صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار تابستان برگزار می شود
دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار تابستان برگزار می شود

دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار تابستان برگزار می شود

دبیر علمی همایش «میراث فرهنگی و توسعه پایدار » می گوید: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دومین دوره این همایش را با هدف بازشناسی مفهوم «اهلیت ایرانی» در تابستان 97 برگزار می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سعید امیریان با اشاره به برگزاری نخستین همایش «میراث فرهنگی و توسعه پایدار » در دو سال پیش، تصریح کرد: در همایش نخست دو هدف اصلی دنبال می شد که امسال نیز در برگزاری دومین همایش مورد نظر است.
او افزود: نخستین هدف این است که نسبت بین اجرای طرح های عمرانی و میراث فرهنگی را بررسی کنیم به نوعی که طرح های عمرانی اجرا شوند بدون اینکه آسیبی به میراث فرهنگی برسد و هدف دوم اینکه دریابیم چگونه می توان از تاریخ تمدن در ایران راهکارهای توسعه پایدار را اتخاذ کرد.
امیریان با بیان اینکه ایرانیان دانش ضمنی و اهلیت ایرانی دارند که توانسته اند با تمام سختی ها و پیچیدگی ها در فلات ایران سالها زندگی کنند، تصریح کرد: در این همایش به دنبال بازشناسی مفهوم «اهلیت ایرانی» و کاربرد آن در طراحی توسعه پایدار و مدیریت سرزمین هستیم.
او درباره ضرورت برگزاری این همایش گفت: گستره مفهومی میراث فرهنگی به نوعی تمام حوزه های کشور را در بر می گیرد و در همین حال، توسعه نیز در برگیرنده تمامی شئون کشور است و این دو مفهوم با در کنار هم قرار گرفتن، تمامی بخشهای فعال جامعه را شامل شده و می توانند به ارتقای آن کمک کنند.
امیران با اشاره به اینکه در طول ۵۰-۶۰ سال گذشته که برنامه ریزی توسعه در کشور انجام شده، از قابلیت ها و دانش بومی ایرانی فاصله گرفته ایم، گفت: از این رو به نظر می رسد تمرکز بر این موضوع و برگزاری این دست همایشها دستاوردهای بسیار زیادی برای کشور داشته باشد.
وی در معرفی محورهای همایش گفت: محورهای همایش در هشت عنوان شامل « میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مدیریت سرزمین»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و راه و شهرسازی»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مدیریت آب»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و هویت»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و گردشگری»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار صلح و وفاق ملی»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و نوآوری و فناوری»،«میراث طبیعی و توسعه پایدار» است.
دبیر علمی همایش اظهار داشت: در این همایش علاوه بر تأکید بر اهلیت ایرانی، تلاش می شود تا به صورت کاربردی به موضوع تعامل میراث فرهنگی و حوزه های توسعه ای همچون راه و شهرسازی، آب، گردشگری و توسعه فناوری به صورت موردی تمرکز کرده و تجربیات تکامل در این حوزه ها مورد بررسی و تدقیق قرار گیرد.
به گفته وی، جایگاه میراث فرهنگی در حفظ و تقویت هویت ملی و تحکیم صلح و دوستی نیز از دیگر موضوعات مورد علاقه همایش است.
امیران در تشریح برنامه های همایش گفت: هر یک از محورهای یاد شده با حضور کارشناسان در پنل های تخصصی پیش از برگزاری همایش بررسی و در نهایت جمع بندی این موضوعات در روز همایش اعلام خواهد شد.
دبیر علمی همایش افزود: در تلاش هستیم هر یک از پنل ها را در دستگاه تخصصی مربوطه برگزار کنیم، به عنوان مثال مدیریت سرزمین در سازمان برنامه و بودجه، راه و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی و مدیریت منابع آب در وزارت نیرو انجام شود.
او در ادامه با اشاره به برگزاری همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار در چهارم شهریورماه ۱۳۹۷ در محل موزه ملی ایران از پژوهشگران، محققان و دانشگاهیان دعوت کرد با ارائه مقالات علمی در برگزاری هرچه با شکوه ­تر همایش همکاری کنند.
امیریان با اشاره به گرفتن مجوزهای مربوط به ثبت عنوان همایش در فهرست (ISC) از مرکز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد که این امر باعث می شود همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار دارای رتبه علمی باشد.
شرکت کنندگان در همایش تا پانزدهم خرداد ماه فرصت دارند چکیده مقالات و تا دهم مرداد اصل مقالات را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.
به افراد شرکت کننده در همایش «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» که با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار می شود گواهی معتبر شرکت در همایش اعطا می شود.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.