲ و معجم موضوعی کتب اربعه در مرکز کامپیوتری علوم اسلامی قم که با حضور آیت الله خاتمی عضو شورای عالی حوزه های علمیه، آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران برگزار شد، عنوان کرد: پایگاه جامع الاحادیث مجموعه تلاش سه دهه از متخصصان در عرصه فنی و پژوهش است.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز نور افزود: برای اولین بار پایگاه جامع الاحادیث به عنوان بزرگترین و کامل ترین پایگاه عرضه تخصصی احادیث شیعه با قابلیت های پژوهشی منحصر به فرد همراه نرم افزارهای معجم موضوعی بحارالانوار ۲ و معجم موضوعی کتب اربعه ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰۰ هزار حدیث در پایگاه جامع احادیث قابل دسترسی است که در این میان بیش از ۲۳۰ هزار حدیث غیر تکراری است.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز نور یادآور شد: نشان گذاری و فرمت گذاری و ارتباط احادیث و سند آن و به کارگیری آیات در بطن احادیث و استفاده از تکنولوژی متن کاوی و پردازش ماشینی بر روی بسیاری از اطلاعات از جمله ویژگی های این پایگاه است. در این پایگاه ۱۹۹ عنوان کتاب حدیثی و در حدود ۴۰۰ هزار حدیث گردآوری شده است و وجود اطلاعات سندی در کنار حدیث و پرونده جامع شامل ترجمه و شرح حدیث قابل دسترسی است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.