صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / لبنان، انتخاباتی با نسخه تفاهم و آرامش – علی حبیبی*
لبنان، انتخاباتی با نسخه تفاهم و آرامش – علی حبیبی*

لبنان، انتخاباتی با نسخه تفاهم و آرامش – علی حبیبی*

انتخابات پارلمانی 16 اردیبهشت ماه امسال لبنان از هر جهت مهم است اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد برگزاری یک انتخابات همراه با تفاهم و آرامش در این کشور است.

هیچیک از طرف ها بدون رعایت این اصل نمی توانند در صحنه تحولات لبنان نقش آفرینی کنند. بازیگران منطقه ای مثل عربستان و امریکا به شدت چشم به این انتخابات دوخته اند و این مساله در سفرهای اخیر مقام های واشنگتن و ریاض به بیروت دیده می شود.
سعودی ها پس از سفر بحث برانگیز سعد الحریری نخست وزیر لبنان در سال گذشته به عربستان، حالا آرام تر و مراقب تر از هر زمان دیگر درصددند در تحولات لبنان نقش آفرینی کنند و به هیچ وجه حاضر نیستند از روند تحولات این کشور فاصله بگیرند.
لبنان از نظر جغرافیایی در یکی از مهمترین مناطق خاورمیانه قرار دارد. از یکسو در کنار آب های مدیترانه حدفاصل اروپا و آسیا ، قرار دارد و از سوی دیگر سالانه از همین محل، کشتی های تجاری و غیر تجاری زیادی تردد می کنند که در رشد اقتصادی این کشور و همچنین در امنیت منطقه نقش اساسی ایفا می کند.
همه کشورهای همسایه و منطقه و اروپا به این انتخابات چشم دوخته اند. بنابر این انتخابات پارلمانی لبنان فقط برای ساکنان این کشور اهمیت ندارد بلکه نگاه طیف زیادی از کشورها و ملت ها را با خود همراه کرده است.
شیوه برگزاری انتخابات پارلمانی این دوره لبنان با تفاوت هایی در حال انجام است. نحوه انتخاب نامزدها نسبت به انتخابات دوره های گذشته این کشور فرق کرده است. انتخابات براساس قانون نسبیت برگزار می شود یعنی هر کس که حائز بیشترین آرا شود به همان نسبت نماینده بیشتری در پارلمان خواهد داشت.
حزب الله با جنبش امل به عنوان دو گروه شیعه از همان اول با هم ائتلاف کرده اند و شاید تنها گروه هایی باشند که دغدغه کمتری در باره نتایج این انتخابات دارند. همه اینها نشان می دهد که حزب الله و امل سهم مناسبی از ۱۲۸ کرسی پارلمان را کسب خواهند کرد.
همانطور که گفته شد این انتخابات براساس قانون نسبیت برگزار می شود. در این انتخابات ۱۵ حوزه انتخابیه در لبنان پیش بینی شده و هر طیفی باید به تناسب جمعیت، نماینده در پارلمان داشته باشد و این یعنی راضی نگه داشتن همه طرف ها حتی اقلیت های کوچک که براساس قانون دهه ۶۰ نمی توانستند در پارلمان نماینده داشته باشند.
به هر روی در انتخابات اخیر لبنان فارع از نتیجه آن، آرامش و نحوه برگزاری این انتخابات از اهمیت خاصی برخوردار است و این موضوعی است که جامعه لبنان با وجود همه تفاوت های مذهبی، قومی، سیاسی و فرهنگی نسبت به ایجاد آن در جامعه دغدغه دارند.
لبنان با چنین خصوصیتی یعنی وجود گروه ها و احزاب متنوع، بدون تفاهم و آرامش نمی توانند یک جامعه با ثبات شکل دهند و امروز به نظر می رسد خیلی از احزاب و گروه های لبنانی کاملا به این موضوع رسیده باشند.
همین حالا خیلی از تحولات لبنان از جمله مسایل سیاسی، اقتصادی و گردشگری به نحوه برگزاری این انتخابات گره خورده است از این رو در صورت اختلال در آن، هیچیک از گروه ها و احزاب لبنانی به اهداف خود نخواهند رسید. این مساله ای است که اغلب مردم و گروه های لبنانی برای رشد و پیشرفت جامعه خود به این باور رسیده اند، بنابر این خروج از این وضعیت به معنی نادیده گرفتن همه دستاوردهای گذشته و حال این کشور است.
** خبرنگار ایرنا

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.