صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / ورود سالیانه ۱۶۰ تن پلاستیک و ظروف یکبار مصرف به طبیعت در کاشمر
ورود سالیانه ۱۶۰ تن پلاستیک و ظروف یکبار مصرف به طبیعت در کاشمر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر:

ورود سالیانه ۱۶۰ تن پلاستیک و ظروف یکبار مصرف به طبیعت در کاشمر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر از ورود سالیانه 160 تن پلاستیک و ظروف یکبار مصرف به طبیعت این شهرستان خبر داد.

ظروف یکبار مصرف

مهدی جمعه پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از معضلات زیست محیطی حال حاضر دنیا به خصوص در کشور ایران پلاستیک است، افزود: متاسفانه پلاستیک‌ها به راحتی خریداری و به ارزانی در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه پلاستیک‌ها تجزیه ناپذیر هستند و بعضا تا ۱۰ هزار سال زمان می‌برد تا تجزیه شوند، بیان کرد: به جهت راحتی کار مصرف پلاستیک روز به روز بیشتر می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر با اعلام اینکه هنگام استفاده از پلاستیک‌ها ماده سرطان‌زایی از آن‌ها خارج می‌شود که بسیار برای سلامتی خطرناک است، اظهار کرد: از سویی اگر این پلاستیک‌ها از طرف موجود زنده‌ای خورده شوند موجب مرگ حیوان می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر پلاستک در بافت خاک قرار گیرد نه تنها موجب بستن منافذ خاک می‌شوند بافت را هم از بین برده و در طی چند سال غیرقابل کشت می‌شود، افزود: تنها برای راحتی کار هر روز مصرف ظروف یکبار مصرف در جامعه بیشتر می‌شود.

جمعه‌پور با اشاره به اینکه اکنون در شهرستان کاشمر بالغ بر ۴۰ فروشگاه عرضه پلاستیک و ظروف یکبار مصرف فعالیت دارند، عنوان کرد: در این تعداد فروشگاه سالیانه حدود ۱۶۰ تن پلاستیک و ظروف یکبار مصرف به فروش می‌رسد.

وی با اعلام اینکه استفاده بیش از حد پلاستیک موجب شده شعار امسال روز زمین پاک نه به پلاستیک باشد، افزود: اگر یک کیسه پارچه‌ای تهیه کنیم بارها می‌شود از آن استفاده کرد و از سویی در سال هر خانواده بالغ بر هزار پلاستیک صرفه جویی می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر با بیان اینکه نباید پلاستیک‌ها تا این حد ارزان در اختیار مردم قرار گیرند، گفت: تنها در کاشمر سالیانه فقط ۱۶۰ تن پلاستیک وارد طبیعت می‌شوند و این معضل جدی است.

وی با بیان اینکه در این راستا کارگروه مدیریت پسماند تشکیل و در خصوص زمین پاک و پسماند مصوبات خوبی داشته است، بیان کرد: اکثر زباله‌ها گاه‌های روستایی تجمیع شده و زباله هایشان در زباله گاه کاشمر دفن می‌شود.

جمعه پور با اشاره به اینکه تاکنون چندین برنامه پاکسازی معابر در روستاها انجام شده است، گفت: با فرهنگ سازی باید مردم را نسبت به اهمیت زیست محیطی آگاه کرد.

وی با بیان اینکه در این راستا سال گذشته کلیه مدارس روستاهای بخش مرکزی آموزش داده شدند، گفت: بیش از ۲۰۰۰ دانش‌آموز مباحث آموزشی را در حوزه محیط زیست فرا گرفتند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر با اعلام اینکه اگر تنوع زیستی خوبی نداشته باشیم طبیعت از بین خواهد رفت، افزود: امیدواریم با موافقت آموزش و پرورش امسال به دانش آموزان مدارس شهری هم آموزش های زیست محیطی فرا داده شود.

دفن روزانه ۸۰ تن طلای کثیف در کاشمر

وی با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر ۸۰ تن زباله در کاشمر تولید می‌شود، بر اهمیت تفکیک زباله تاکید کرد و گفت: باید واحدهای بازیافت فعالیت جدی خود را آغاز کنند.

جمعه‌پور با بیان اینکه از زباله به عنوان طلای کثیف نام برده می‌شود، بیان کرد: به رغم اینکه بسیاری از کشورها زباله وارد می‌کنند اما در کشور ما بلای جان محیط زیست شده است.

وی بر حفاظت از منابع حیاتی با رویکرد مشارکت مردمی تاکید کرد و افزود: اگر مردم همراه نباشند و همکاری نکنند موفق نخواهیم بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر کاهش بارندگی و از بین رفتن پوشش گیاهی را از مهمترین مشکلات زیست محیطی منطقه دانست و اظهار کرد: پسماند از دیگر معضلات و مسائلی است که زمین را تهدید می‌کند.

وی افزود: متاسفانه سرانه تولید زباله در کاشمر دو برابر تولید زباله در کشور است، بیان کرد: اگر در دنیا ۴۵۰ گرم در روز زباله تولید می شود این آمار در کاشمر ۸۵۰ گرم است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.