چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / تراز تجاری فروردین ماه مثبت شد
تراز تجاری فروردین ماه مثبت شد

تراز تجاری فروردین ماه مثبت شد

براساس اعلام گمرک ایران، در فروردین ماه امسال تراز تجاری کشور به مثبت 604 میلیون دلار رسیده و صادرات غیر نفتی 15 درصد افزایش یافت.

به گزارش روز چهارشنبه گمرک، مجموع صادرات و واردات غیرنفتی ایران در نخستین ماه سال ۹۷ بالغ بر پنج میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.
صادرات غیرنفتی ایران در فروردین ماه به سه میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵٫۹ درصد رشد داشته است.
پارسال در همین مدت ۲ میلیار د و ۷۲۲ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.
آمار گمرک نشان می دهد که صادرات کالاهای ایرانی به چین در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۸٫۳۴ درصد افزایش یافته است.
همچنین صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و امارات متحده عربی با افزایش ۳۱٫۵۳ درصد و ۱۰٫۶۶ درصدی همراه شد و در مقابل صادرات به هند ۱۱٫۳۶ درصد افت داشت.
میزان صادرات غیرنفتی در بازه زمانی مورد نظر به عراق ۳٫۴۶ درصد و سایر کشورها ۲۵٫۷۶ درصد افزایش داشته است.
براساس این گزارش در این یک ماه تشریفات گمرکی ۹ میلیون و ۹۱۸ هزار تن کالا در گمرکات کشور به صورت الکترونیکی انجام شده که از این مقدار یک میلیون و ۹۳۳ هزار تن سهم واردات و ۷ میلیون و ۹۸۵ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

** واردات
مطابق گزارش گمرک در یک ماه نخست سال‌جاری ۲ میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷٫۰۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اطلاعات همه کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به طور جزیی ثبت می‌شود.

** مهمترین کالاهای صادراتی
مهمترین اقلام صادراتی کشور در یک ماه گذشته به ترتیب میعانات گازی به ارزش ۴۴۸ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۱۶۳ میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار، اتیلن گلیکول ۱۰۵ میلیون دلار، بوتان مایع شده به ارزش ۹۴ میلیون دلار بوده است.
سهم سایر کالاها یک میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ و ۴۰ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

** مهمترین کالاهای وارداتی
مهمترین اقدام وارداتی در یک ماه نخست امسال به ترتیب سویا به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش ۱۳۸ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ۱۲۱میلیون دلار، اجزا و قطعات راکتورهای هسته‌ای به ارزش ۷۷ میلیون دلار و برنج ۶۹ میلیون دلار بوده است.

** خریداران بزرگ کالاهای ایرانی
چین با ۷۲۸ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵۴۹ میلیون دلار، عراق با ۴۰۲ میلیون دلار، هند با ۲۲۰ میلیون دلار، جمهوری کره با ۲۰۲ میلیون دلار و سایر کشورها به ارزش یک میلیارد و ۳۳ میلیون دلار مهمترین خریداران کالاهای ایران در نخستین ماه سال ۱۳۹۷ بودند .

** مهمترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران
چین با ۶۲۴ میلیون دلار مهمترین کشور صادرکننده کالا به ایران بود.
پس از آن امارات متحده عربی با ۳۱۴ میلیون دلار، فدراسیون روسیه با ۱۶۵ میلیون دلار، سوئیس ۱۶۱ میلیون دلار و جمهوری کره با ۱۴۴ میلیون دلار جای گرفتند.
میزان صادرات فدراسیون روسیه و سوئیس به کشورمان به ترتیب ۶۳۰ و ۷۵٫۴۸ درصد افزایش داشته است.
اقتصام**۹۱۳۲**۶۰۷۵

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه و بارگیری ۱۵۸ میلیون تن کالا در بنادر کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، مطابق آمار رسمی سازمان بنادر و دریانوردی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.