صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / جهانگیری: سامانه نیما اطمینان فعالیت های ارزی را بیشتر کرد
جهانگیری: سامانه نیما اطمینان فعالیت های ارزی را بیشتر کرد

جهانگیری: سامانه نیما اطمینان فعالیت های ارزی را بیشتر کرد

معاون اول رییس جمهوری گفت: با راه اندازی سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) از این پس فعالان اقتصادی می توانند با اطمینان خاطر بیشتری عملیات ارزی خود را انجام دهند.

به گزارش کسب و کار نیوز، «اسحاق جهانگیری» عصر دوشنبه در آیین رونمایی از سامانه نیما در بانک مرکزی افزود: بخش تجارت خارجی اقتصاد ایران به آزادی عمل بیشتری نیازمند است.
وی افزود: تلاش می کنیم اقتصاد ایران را به یکی از اقتصاد های موفق جهان تبدیل کنیم که البته حق مردم ایران است که از این امکانات برخوردار باشند.
«با قاطعیت می گویم همه دست اندارکاران دولت طرفدار آزادی عمل در اقتصادند و هیچ یک از اعضای دولت طرفدار بسته بودن اقتصاد نیستند».
وی یادآوری کرد: ممکن است در مواردی اقتصاد بازار به دلیل عواملی که بر آن اثر می گذارد، نیازمند سیاستگذاری از سوی دولت باشد.
به گفته وی، توازن در بخش ارز مانند هر بخش دیگری وابسته به میزان منابع و مصارف است.
جهانگیری تاکید کرد منابع ارزی ما شامل نفت است که سهم قابل توجهی در این منابع دارد؛ صادرات غیرنفتی نیز بازیگر دیگری است که در این میان پتروشیمی و صنایع معدنی سهم بالایی از آن دارند.

** دلایل سیاسی موثر بر نوسان های ارزی
معاون اول رییس جمهوری درباره دلایل سیاسی موثر بر نوسان های ارزی گفت: یکی از موضوعات تحریم ها بود؛ البته با برجام بسیاری از تحریم ها از پیش پای فعالان اقتصادی برداشته شد.
وی افزود: البته بانک های ما نتوانستند پس از برجام با بانک های بین المللی کار کنند؛ این بدان معنی نیست که کم کاری نشده است؛ زیرا با بسیاری از بانک ها کار می کنیم و گشایش ال سی داریم اما باید گفت تحریم های غیرهسته ای و موضوع پولشویی نیز وجود دارد که باید مقررات مربوط به آن رعایت شود تا بتوان با بانک های خارجی کار کرد.
جهانگیری تاکید کرد بخشی از مشکلات به لجاجت آمریکا باز می گردد و گفت: رییس جمهوری آمریکا فکر می کند خیلی مهم است که علیه معاهده های بین المللی مخالفت کند و سعی کرده است با سخنرانی ها و برخی اقدام ها فضای بین المللی را علیه ایران به هم بزند.
وی افزود: رییس جمهوری آمریکا حرف های ناصحیحی می زند؛ مثلا به دروغ می گوید که بعد از برجام ۱۵۰ میلیارد دلار نصیب ایران شده که با آن منطقه را به هم زده است. اگر راست می گوید، باید بگوید این پول کجاست؛ اگر هم پولی بود، مربوط به خود ایران می شد که آزاد شده است.

اقتصام*۳۰۶۵* ۲۰۲۵*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.